Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 24



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 24

Postet 24-12-19 kl 08:23 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 12. årgang -

24

[1 Lorien] [2 Tjorven] [3 Eia] [4 Java] [5 Che] [6 Helio] [7 Pappalille]
[8 Ingling] [9 Tallulah] [10 Candy Darling] [11 Fersken] [12 tink] [13 annemede] [14 m^2]
[15 Tangerine] [16 Blondie] [17 Albertine] [18 Mex] [19 Timar] [20 007]
[21 Pøblis] [22 star] [23 Hjertensfryd] [24 Toffskij]

Det er julaften på den fjerne forskningsstasjonen JOL19. Professor Mishura og dr. Yilmaz har invitert berømte gjester fra hele verden (og ikke bare den) til den første presentasjonen av deres livsverk: DSMBR24-raketten!

Professor Mishura og dr. Yilmaz holder inspirerende taler og viser fram den forseggjorte nøkkelen som må til for å starte raketten.





Deretter blir det fest! Professor Mishura har spandert den beste whiskyen sin, og ting tar virkelig av.











Helt til det er raketten som tar av.



«Nei!» skriker professor Mishura. «Livsverket mitt! Dr. Yilmaz, jeg trodde du hadde nøkkelen!» Men dr. Yilmaz har ikke hatt nøkkelen i det hele tatt, og har ikke sett den siden professor Mishura holdt talen sin.

Alle gjestene er der fortsatt, men raketten er borte. Det må være en av gjestene som har tatt nøkkelen og gitt den til en medskyldig. Professor Mishura ringer til sin gamle bekjente Regina Sahara, den berømte privatdetektiven, og ber om hennes hjelp.







Regina kommer veldig raskt, lar falkeblikket gli over åstedet, ser på bildene fra festen og snakker kort med alle gjestene. Hun viser professor Mishura notatene sine:



Navn: James Robert McCrimmon
Årstall: 1746 e.Kr.
Hjemsted: Høylandet i Skottland
Yrke: Tidsreisende
Motivasjon: Trenger romskip for å finne veien tilbake til reisekameraten sin.



Navn: Aegon Targaryen VI
Årstall: 300 AC
Hjemsted: Elvebåten The Shy Maid
Yrke: Tronarving
Motivasjon: Har blitt frarøvet fødselretten sin til tronen, kronen og en drage.



Navn: Nikolas av Myra
Årstall: 343 e.kr.
Hjemsted: Nordpolen
Yrke: Innbruddstyv
Motivasjon: Trenger raskt transportmiddel for et stort kvantum kinesiske handelsvarer.



Navn: Harry James Potter
Årstall: 1991 e.kr.
Hjemsted: Privet Drive 4
Yrke: Mindreårig
Motivasjon: Knekt sopelime.



Navn: Algernon Finch-Hatton
Årstall: 2019 e.Kr.
Hjemsted: England
Yrke: Gentleman
Motivasjon: Vil gjenerobre det britiske imperiet.

Professor Mishura bare river seg i håret. «Det kan jo være hvem som helst!» roper hun.
«Neida, neida,» ler Regina Sahara. «Det er jo helt åpenbart hvem den skyldige er!»

Men siden Regina Sahara er dramatisk anlagt og liker et stort publikum, kommer hun ikke til å presentere løsningen før i kveld. Klarer dere å løse saken før det?

Kommentarer totalt 34

Kommentarer

Gammel
Tallulah sin avatar
Fantastisk!
Postet 24-12-19 kl 08:50 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Postet 24-12-19 kl 08:58 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Herlighet, for en finale!
Postet 24-12-19 kl 09:01 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Postet 24-12-19 kl 09:17 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Så fantastisk!!!
Postet 24-12-19 kl 09:42 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jaaaaa! Bruk av både limpistol og champagnekorker! Men ingen peiling på hvem som har tatt nøkkelen.

