Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Lys i mørketid - 4



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Lys i mørketid - 4

Postet 04-12-14 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
7. årgang

4

[1 Kanina] [2 Inagh] [3 Toffskij] 4 Ruslebiffen [5 Magnolia] [6 Flubby]
[7 Maverick] [8 ingling] [9 Koma] [10 m^2] [11 vixen] [12 Joika]
[13 Skilpadda] [14 Serafin] [15 Heiko] [16 Che] [17 DM] [18 pøbelsara]
[19 Fersken] [20 Tallulah] [21 Ru] [22 LilleLeo] [23 Éowyn] [24 Tåtti]

Jeg har så lyst til å skrive om bestemoren min. Bestemoren min er av en nå svært sjelden årgang; hun er født i 1913. Den fine, gamle damen med de store arbeidsnevene er 101 år gammel. Julen fyller meg alltid med takknemlighet, og er det noe som gjør akkurat dét så er det at jeg var så heldig å få ha en så god bestemor. En god og fin hverdagsbestemor som gjorde barndommen min magisk bare ved å være tilstede.

Jeg vokste opp med bestemor i nabohuset. Hver dag stod jeg ved vinduet og ventet på å se at bestemor kom gående opp bakken på vei hjem fra jobb med sykkelen sin, en fin gammel damesykkel med heklet nett over bakhjulet og kurv foran. Tålmodigheten min ble alltid belønnet med verdens beste bestemorklem.

Da mamma etterhvert begynte å jobbe igjen skulle bestemor, som da hadde blitt pensjonist, passe meg hver dag frem til jeg skulle begynne på skolen. Når jeg tenker på den tiden jeg var hjemme sammen med bestemor kjenner jeg på en uendelig varme. Og jeg tenker på sakte tid. Vi hadde det aldri travelt, vi to. Hun hadde alltid plass til meg ved kjøkkenbenken, og jeg er overbevist om at all matlagingen jeg fikk være med på på det gamle kjøkkenet er hovedgrunnen til at jeg ble så glad i å lage mat selv. Hun lagde verdens beste hvetehorn (som jeg fikk spise med bare smør på, og som det fortsatt går gjetord om blant venninnene mine, for de ble selvfølgelig også inkludert i varmen på bestemors kjøkken) og hun lagde eggedosis til meg stadig vekk. Eggedosisen ble alltid laget med hjulvisp, og alltid i den samme, store koppen. Jeg lurer på om den koppen fortsatt står i kjøkkenskapet hennes?

Bestemoren min har alltid vært et utrolig raust og snilt menneske. Selv om hun så klart har sine sider (som vi alle har) så har jeg aldri hørt henne si et vondt ord om noen (selv ikke etter hun ble riktig gammel og ga litt blanke i veloppdragenhet). Døren hennes har alltid vært åpen og hele livet har hun satt andre foran seg selv. Under andre verdenskrig hadde hun og bestefar to små barn; onkelen min født rett før krigen og moren min et par år uti krigen. De hadde så lite, bestemoren og bestefaren min, likevel så klarte de å holde ungene fra å sulte. Bestemoren min har fortalt at hun aldri var mett i løpet av det fem årene krigen herjet, maten gikk til barna slik at de skulle få legge seg mette.

Etter krigen flyttet de inn i huset som bestemoren min fortsatt eier. Huset på haugen som hun bodde i frem til hun gikk i sitt nittiåttende år, alene i flere tiår etter at bestefaren min omkom på tragisk vis på slutten av sekstitallet. Ettersom årene gikk og hun ble gammel og enda eldre, ble hun et begrep i lokalmiljøet. Den driftige damen som ønsket seg ny øks i åttiårsgave og som kokte rømmegrøt hver torsdag på eldrehuset til "de gamle" (med andre ord de som var et par år eldre enn henne selv). Siden hun ikke kjørte bil brukte hun barnevogn til å frakte dagligvarene fra butikken og hjem. Hun slo med ljå til hun nærmet seg nitti og bakte tyve danske smørkaker hver eneste desember; det var julegave til venninner og slekt. Hun var en glimrende kokk, fulgte intenst med på fotball og var alltid oppdatert på nyhetene.

