Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 21



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 21

Postet 21-12-20 kl 07:16 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 13. årgang -

21


[1 Darth] [2 Pøblis] [3 rajraj] [4 Luftslottet] [5 Elise] [6 Tjorven]
[7 Tallulah] [8 Heilo] [9 Magica] [10 Skilpadda] [11 Adrienne og Palmen] [12 Mex]
[13 tink] [14 Agent Scully] [15 Kirsebær] [16 celebelen] [17 Dali] [18 Frøy] [19 Lorien]
[20 Nenne] [21 Toffskij] [22 Albertine] [23 Pappalille] [24 007]



1. mai skulle vi vært i Oxford og stått på Magdalen bridge og hørt koret synge Hymnus Eucharisticus fra Magdalen Tower.



Av lett forståelige grunner ble ikke det noe av. I stedet bestemte vi at årets pepperkakehus måtte bli Magdalen Tower.

– Men da må vi pynte med litt stil, da, sånn at det fortsatt er mulig å se at det er Magdalen Tower, sa jeg.
– Men mamma da, hvem er det vi har blitt?!

Secundas utbrudd må forstås i lys av en lang tradisjon for more is more. Det er også verdt å huske på at vi egentlig ikke er så veldig gode til å bygge pepperkakehus, selv om vi gjør det hvert år – vi har ofte ambisiøse ideer som strander på latskap og knekkproblematikk. Så vanligvis har det vært like greit å dynge ned spetakkelet med glasur, nonstop, sjokoladenisser, gelétopper, bamsemums og mokkabønner. (Vi er fortsatt bitre over at Dessertsjokolade har gått ut av produksjon.) Siden tradisjon er tradisjon, kjøpte vi naturligvis inn alle de tingene i år igjen.

Men ingen kan si at vi ikke hadde fin plantegning.



Siden Secunda eier et sett bokstaver til å stemple inn i kjeks, valgte vi det mest julete verset av Hymnus Eucharisticus som vegginskripsjon.



Te adoramus, O Jesu,
Te, Fili unigenite,
Te, qui non dedignatus es
subire claustra Virginis.

I stekt tilstand så det litt ut som romersk kursiv.




Vi overlevde knekkstadiet med bare ett brannsår og ett brukket spir som måtte etterlimes. Det ble aldri helt seg selv igjen, stakkars.





Opphetede diskusjoner fulgte om hvorvidt vi skulle ha noen prinsipper for pyntingen i det hele tatt. Mot enkeltes protester ble det vedtatt å kun tillate bamsemums, nisser og seigmenn nederst på fasaden eller som kormedlemmer øverst i tårnet.



OK, det er lov å ha en skulpturnisje med bamsemums under inskripsjonen (fortsatt delvis leselig).



Og sånn ble det til slutt. Ungene forsikrer at alle i koret er i samme kohort, og at smittevernet følgelig er i orden.



Så hvem har vi blitt? Omtrent de samme som vanlig, ser det ut til!

Kommentarer totalt 24

Kommentarer

Gammel
Gaia sin avatar
Så fin! Jeg digger å se alle andres pepperkakehus. Det er hakket for ambisiøst for min gjeng.
Postet 21-12-20 kl 07:46 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Herlighet, for en herlig familie dere er! Det er jo intet mindre enn fantastisk. Jeg blånekter å vise bildene til mine arvinger.
Postet 21-12-20 kl 07:49 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Fantastisk. Dere er superflinke.

Pepperkakehus har jeg aldri hatt tålmodighet til. Og siden det ikke skjer noe julete her i huset med mindre jeg tar initiativ til det, så blir det nok ikke. Du skal se at jentene kommer til å ta igjen med enorme pepperkakelandsbyer når de skal lage sin egen jul.
Postet 21-12-20 kl 08:06 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Så flinke dere er! Et nydelig pepperkakehus. (Vi kjøper bare ferdig..)
I år så fikk jeg en tips av min nye sjef som jeg har tenkt å teste ut. De pleier å bruke smeltet karamell til å lime med. Hun skjønte ikke hva meg og ei annen pratet om da vi pratet om brannsår og høylytt banning ved montering.
Postet 21-12-20 kl 08:22 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Bra jobba!
Postet 21-12-20 kl 08:32 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Wow, så fint! Superkoselig historie. Jeg hadde egentlig lyst til å lage pepperkakehus for første gang i år men så hadde plutselig eldstemann og kjæresten laget et på natta! #annendøgnrytme

Men neste år, DA skal jeg prøve.
Postet 21-12-20 kl 08:33 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Herlig pepperkaketårn, og moro å få ta del i prosessen!
Postet 21-12-20 kl 09:09 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Fantastisk!