Jeg antar at du ikke lurer sånn veldig på hor ungene dine får sin livlige fantasi fra?
Postet 24-12-19 kl 09:47 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
polarjenta sin avatar
Flott avslutning det der.

God jul.
Postet 24-12-19 kl 09:56 av polarjenta polarjenta er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Luka er selvsagt et produkt av alle familiens ville fantasier. Dere må prøve å løse saken, nå da!
Postet 24-12-19 kl 10:14 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Våkna til denne imorges, og ser jo hvem som bøyer seg ned og tar nøkkelen mens andre er taletrengte.
Takk for fin luke og for hele julekalenderen. Jeg pleier å lese hver dag, men kommenterer sjelden.
God jul!
Postet 24-12-19 kl 10:19 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Fantastisk!
Postet 24-12-19 kl 10:40 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Så morsomt! Kor skal ein skrive svaret da? (Ikkje at eg kjem til å klare det altså)
Postet 24-12-19 kl 11:11 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
For en fantastisk luke!

Jeg må gruble over tyven i ro og mak, uten mann som maser i bakgrunnen om pakking og kjøring til hytta.
Postet 24-12-19 kl 11:14 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Nå fikk jeg meg en god latter, for en flott luke!

Jeg tror jeg vet hvem som er synderen og ...
Postet 24-12-19 kl 11:37 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Utrolig bra finale!

Gledelig jul!
Postet 24-12-19 kl 12:01 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
OMG! Noe så fabelaktig!
Postet 24-12-19 kl 12:13 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Nå fikk jeg meg en god latter! Fantastisk luke, men må visst gruble på hvem synderen er?
Postet 24-12-19 kl 12:18 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
nå har vi sett nøye på alle bildene, og kan vel ikke si at vi er sikre på hvem som har vært på ferde her.

VI mistenker Nikolas av Myra - fordi han sniker rundt når de andre ligger tilsynelatende døddrukne rundt om. (Og Harry, da! Han er jo mindreårdig, men ser ut til å ha forsynt seg rikelig av whiskyen likevel. )
Og så mistenker vi at Nikolas har tatt raketten både fordi han har en travel natt foran seg - og fordi raketten heter DSMBR24 - noe som jo er et passende fremkomstmiddel for Nikolas - for hvor er reinsdyrene hans?
Postet 24-12-19 kl 12:49 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Fantastisk luke.
Har en ide, vel egentlig har jeg flere
Postet 24-12-19 kl 13:00 av star star er ikke aktiv
Gammel
Bobbelur sin avatar
Det må være James Robert McCrimmon. tror jeg. For han sniker bak raketten på det ene bildet.
Postet 24-12-19 kl 14:02 av Bobbelur Bobbelur er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Fantastisk!
Postet 24-12-19 kl 15:23 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Jeg er enig med Pøblis!
Postet 24-12-19 kl 15:58 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg tror det er McCrimmon, for det er han jeg mener er i ferd med å låse seg inn i romskipet.
Postet 24-12-19 kl 16:01 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Strålende!

Jeg mistenker Finch-Hatton. På grunn av hatten.
Postet 24-12-19 kl 16:14 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Det er mulig at det er to som samarbeider ; McCrimmon og Nikolas! McCrimmon sniker helt klart rundt i bakgrunnen, men Nikolas har plass i hatten til å gjemme nøkkelen frem til udådens time har kommet! Skotter tåler jo whisky bedre enn noen, men det er vrient å gjemme nøkler i kilten. Så Mac'ern og Nikolas blir enige om å ta skipet ; Nikolas skal jo rundt hele verden uansett og kan godt sette av Crimmon der det passer best for ham. Ai, ai, ai!
Postet 24-12-19 kl 16:20 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Jeg synes det ser ut som om Aegon har stappa nøkkelen oppi krone-blinget på det fjerde bildet. På det femte er han borte. :sherlock:
Postet 24-12-19 kl 16:37 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Ohh, ja, du er inne på noe Matilda!
Postet 24-12-19 kl 16:49 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Matilda Falkeblikk!
Postet 24-12-19 kl 17:04 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Ah, jeg trodde Harry var nøkkeltyven, men ser at Matilda har et skarpere blikk. Så er enig med henne.
Postet 24-12-19 kl 22:40 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
«Det er jo helt åpenbart hvem den skyldige er!» lo Regina Sahara. «Riktignok er det mer enn én kriminell her. Harry, du er jo bare 13 år, men likevel tyller du i deg whisky!»

