Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 18



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 18

Postet 18-12-19 kl 07:21 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

18

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

Tradisjoner i bevegelse.

Da jeg var liten, så var julen veldig fast. Vi feiret på samme sted, med de samme folkene, og vi spiste den samme maten. Slik var det hvert eneste år til jeg ble voksen. Selv etter at jeg hadde flyttet hjemmefra, så feiret jeg jul på samme måte de første årene. Så fikk jeg meg mann og barn, og da begynte ting å bli litt annerledes. Selv om jeg har skilte foreldre, så har jeg likevel alltid feiret jul sammen med mamma. Men da jeg ble voksen, fikk jeg et nytt forhold til min far, og han ønsket også å bli en del av julefeiringen. Og så hadde jeg plutselig et sett med svigerforeldre som også skulle passe inn i kabalen.

Vi fant vel ut tidlig at vi ønsket at julaften skulle feires hos oss. I en periode med to små barn og en hund, så ble logistikken en smule enklere slik. Og de julaftener vi hadde svigers på besøk, kom ofte pappa på besøk også. Og så hadde vi mamma, stefar og søsteren året etter. I noen år gjorde vi i hvert fall et forsøk på litt sånn annen hver. Og så skjer livet. Med en far som fikk uhelbredelig kreft, så da prøvde vi oss på en julefeiring sammen med han ett år. Og så var det noen år mamma måtte ha mormor noen år på rad, fordi mamma sin søster måtte hjelpe til et annet sted.
Og jeg tenker det er greit. Livet skjer og ting er i stadig bevegelse. Men likevel. Noen ting har og blir gjentatt mange nok ganger til at det kan kalles tradisjoner. Eller tradisjoner i bevegelse.

De mest faste tradisjonene er kanskje de som starter i november.

Mamma strikker hvert år nye gensere til guttene, og hver november så kler jeg dem opp i disse, og tar dem med ut på en fotoseanse for å lage julekort. I år ble faktisk vi voksne også med på julekortet.



Og så når bilder er tatt, så setter jeg meg ned og bestiller julekort, fotokalendere og fotobøker. En bok pr år. Da bestiller jeg til oss selv, og så får besteforeldre og oldeforeldre en bok hver. Det er en gave som alle setter stor pris på.
Og så, når alle fotogaver er bestilt, er det bare å vente på adventstiden.

Advent
En ting som preger vår førjulstid er bursdager. Eldstemann har bursdag, min mor har bursdag og min far hadde bursdag tidlig i desember. Det betyr at det blir en del familie sammenkomster også i adventstiden. Da med pølse og kake, og ikke medisterkaker i ribbefett..

Vi starter hele adventsløpet med fakkeltog, julegrantenning og grøt på et av bygdas hoteller 1. søndag i advent. I år tror jeg kanskje dette ble siste året denne tradisjonen følges. Eldstemann har ingen interesse lenger, og årets begivenhet falt i grus for minstemann, da 2 av kompisene hans var blitt syk, og han endte opp med å da være alene. (Ikke alene da, jeg var jo der, og tanter og onkler, og bestemor.. men vi telles ikke lenger)



Det ble dermed til at vi brøt midt i, og vi stakk innom den lokale pizza sjappen og bestilte pizza til å ta med hjem. Hvorpå vi så satte på Netflix sin nye julefilm, Claus, på tv.

Etter at vi så da har vært igjennom noen bursdager og spist oss mette og lei av pølser og kaker, så er det på tide å ta fatt på de mer julete tingene.
Da har vi en tradisjon med å sette sammen og pynte et pepperkakehus. Ikke noe fancy greier. Helt standard ferdig hus som settes sammen med smeltet sukker og pyntes overdådig med melis, nonstop og seigmenn. More is more.




Ingen faste tidspunkt vi gjør dette. En gang etter bursdagskaoset, men før julaften. Når det passer og vi har lyst.

I mange år har vi handlet juletre hos den lokale forhandleren. Da har vi tatt med oss akebrett/kjelke og tuslet ned bakken, plukket ut treet vi likte, og dradd det med oss hjem igjen.



