Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Februarbildeblogging 8 - Barnlig glede

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Februarbildeblogging 8 - Barnlig glede

Postet 08-02-13 kl 13:13 av Inagh
Oppdatert 08-02-13 kl 13:24 av Inagh



Jeg er en enkel sjel - lett å glede. Jeg har vel aldri helt gitt slipp i barnet i meg. Det er nok en grunn til at jeg valgte bli førskolelærer og stortrives med jobben min. (Sånn når jeg ikke går og mumler surt over dagens hårreisende barnehagepolitikk og hvordan den går ut over min, og ikke minst barnas, arbeidshverdag. Men det er, kanskje, et annet blogginnlegg en dag.)

Nuvel. Vi har alt slått fast at jeg er en enkel sjel og lett å glede. Barnet bor fremdeles både i hodet og magen min.

Gjett hvor lykkelig jeg ble da, da jeg for litt siden gikk forbi Raafens, og der sto den - denne aldeles vakre, oransje - (favorittfargen min, alt jeg forbinder med sommer, sol og lykke er oransje, jeg blir jo glad bare av å se oransje) - hattifnattskåla.

Den sto der, og den ropte på meg. Den gjorde det. "Se på meg, Inagh - her står jeg, oransje og med hattifnatter, to av de beste ting i verden i en sleng. Her står jeg og venter på deg. Jeg er til og med på salg!"

Så da var jeg solgt.

Slik argumentasjon kan jeg ikke motstå, vet du. Den var riktig så veltalende og fin i målet... Og i formen... Og i fargen... og i sin herlige hattifnatthet.

Jeg bare måtte ha den.

Jeg drikker ikke melk, så jeg bare må ikke ha det, for tenk. Men denne, barnlige, til å bli glad i magen av når jeg ser på den, oransje ( ) hattifnattskåla. Jeg bare måtte ha den.

Stakkars skåla. Jeg kunne jo ikke bare ta den med meg. Den sto der, med sine artsfrender - noen med Lille My på... Åh, jeg elsker Lille My, jeg kjenner meg så igjen i Lille My. Jeg hadde en gang en bitteliten Corsa som het Lille My. Jeg var barnlig glad i den bilen...

Så Lille My, i form av ei skål måtte bare bli med hjem, så hattifnattene fikk selskap i kjøkkenskapet.

"Men hva med oss, da?" Mummipappa og Filifjonka hørtes egentlig litt snurte ut, der de sto i hylla. "Skal ikke vi få være med, liksom?" Mummipappa og Lille My var kanskje midt i en spennende diskusjon om hva Hufsa holdt på med og hvor hun var? Jeg kunne jo ikke bare avbryte dette, sånn brått og brutalt. Best Mummipappa fikk slå føle med Lille My. Man vil jo ikke være uhøflig. Og hvem vet, kan hende har Filifjonka et hemmelig godt øye til han karen i flosshatt? Nei, best hun fikk bli med og.

Jeg plukker de med meg - hattifnattene, Lille My, Filifjonka og Mummipappa. Jeg gjør meg klar til å gå til kassa for å betale. Da hører jeg en myndig stemme bak meg:

"Stopp en halv! Jeg kunne ikke unngå å overhøre at Mummipappa og Lille My spekulerte i hvor Hufsa har gjort av seg. Da kan jeg bare opplyse om at jeg nettopp har tatt henne i arrest! Bring meg hit, så skal du få se selv!"

Det var selveste politimesteren, gitt, og han hadde helt rett, Hufsa var med på slep. Når politimesteren først hadde klart å få hanket Hufsa inn, var det nok ikke lurt å la Hufsa gå, sånn egentlig. Og noen måtte jo sørge for at Hufsa oppførte seg og ikke forstyrret freden blant resten av de som allerede skulle få være med meg hjem og befolke kjøkkenskapet mitt. Dermed, jo, logisk nok, politimesteren fikk bli med han med.

Akk ja. Så sto jeg der, med seks skåler, som skravla i munnen på hverandre. Jeg lukket bestemt ørene (og øynene) for tryglingen fra resten av hylla. "Åh, ta meg med, ta meg med..."

Nå vet jeg de finns...

Og slik kan det gå, og snipp, snapp, snute. Når mor Inagh blir barnslig glad over å finne ei lita skål med lykke, i fysisk form av oransje og hattifnatter.

Ha en god helg.

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
nolo sin avatar


Slit'an!
Postet 08-02-13 kl 13:21 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Kan ikke du legge meg i kveld - og så forteller du en historie før du sier god natt og går?
Postet 08-02-13 kl 13:52 av Darth Darth er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Du er så bra!
Postet 08-02-13 kl 14:29 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Postet 08-02-13 kl 14:30 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Åh...men hvor er hattifnatten blitt av? Hun med det nickrt, altså?
Postet 08-02-13 kl 14:45 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Klart du måtte.
Postet 08-02-13 kl 14:52 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
De er så fine, de skålene. (Jeg har bare én skål, men jeg har maaange kopper).
Postet 08-02-13 kl 15:00 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Susse sin avatar
Du gjorde det eneste rette !


Når du vet noe er riktig og handler etter dette gjør du et moralsk godt valg.


(Sitter midt i etisk debatt med meg selv her i eksamensoppgave. )
Postet 08-02-13 kl 15:30 av Susse Susse er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Gratulerer med nye skåler og god helg!
Postet 08-02-13 kl 15:37 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Fine skåla, og fine historien!
Postet 08-02-13 kl 15:39 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
Takk for eit nydeleg innlegg. God helg!
Postet 08-02-13 kl 15:50 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
isola sin avatar
Herlig! Og ja, de skålene er virkelig fine.
Postet 08-02-13 kl 16:09 av isola isola er ikke aktiv
Gammel
Katinka sin avatar
Snuppa leste tittelen, så bildet og fnyste:
- Barnlig glede! Pø! Barnlig grøss!!

Postet 08-02-13 kl 16:29 av Katinka Katinka er ikke aktiv
Gammel
MegaMie sin avatar


Velkommen i klubben! Vi har en hel haug med kopper og boller som vi elsker. Vi har alle hver vår favoritt. Mannen har den grå med Stinky, jeg den rosa med to mummier som holder rundt hverandre, råsa Lille My til lillesøs og Politihemulen til storebror.
Postet 08-02-13 kl 18:11 av MegaMie MegaMie er ikke aktiv
Gammel
Meissa sin avatar
Vi er glad i mummiserviset vi også. Har seks kopper, men ingen skåler. Det burde jeg hatt. men det jeg ønsker meg mest av alt det er kakaomugge med mymlen på. Det har jeg nemlig sett på et bilde så det vet jeg at finns. <3 Du er flink å lage historier. Skålene får det nok fint hos deg.
Postet 08-02-13 kl 20:52 av Meissa Meissa er ikke aktiv
Gammel
Sokk sin avatar
Heldige hattifnattskåla, som fikk komme til deg!

Jeg har hattifnattkoppen som jobbkopp, og den gjør både meg og barna glade.
Postet 08-02-13 kl 21:27 av Sokk Sokk er ikke aktiv
Gammel
Hjertensfryd sin avatar
Du er litt artig, veit du det ? Men du fortelje jo så bra, så til og med eg fekk lyst på slike mummi ting.
Postet 08-02-13 kl 21:31 av Hjertensfryd Hjertensfryd er ikke aktiv
Gammel
Bluen sin avatar
Du er fantastisk!
Postet 09-02-13 kl 00:38 av Bluen Bluen er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no