Nå bor hun på sykehjem. For tre år siden falt hun og slo seg stygt og etter det har hun aldri kommet seg. Hørselen og synet er omtrent borte og dagene er lange. Den fine, gamle damen med de store arbeidsnevene nærmer seg slutten av livet, et ualminnelig rikt og langt liv. Ikke rikt på de store reisene og påkostede opplevelsene, men hverdagsrikt. Jeg tror i grunnen at dette er siste julen hun får oppleve. Og det tror jeg hun synes er helt fint; hun er trett av dage og ønsker i grunnen at reisen tar slutt om ikke lenge.

For hennes skyld håper jeg at livet snart slipper taket. Jeg er så uendelig takknemlig for alt hun har gitt oss som har fått delta i livet hennes og jeg kommer til å savne henne gruelig når hun går bort. Hun kommer ikke til å gå inn i historiebøkene, men for meg er hun en av de store heltene. Hverdagshelt. Hverdagsbauta. Hverdagsbestemor. Takk!

Kommentarer totalt 66  

Kommentarer

Gammel
amylin sin avatar
Alle skulle hatt en sånn bestemor!
Postet 04-12-14 kl 07:08 av amylin amylin er ikke aktiv
Gammel
Fintdethei! sin avatar
Nydelig . Så heldig du er som har en sånn bestemor.
Postet 04-12-14 kl 07:09 av Fintdethei! Fintdethei! er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Jeg har også en bestemor født i 1913, så selv om vi ikke hadde så mye hverdag sammen er mye av dette kjent. Sterke damene.
Postet 04-12-14 kl 07:13 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
For en nydelig dame! Så heldig du er som har henne. Og for et ettermæle hun kommer til å få! Hverdagsrikt! For et fint ord.
Postet 04-12-14 kl 07:26 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Adrienne sin avatar
Nå fikk du meg til å begynne å grine på morgenkvisten.

Fine bestemoren, så heldig du har vært som har hatt henne i livet ditt.
Postet 04-12-14 kl 07:37 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar

Takk for en nydelig luke.
Postet 04-12-14 kl 07:50 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Fantastisk dame!
(Minner meg om svigerbestefar, som i en alder av nitti sier han skal ut og kjøre gamlingene - da skysser han folk som antakelig er yngre enn ham selv).
Postet 04-12-14 kl 07:52 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Så nydelig å ha ei slik bestemor - takk for at du fortalte om henne!
Postet 04-12-14 kl 08:12 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
For en fin og hjertegod luke. Takk, det trengte jeg i dag!
Postet 04-12-14 kl 08:13 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Så fint du skriver om en flott bestemor. Takk for fin luke.
Postet 04-12-14 kl 08:14 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
Novla sin avatar
Neimen, Biffen, du kan da ikke få meg til å begynne å sippe midt i morgenkaffen!

Så nydelig lesning!

Jeg ble passet av mormor mens foreldrene mine var på jobb, og det er blant mine aller beste minner også; særlig kjenner meg igjen med det å henge rundt på kjøkkenet. Toppen av lykke var å få sin egen lille klump brøddeig å klisse med.
Postet 04-12-14 kl 08:15 av Novla Novla er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar


Det kan aldri bli for mange hyggelige bestemorhistorier. Tankene går unektelig til mine egne bestemødre, som tilhører samme generasjon, om enn ikke like gamle. Min farmor var også godt over 80 da hun fortsatt gikk ned på nasjonalforeninga for å "hjelpe gamlingan med å spille bingo".
Postet 04-12-14 kl 08:41 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Tangerine sin avatar
Tenk å ha en bestemor så lenge.

Nydelig luke.
Postet 04-12-14 kl 08:50 av Tangerine Tangerine er ikke aktiv
Gammel
Bomull sin avatar
Det var bestemorhistorien sin det. Så utrolig koselig!
Postet 04-12-14 kl 08:50 av Bomull Bomull er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så koselig å høre om. Og så heldig du er som har fått beholde henne så lenge.
Postet 04-12-14 kl 08:58 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Olvina sin avatar
For ei nydeleg luke! Tusen takk!
Postet 04-12-14 kl 09:10 av Olvina Olvina er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Å! Jeg leste denne på toget og fikk tårer i øynene. Det vistes tydeligvis, for en forbipasserende fyr kikket litt rart på meg.