Dette var vel en fast tradisjon i nesten ti år. Men i fjor fant vi ut at det kanskje var på tide å bytte ut det tradisjonelle juletreet, med et som ikke drar meg selv halve innsektsbestanden inn i stuen. Da temaet ble diskuterte falt det litt tungt om hjertet til mannen. Som mente at vi måtte da ha et ekte juletre. Men med en stadig utviklende allergi hos samme mann, så innså også han at man ikke kan holde på ting for enhver pris.
Så hente jule-tre-tradisjonen er nå byttet ut med ta-ned-juletre-fra-loftet-og-sette-sammen-tradisjonen. Dette skjer tidligst 21. desember, og senest 23. desember.

Før:


Nå:


En ting med julen som jeg har tatt med meg videre fra min mor, er juletrepynten.
Jeg husker da jeg var liten, så var jeg på jakt med mamma etter de fineste juletrekulene i glass. Nå syns jeg det blir vanskeligere og vanskeligere å finne disse. Det selges mest av plastikk kuler uten noen særlig sjel. Så i fjor når jeg var på julekonsert med eldstemann og faktisk kikket litt i bodene, så oppdaget jeg at jammen solgte dem ikke gamle nydelige kuler i forskjellige former og fasonger. Så nå tror jeg kanskje jeg må bli en julemarked-gåer, på jakt etter julekuler i glass.



En relativt ny tradisjon som nå er på 4. året nå, er julegrøt hos svogers siste lørdagen før jul. Da er vi 14-16 rundt bordet med stort og smått. Lettere kaos til tider, men veldig hyggelig. Eller kanskje det bare er jeg som er litt rar, som synes slike ting faktisk er kjekt.

Julematen

«Hva har dere til julemat da?» Får jeg høre stadig vekk. Siden vi er en god blanding mellom øst og vest her i landet har vi måttet lage vår egen tradisjon her.
Han er vant med svineribbe, medisterkaker, innmatspølser, surkål, rødkål.. jah og alt som hører med. Mens jeg er vokst opp med pinnekjøtt og kålrabistappe. Eneste fellesnevneren her er poteten. Vi ble enige ganske tidlig i forholdet vårt at julematen er en tradisjon man ikke tukler med. Så den består. For alle. Dvs vi har dobbelt opp av julemat.
Svigermor lager svineribbe dagen før, som hun kutter opp. Og så varmes det i ovnen hos meg sammen med medisterkaker og pølser i alle slag. Ja, vi har måtte legge til helt standard kjøttpølser til ungene siden de ikke er så glad i vanlig julemat. Verken den fra øst eller vest.
Vi har klart å enes om at desserten gikk an å endre, så her har riskrem med bringebærsaus og karamellpudding blitt erstattet med sjokolademousse og vaniljesaus.



Jeg baker ikke til jul. Har funnet ut at det meste lar seg kjøpe på butikken, og det smaker helt greit det som selges der.
Istedenfor så prøver vi å finne tid til en akedag. Vi har en fantastisk flott akebakke i bygda. Hvor man kjører opp med bil, og aker ned ca 1 km på en traktorsti. Det er virkelig moro for liten og stor.



Den beste tradisjonen som jeg tar med meg hvert år, er å stadig gjøre mer av det som er hyggelig, og mindre av det som føles kjipt. Listen legges lavt, og tid er det som er viktig å prioritere. Tid med familie og venner. Legge beina litt på bordet, se en god film og finne roen.

I tillegg så donerer jeg noen kroner til en god sak.
I fjor ga jeg et par stjerner til Haukeland sykehus, for å støtte kreftsaken, og for å gi noe hyggelig til de som må tilbringe høytiden på sykehuset. https://kreftforeningen.no/jul/
Det samme har jeg gjort i år også, og til neste år kan jeg kalle det en ny tradisjon.

Jeg ønsker alle en riktig, riktig god jul. Med og uten tradisjoner.

Kommentarer totalt 13

Kommentarer

Gammel
Timar sin avatar
Dette var en herlig luke! Så hyggelig å få et glimt inn i juletradisjonene deres.

