Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Husfrua på Grime

Trær til besvær

I mai 2022 kjøpte mannen og jeg et landsted/langtidsprosjekt/minibruk. I første omgang er bloggen tenkt som et sted jeg kan samle tanker og planer for dette, og forhåpentligvis utveksle tips og ideer med andre som har gamle hus.

Kanskje utvikler bloggen seg til å handle om helt andre ting. Time vil show.
Rangér dette innlegget

Trær til besvær

Postet 30-04-23 kl 18:04 av celebelen

En av de viktigste grunnene til at vi kjøpte Grime var tomta. Vi har lyst til å dyrke mat selv, og særlig har jeg hatt lyst på frukttrær, hylleblomst og drivhus. Hagen er stor nok, og nederste delen er flat og fin (takket være en en utjevning for at den skulle egne seg som fotballbane en gang i tiden). Men det er mange og høye trær både på og rundt tomta, så for å få bedre sol- og næringsforhold må en del av dem bort.

Trefelling er et fag jeg har stor respekt for, og hvor ting kan gå virkelig galt. (Fetteren min ble med en tretopp ned for noen år siden. Det gikk relativt bra, takket være hjelm og flaks, men bør ikke gjentas). Derfor hyrte vi inn en lokal proff, som startet med de to største - bjørka midt på bildet, og grana til høyre for den.



Noen dager etter påske fikk jeg melding om at trærne var nede. Ikke bare hadde han felt dem, men grenene er kappet av. Litt mindre ryddejobb enn ventet for oss, det blir nok å gjøre likevel. Jeg har brukt et par timer de siste helgene med nyinnkjøpt motorsag - det er gøy, men det kjennes godt i armene når man ikke er vant til det. Foreløpig har jeg bare begynt å rydde, men så snart siste rest av snøen går skal grenene kappes og legges til tørk i vedskjulet. Stammene er så store at vi må ha større sag, og antakelig vinsj, for å få kappet og flyttet dem. Jeg talte årringene i grana, og kom til ca 75....
Faren min har en vedkløyver vi skal få låne/overta etterhvert, så slipper vi å slite oss ut på kløyvinga. Jeg tror vi har ved nok for et par kalde vintre.

Trærne er imponerende pent lagt ned, det er vel slikt man får til med lang erfaring og godt utstyr (traktor og vaier, for eksempel).

Vedlagte bilder
Filtype: jpg trær.jpg (100,4 KB, 211 visninger)
Filtype: jpg felt.jpg (141,3 KB, 207 visninger)
Filtype: jpg felt2.jpg (133,9 KB, 210 visninger)
Kommentarer totalt 10

Kommentarer

Gammel
Dali sin avatar
Vi ryddet hagen vår for skog for noen år siden også. Hyret inn svigerfar som håndterte motorsag mens vi bar bort greiner. Onkelen min døde under trefelling, så enig i at det er farlig arbeid.
Postet 30-04-23 kl 19:24 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Pelen sin avatar
Spesielt graner er veldig greit å få fjernet, de tar så mye lys.

Når man uansett skal ta ned trær er det greit å gjøre jobben for å få ved. Men det er mye jobb. Kan grenene ligge noe sted eller skal dere kjøre det bort?
Postet 01-05-23 kl 09:48 av Pelen Pelen er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Det er veldig mye jobb ja, vi har tatt ned noen digre nylig, på kommunes nabotomt. Mannen har fått det kappet opp, og noe av det har blitt til ved som er stablet opp til tørk. Mye jobb, men deilig å få bedre lysforhold og utsikt!
Postet 01-05-23 kl 12:51 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Man skal ha respekt for motorsag og trær. De som er flinke kan være ekstremt presise i fellingen. Jeg har faktisk vært tolk for det britiske landslaget på VM i motorsag da det ble arrangert i Norge Definitivt det smaleste store arrangementet jeg har vært på. MEN en av øvelsene er felling i skog. De treffer seriøst en liten pinne med tretoppen som står plassert langt unna kun ved hjelp av motorsag. Imponerende å se på.
Postet 01-05-23 kl 14:34 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Pelen: vi har et hjørne der det er dumpet en god del fra før, så det kan legges der. Evt kan vi brenne det, men da må jeg ha tak i en egnet tønne først, jeg vil ikke brenne det åpent.
Postet 01-05-23 kl 16:29 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Det er knallgøy å følge med på folk som virkelig kan felle trær! Det er fagkunnskap, det!

Så fint dere kommer til å få det!
Postet 01-05-23 kl 19:44 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Ønsker meg et etter-bilde med en nye utsikten! :wow:

Elsker å få felt trær og få inn lys og luft! Det har jeg etter min mor.
Postet 01-05-23 kl 19:53 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
celebelen sin avatar
Vi får ikke så mye mer utsikt, bare til andre trær
Postet 02-05-23 kl 08:22 av celebelen celebelen er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Haha, det er litt typisk. Hver gang mannen tar ned et tre på hytta, så rekker jeg knapt å huske å si "så fint det ble, så flink du er!", før jeg ser de neste 5 trærne som bør tas.
Postet 02-05-23 kl 13:19 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Det er mye jobb med trefelling og vedarbeid. Men så blir det jammen bra med både ny utsikt (om enn til andre trær) og som varme til vinteren.
Postet 04-05-23 kl 12:43 av tink tink er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av celebelen

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no