Jeg hadde også en slik bestemor. Jeg bodde mye hos henne i perioder da jeg var liten. Hun var virkelig en klippe. Vi trodde hun kom til å leve lenge, lenge, men hun døde brått for elleve år siden av hjertesvikt midt under et legebesøk for å sjekke hjertet (ironisk nok). Jeg savner henne voldsomt, og tenker at en slik bestemor klarer jeg nok aldri å bli for mine eventuelle barnebarn.
Postet 04-12-14 kl 09:20 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
annemede sin avatar
Tusen takk for nydelig luke.
Postet 04-12-14 kl 09:23 av annemede annemede er aktiv nå
Gammel
nolo sin avatar
Postet 04-12-14 kl 09:25 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Tusen takk for at du ville dele bestemoren din litt med oss også!
Postet 04-12-14 kl 09:30 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Tusen takk for en vakker historie. Jeg sitter i det kalde kontorlandskapet mitt med tårer i øynene, og ønsker jeg hadde hatt en sånn bestemor eller bestefar.

(Og så fikk jeg et ønske om å høre denne igjen:

(Kilde: youtube.com)
)
Postet 04-12-14 kl 09:43 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar

Slike besteforeldre er gull verdt, og jeg har en slik selv som er jeg er så utrolig glad i.
Postet 04-12-14 kl 09:50 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Benzo sin avatar
Postet 04-12-14 kl 10:06 av Benzo Benzo er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så fantastisk beskrevet! Tenk disse som har levd gjennom to verdenskriger! Et hverdagsrikt liv, så fint sagt!
Postet 04-12-14 kl 10:48 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Postet 04-12-14 kl 11:12 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Det var en fin luke, det! Nå sitter jeg på Ellingsrudåsen og sipper og er glad jeg har veska full av papirlommetørklær.
Postet 04-12-14 kl 11:23 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Åh, nå ble jeg både småsippete og rørt. Nydelig skrevet, mener jeg har sett bilde av henne en gang også? Min farfar og farmor var førdt i 1910 og 1916, og frem til jeg var 7 år bodde vi ved siden av hverandre. Slikt setter spor. Jeg blir så glad på andres vegne som også har hatt snille besteforeldre - det er en gave.
Postet 04-12-14 kl 11:23 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
For en fin historie. Nå fikk jeg tårer i øynene.
Postet 04-12-14 kl 11:25 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Frysninger og tårer i øynene her også.
Postet 04-12-14 kl 11:38 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Odelia sin avatar
Så utrolig fint skrevet! Den generasjonen er noe helt for seg selv, det er sikkert og visst.

Takk for en nydelig luke
Postet 04-12-14 kl 11:51 av Odelia Odelia er ikke aktiv
Gammel
Magnolia sin avatar
Så nydelig skrevet.
Postet 04-12-14 kl 12:39 av Magnolia Magnolia er ikke aktiv
Gammel
Tussa sin avatar
Grining på kontoret.

Takk for nydelig luke.
Postet 04-12-14 kl 13:02 av Tussa Tussa er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar

Takk for at du deler en så flott historie. Det høres ut som en fantastisk bestemor.
Postet 04-12-14 kl 13:47 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg har hatt en sånn bestemor. En som var der, og som inkluderte både barnebarn og alle barnebarnas venner i alle dagens gjøremål. Og kanskje særlig de vennene som ikke hadde det så greit. De som fikk betalt for å gå en bitteliten tur med hunden hennes. Og når jeg klaget over det ble bestemor streng med meg, og forklarte meg ett og annet om hva som egentlig var urettferdig.

