Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 2



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 2

Postet 02-12-23 kl 06:36 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

2


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet] [10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick] [19 Nenne]
> [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]


Lyst på noe digg og selvlaget til julefrokostene? Og noen enkle «husmorpoeng»?

Julefrokost hos oss er faktisk det måltidet i jula som er mest tradisjonsbundet og som det gledes mest til. Middagen på julaften varierer, men frokosten skal inneholde de samme (mange) tingene. Sylte, leverpostei, gode rundstykker, lefser, kokt egg, ansjos, rømmesild/sennepssild, edamerost, skinke og waldorfsalat (som vi har omdøpt Valdressalat, bare fordi vi har vår egen vri), god jus og varm kakao. Sikkert mer som jeg ikke kommer på akkurat nå. Vi trenger ikke kjøpe pålegg på butikken første uka i januar, for å si det sånn.

Da jeg var gravid med eldste barnet for 25 år siden, fant jeg og faren hennes ut at vi skulle lage ekte sylte. Vi fikk tak i grisehode, kokte og styrte på. Den ble god, men det var en del jobb, så året etter lagde vi sylterull. Men fortsatt så var det litt dilldall. Det var ofte vanskelig å få tak i ribbe uten rutet svor med fasong som passet til å rulle. Nå er oftest ribbene ferdig rutet og krydret, men heldigvis går det an å få tak i de som ikke er ferdig krydret. Kjøper gjerne frossen ribbe, og tiner den 1-2 dager før jeg skal bruke den.

Så jeg har forenklet litt etter litt, og nå lager jeg «juksesylte» noen dager før jul. Tar egentlig lite tid, bortsett fra et par timer den trekker, så jeg kan multitaske imens. Så noen ganger lager jeg leverposteien samtidig. Varm, nystekt leverpostei med rundstykker som middag på lillejulaften har vært tradisjon i Svaneheimen i over 10 år.

Så da har jeg prøvd å skrive ned min oppskrift på sylterull, og den leverposteioppskrifta vi bruker. Vi har økt kryddermengden etter vår smak. Begge tar utgangspunkt i et godt brukt, gammelt hefte som heter «Minikokebok Julemat» fra Opplysningskontoret for kjøtt.

Bildene er fra fjorårets sylte og leverpostei. Blir nok laget sylte 22.desember i år, og en av de store jentene mine lager leverposteien på lillejulaften, så den er ferdig når jeg kommer hjem fra dagvakt.
Håper det smaker.

Svanens «Juksesylterull»

familieribbe på mellom 2 og 3 kg
5-6 ts salt
2 ts pepper
1 ts malt nellik
1 ts allehånde
2 ts malt ingefær
6-8 ts gelatinpulver

Hvis du vil ha svoren rundt sylta som en ekte rull, så må du bruke en ribbe uten rutet svor og skjære den av så hel som mulig. Da kan du da bruke den i stedet for kjøkkenklede og sy den sammen som en rull. Det gidder jeg ikke lenger (alle skjærer svoren bort fra sylta likevel), så jeg skjærer av svoren og bruker den ikke (fjerner bare selve svoren, ikke fettet).

Så fjernes alle bein og ev brusk, så en bare har kjøttet og fettet igjen. Deretter skjæres det i strimler/skiver som ikke er for tykke.

Krydder og gelatinpulver blandes sammen. Vi liker at det er en del smak av krydder, så er ribba stor, så bruker vi noe mer krydder.

Deretter blandes rett og slett strimlene og krydderblanding sammen i en bakebolle. Kna krydderet godt i kjøttet, gjerne med hendene.

For å få riktig form på sylta så bruker jeg en brødform som jeg legger et kjøkkenklede i. Så er det å legge kjøttet i kledet i formen. Stapper og trykker det så godt sammen som man klarer.



Så er det tid for å surre sammen rullen. Bretter kjøkkenkledet rundt og surrer med bomullshyssing så tett en klarer.



Så skal rullen kokes/trekkes. Legger den i kokende vann, koker opp og lar den trekke ved ca 80 grader i 1,5 til 2 timer (avhengig av tykkelsen på rullen da). Her er utfordringen å ha en stor nok kjel. Vi har arvet en monsterkjel som har plass.



Ta opp rullen og la den hvile 15-20 min før den legges under press.Vi bruker gjerne kjelen vi kokte i som «vekt», og har gradvis mer vann i kjelen etter hvert som rullen avkjøles. Litt balansekunst må brukes for å slippe å få mange liter vann utover kjøkkenet...



Oppbevares i oppbevaringslake (vi bruker 2-2,5 l vann, 120 g salt og ca 1/2 ss sukker, fordi det er passe til å dekke i den beholderen vi bruker). Holder seg godt i ca 10 dager i kjøleskapet. Den kan også fryses.



Leverpostei
(denne gir 2 brødformer, så der er mye leverpostei, men kan fint fryses i mindre porsjoner etter steking, eller halvere oppskriften)

800 g svinelever
400 g spekk
1 liten løk
ca 1,5 dl mel
4 ansjosfileter (kan sløyfes)
3 egg
1,5 dl fløte
1,5 dl kraft (fra koking av lever/spekk)
4 ts salt
1,5 ts pepper
1,5 ts malt ingefær

Skjær lever og spekk i terninger, ha over i en kjele med kokende vann. La det småkoke i ca 10 min.