Jeg er så imponert over alle som lager egetdesignet pepperkakehus.
Postet 21-12-20 kl 09:15 av Fersken Fersken er aktiv nå
Gammel
celebelen sin avatar
Stilig tårn! Vi har en haug med deler som må pyntes og monteres de neste dagene, så blir det pepperkakehus her også.
Postet 21-12-20 kl 09:18 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Det er absolutt lov å le litt av tårnet vårt, altså, for det er jo åpenbart at det er litt vanskelig å se hvor fint planlagt det er under lasset med godteri! Men: This is the way.
Postet 21-12-20 kl 09:31 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Sitat:
vi har ofte ambisiøse ideer som strander på latskap og knekkproblematikk
Så spot on!

Årets utgave her resulterte i et hull i taket på det ene huset, som førte til at yngstemann gikk for en postapokalypisk og asymmetrisk godterikomposisjon, "siden det ser ut som det er krig her uansett"! Han angret seg litt for at han ikke tok i bruk Klubbhild (gummiklubba som er brukt til å montere Eket-hyller nærmest hver dag i desember i år) for å få en mer autentisk look, men har ikke gjort noe med det etterpå.

Vi kan ikke ha bare ett hus, ettersom eldste og yngste (og mor) har problemer med å enes om stil og symmetri. Hensikten med prosjektet er jo tross alt at vi skal ha det litt hyggelig sammen.
Postet 21-12-20 kl 09:54 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Fantastisk!
Postet 21-12-20 kl 09:57 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Fantastisk! Særlig bokstavene var kule. Sånne må vi også få oss.

Snuppas nåværende karriereplan er å bli enten arkitekt eller byggingeniør, og hun tok det ut i fulle på årets pepperkakehus. "Ingen latskap og knekkproblematikk å spore der i gården. Den ungen kan hvis hun vil", mumlet foreldrene litt beskjemmet fra sofaen. Vi har altså et helt fantastisk pepperkakehus i år med både møne, pipe og utbygg i 2. etasje. Pyntet etter sirlig mønster. For her i huset er det mor som er "more is more".
Postet 21-12-20 kl 10:03 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
I fjor skulle vi bygge rumpeldunkstadion, men det endte med bare to nokså vindskeive tribunetårn, like neddynget i godteri som dette.
Postet 21-12-20 kl 10:04 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Vi driver ikke med sirlige mønster, bare sirlige arbeidstegninger.
Postet 21-12-20 kl 10:04 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Jeg bøyer meg i støvet! :grineler: FANTASTISK luke, jeg digger dere!
Postet 21-12-20 kl 10:40 av Lorien Lorien er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Absolutely fabulous!
Postet 21-12-20 kl 11:26 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
ÅÅÅÅÅÅÅÅH! og
Postet 21-12-20 kl 13:15 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Imponerende!
Postet 21-12-20 kl 13:36 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Fantastisk pepperkaketårn! Og selvfølgelig er det helt riktig å overlesse med pynt!
Postet 21-12-20 kl 13:41 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Fabelaktig!

Sitat:
Vi driver ikke med sirlige mønster, bare sirlige arbeidstegninger.
Det hørtes, um, kjent ut ...
Postet 21-12-20 kl 17:34 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Elsker det!
Postet 21-12-20 kl 18:14 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Vidunderlig! Helt i min ånd det der!

(Bortsett fra at jeg ikke orker å lage, da. )
Postet 21-12-20 kl 20:54 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Marla Singer sin avatar
Haha, så gøy! Elsker vegginskripsjonen!
Postet 21-12-20 kl 21:56 av Marla Singer Marla Singer er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no