Harry stønner og holder seg til hodet.

«Og du da, Nikolas. Hvis vi tar av deg nisselua, er jeg ganske sikker på at vi vil finne professor Mishuras dyreste whiskyflaske der inne. Plutselig var den borte fra bordet på festbildene!»

Nikolas tar beskjemmet av seg lua, og ganske riktig.

«Og du, Finch-Hatton, du prøvde jo å rekruttere McCrimmon og Potter til å stjele raketten for å få igjennom et latterlig plott som skulle gjøre Storbritannia stort igjen, hva?»

«Det kaller jeg svært ubehøvlet oppførsel,» snøfter Finch-Hatton, men Jamie McCrimmon mumler: «He did too, the wee redcoat!»

«Men hvorfor hang du så mye rundt raketten selv, McCrimmon? Prøvde du å komme deg inn i den? Skjønte du ikke at du måtte ha nøkkelen?»

«... flying beastie ...» mumler Jamie, mens han rødmer heftig.

«Men det var jo faktisk ikke noen av dere, og det var klart fra begynnelsen. Det første jeg så på åstedet, rett ved der raketten sto, var et blått hårstrå.»



«Og det er jo bare deg her, Aegon Targaryen, som har blått hår! Det kunne jo vært tilfeldig, men det tok ikke lang tid før jeg fant et bilde av deg med nøkkelen gjemt oppi den patetiske kronen du går rundt med.»



«Og etter det er du ikke med på noen flere bilder. Jeg antar du forsvant for å levere nøkkelen til din medsammensvorne – er det Jon Connington? Har du noe å si til ditt forsvar?» avslutter Regina Sahara triumferende.

Aegon sprekker med en gang. «Jeg gjorde det og ville gjort det igjen!» skriker han skingrende. «Jeg har ventet og ventet hele mitt liv, og har aldri fått fly på noen drage! George Martin gidder ikke skrive ferdig bøkene, og i serien fikk jeg ikke være med engang! Jeg er dømt til å sitte på Griffins' Roost for evig og alltid, uten å få slåss og uten å få vaske blåfargen ut av Targaryen-håret, og selv de som gadd å lese hele A Dance With Dragons har sikkert glemt meg! Jeg vil FLYYYYYYYYY!»
Postet 24-12-19 kl 23:12 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Ære, laurbær og julefryd går altså til Matilda! Hurra!

Bonusspørsmål: Hvem er Jamie McCrimmon?
Postet 24-12-19 kl 23:14 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Sitat:
Hvem er Jamie McCrimmon?
Tricky. Er han født i 1746, eller har han reist fra 1746? For hvis det er det siste, så tipper jeg på Bonnie Prince Charles (han reiser selvsagt under pseudonym). Hvis det er det første, har jeg ingen idé.
Postet 25-12-19 kl 00:21 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Chiffre sin avatar
Sitat:
Hvem er Jamie McCrimmon

Leste ikke denne før nå i dag, men Jamie McCrimmon var vel en "companion" til Doctor Who. Mener han var med på mesteparten av episodene til den andre doktoren, altså 1967-1969 elns.
Postet 25-12-19 kl 21:24 av Chiffre Chiffre er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Nettopp. (Toffedøtrenes yndlingscompanion.)
Postet 25-12-19 kl 22:40 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Laurbær og julefryd!

Takk for flott luke!
Postet 25-12-19 kl 23:37 av Matilda Matilda er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no