Vel. Min bestemor rakk aldri å bli gammel. Hun døde av kreft i slutten av 60-årene mens jeg fremdeles var i tenårene. Hun er fremdeles dypt savnet.
Postet 04-12-14 kl 15:21 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Daisy sin avatar
Nå ble jeg så rørt altså. Og tenker på min kjære kjære farmor som kan minne om din bestemor. Hun er er kjært minne.
Postet 04-12-14 kl 15:27 av Daisy Daisy er ikke aktiv
Gammel
Observatøren sin avatar
Postet 04-12-14 kl 18:36 av Observatøren Observatøren er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Postet 04-12-14 kl 21:15 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Så vakkert. Eg tenkjer på farmor, saktetid, ja, men mest på svigerbestemor som har vore eit slikt menneske som du beskriv her. No trur eg snart ho kjem til å dø. Ho har slutta å ete. Takk for at di delte.
Postet 04-12-14 kl 21:25 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åh, det var nydelig, biffen. Takk!
Postet 04-12-14 kl 21:26 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Å, så vakkert! Jeg hadde også en farmor som var født i 1913, med all verdens tid, sykkel med heklanett på bakhjulet og en voldsom kakeproduksjon i desember. Hun var et fantastisk menneske. Så heldige vi er.
Postet 04-12-14 kl 21:43 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
For en dame! Nydelig bestemor å ha.
Postet 04-12-14 kl 21:50 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Susse sin avatar
Så nydelig skrevet, jeg ser henne for meg. Har selv en farmor jeg har vokst opp hos og er uendelig glad i som nå begynner å bli en veldig gammel dame.
Postet 04-12-14 kl 21:51 av Susse Susse er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Så fint du skriver! Hun høres ut som en fantastisk dame!

Også øks i åttiårsgave, da!
Postet 04-12-14 kl 21:59 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Ruslebiffen sin avatar
Hun brukte selvfølgelig øksen også.

Det varmer at så mange syntes det var fint å lese om bestemor. Spesielt etter at jeg fikk barn selv så har jeg virkelig skjønt hvor viktig hun har vært i livet mitt. Nå ser det ut til at vi skal kjøpe huset hennes og flytte dit. Det føles litt som om ringen sluttes - jeg skal tilbake på kjøkkenet jeg har noen av mine aller fineste barndomsminner fra og barna våre får muligheten til å ha besteforeldre i nabohuset med alle de goder og fine stunder det fører med seg.
Postet 04-12-14 kl 23:21 av Ruslebiffen Ruslebiffen er ikke aktiv
Gammel
Mirasol sin avatar
Vakkert og vemodig!
Postet 04-12-14 kl 23:40 av Mirasol Mirasol er ikke aktiv
Gammel
Taien sin avatar
Nå sitter jeg på natta og griner. Så nydelig skrevet om din bestemor.
Min vakre Mommor gikk bort for snart 13 år siden i en alder av 94, og jeg savner henne hver en dag.
Det sies at barnebarn er livets dessert, da må tilstedeværende bestemødre være livets luksus sjokolade.
Postet 05-12-14 kl 02:12 av Taien Taien er ikke aktiv
Gammel
Ruslebiffen sin avatar
Bestemor gikk bort forrige uke etter kort tids sykeleie. En enkel infeksjon gjorde henne sengeliggende, og hun døde etter en liten uke. De siste tre dagene nektet hun å ta til seg væske, og til slutt sovnet hun stille inn.

Hvil i fred, kjære bestemor. Takk for alt du har gitt oss som var så heldige å ha deg nær. Jeg er uendelig glad i deg!
Postet 01-02-15 kl 23:40 av Ruslebiffen Ruslebiffen er ikke aktiv
Gammel
Schnuppa sin avatar
Kondolerer Ruslebiffen. Så trist, men samtidig godt at hun fikk slippe nå.
Så utrolig heldig du er som har vokst opp med en så fantastisk bestemor.
Postet 02-02-15 kl 01:13 av Schnuppa Schnuppa er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Kondolerer
Postet 02-02-15 kl 06:02 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
Gammel
Agent Scully sin avatar
Dette burde du lese i begravelsen eller under minnesamvær om dere skal ha slikt.
Postet 02-02-15 kl 06:04 av Agent Scully Agent Scully er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no