Den akebakken er så morsom! Gleder meg til noen runder i romjula!
Postet 18-12-19 kl 09:13 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Så koselig å lese om tradisjonene deres! Fin luke
Postet 18-12-19 kl 09:31 av ingling ingling er aktiv nå
Gammel
tink sin avatar
Så fint å høre om deres deilige advent og juletradisjoner. Jeg liker også store bråkete familier, kanskje fordi jeg er så heldig å ha en selv...
Postet 18-12-19 kl 09:37 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
For en koselig luke. Vi måtte også skaffe oss sette-sammen-juletre siden jeg bare nyser med gran i hus, men jeg synes det går helt greit. Jeg savner lukta av et ekte tre, det er det eneste. (I den grad jeg kjente lukta etterhvert. Blir man snørrete nok kjenner man den jo ikke til slutt).

Jeg har hatt en klump i magen for alle kakene jeg skulle bakt, men denne luka ga meg dyttet jeg trengte for å si at "vi kjøper kaker" og så lager jeg heller pepperkaker med ungene enn å stå mutt putt alene på kjøkkenet med de slagene som ikke egner seg for barn å hjelpe til med. =)
Postet 18-12-19 kl 09:40 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Selma sin avatar
Så koselig å få et innblikk i Mex-jula
Postet 18-12-19 kl 09:46 av Selma Selma er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin luke! Vi også skal ha full pakke til jul i år - pinnekjøtt, ribbe og medister i skjønn forening.

Så deilig å ha en så kul akebakke i nærheten!
Postet 18-12-19 kl 10:31 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Kjempekjekt å lese om tradisjonene deres.

Vi pleier å se julefilm etter at vi har pyntet treet 22. desember. Var Claus bra?
Postet 18-12-19 kl 10:33 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Koselig luke. Takk for at du delte!
Postet 18-12-19 kl 10:39 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Koselig luke!

Jeg er bittelitt misunnelig på at aking kan gå inn som fast tradisjon. Her er vi heldig om vi har snø en dag før jul, men som oftest er det ikke før i januar at snøen kommer en eller to dager.
Postet 18-12-19 kl 10:45 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Din juletradisjon-luke ble jammen lang. Tusen takk!

Det med å skape egne tradisjoner blir tydeligvis viktig for oss. Jeg er litt redd for at det jeg gjør innebærer at egne barn ikke får så mange tradisjoner å ta med videre. Men jeg håper og tror at det vi gjør er nok til at de står støtt i å lage sine egne ... når den tid kommer.
Postet 18-12-19 kl 10:50 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Dette!!
Sitat:
Den beste tradisjonen som jeg tar med meg hvert år, er å stadig gjøre mer av det som er hyggelig, og mindre av det som føles kjipt. Listen legges lavt, og tid er det som er viktig å prioritere.
Så utrolig viktig og riktig, godt med den påminnelsen, her skal jeg også bli flinkere! Tusen takk for nydelig luke, riktig god jul til dere fine!
Postet 18-12-19 kl 11:50 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Takk dere.
Først tenkte jeg at vi nesten ikke hadde tradisjoner, men når jeg begynte å tenke meg om, så har vi jo faktisk det. Også flere enn de jeg har fått med her.
Feks så pynter vi også huset med utvendige lys til 1. søndag i advent.
Og ungene får sjokoladejulekalendere, og de får julestrømpe med godteri på morgenen den 24.
Så jeg tror nå at de tar med seg noen tradisjoner og så mikser dem sammen med sine egne når de selv blir voksne.

Claus var en morsom og fin film. 9-åringen likte den veldig godt.
Postet 18-12-19 kl 12:01 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Tradisjoner i bevegelse her og. Jeg liker tradisjoner og syns de er viktige, og da er det litt trist at det ikke betyr så mye for mannfolkene i familien. Men de liker det når jeg setter på julefilmer, eller vi baker eller pynter treet. Jaja, jeg vil ha masse pynt, hjemmelaget pålegg og kaker.
Postet 19-12-19 kl 01:03 av Martis Martis er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no