Ha lever, spekk og de andre ingrediensene bortsett fra fløte og kokekraft i en kjøkkenmaskin.



Kjør på full hastighet i noen få sekunder. Senk så til ca halv hastighet mens du sper med kraft og fløte. Øk hastigheten og bland godt.

Smør en brødform/ildfastform. Hell over farsen.



Sett formen i en langpanne med vann og stek i stekeovnen på 170 grader i ca en time. For å være sikker på at posteien er ferdig stekt kan du bruke steketermometer. Den skal ha en kjernetemperatur på ca 76 grader.

(så ble det glemt å ta bilde av leverposteien da den var ferdig)


Eller du kan kjøpe sylte og leverpostei på butikken ...

God jul fra Svaneheimen

Kommentarer totalt 22

Kommentarer

Gammel
Adrienne sin avatar
Wow, dette kaller jeg julehusmor 2.0. Meget imponert, har aldri kommet på at man kan lage egen leverpostei og sylte har virket altfor avansert.
Postet 02-12-23 kl 07:58 av Adrienne Adrienne er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
Leverposteien er veldig enkel, og så mye bedre om du liker leverpostei med smak i.
Postet 02-12-23 kl 08:16 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Min første tanke var at nå er vi kommet i rette alder…..

Nesten lyst å prøve, men det er nok bare jeg som spiser dette.
Postet 02-12-23 kl 09:10 av millact millact er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Hjemmelaget leverpostei er så godt! Sylte har jeg aldri prøvd å lage, men denne så jo nesten overkommelig ut. Takk for fin luke!
Postet 02-12-23 kl 10:04 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Veldig mange husmorpoeng. Jeg er imponert.

Jeg får heldigvis fremdeles leverpostei fra min mor.
Postet 02-12-23 kl 10:11 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Er det en ting jeg savner etter bestemor så er det hjemmelaget leverpostei. Men ikke en plass fant vi oppskriften da hun gikk bort så den hadde hun nok i hodet.
Postet 02-12-23 kl 10:30 av star star er aktiv nå
Gammel
Teofelia sin avatar
Postet 02-12-23 kl 11:21 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åhh! Det beste med jul er jo å få stå på kjøkkenet og lage deilig mat.
Jeg har sluttet å bake fordi ingen spiser kakene. Men jeg koker tunge og lager rull - enten av lam eller svin, og så lager jeg en liten kyllingleverpate.

Takk for oppskrifter - skal prøve meg på sylteoppskiften din.
Postet 02-12-23 kl 12:42 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Mange husmorpoeng! Julefrokoster er fantastiske.
Postet 02-12-23 kl 13:07 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Dette så kjempegodt ut! Hvor får man tak i lever og spekk mon tro?
Postet 02-12-23 kl 14:10 av Heilo Heilo er aktiv nå
Gammel
Svanen sin avatar
Heilo, her på Gjøvik har de på CC mat (matbutiiken på kjøpesenteret). Ville tro at de har på større matbutikker, ala Meny eller OBS stormarked. Er i frysedisken, og er veldig rimelig. Står Folkets på det jeg kjøpte på torsdag. Skulle se prisen per kg nå... og ser at jeg har tatt feil, og kjøpt storfelever... Så da får jeg ta en tur til over helga. Betalte iallefall ca 100 kr for lever og spekk tilsammen.
Postet 02-12-23 kl 14:32 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Masse husmorpoeng, ja! Kanskje jeg skal prøve meg på sylterull et år, det er jo så godt!
Postet 02-12-23 kl 15:09 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Pappa leverer hjemmelaget leverpostei og tinge til oss før jula hvert år. Det holder for oss. Resten kjøper vi på butikken, men frokostene jula er ekstra stas.
Postet 02-12-23 kl 15:24 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Nydelig Har to svineknoker i kjøleskapet og har store planer om å lage sylte til jul.
Postet 02-12-23 kl 16:21 av gnuri gnuri er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Jeg prøvde meg på leverpostei ett år, men slakteren ga meg spekk og spekk (i ulike formater, så jeg catchet det ikke) i stedet for spekk og lever. Spekkpostei er ikke noe godt.

Så minus 2 husmorpoeng til meg.
Postet 02-12-23 kl 17:20 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Nam! No vart eg svolta her. Eg skal prøve meg på leverpostei for fyrste gong i år er planen. Skal bruke ei anna oppskrift, men takk for tips om kjernetemperatur. Det er nyttig å vite om.
Postet 02-12-23 kl 19:46 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Mektig imponert!
Postet 02-12-23 kl 20:32 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Å nam!
Så imponert og forundret over at det ikke er «verre» å lage selv. Har alltid sett for meg mengder av spesialutstyr og greier. Kanskje jeg skal prøve meg på en leverpostei dog av kyllinglever.
Postet 02-12-23 kl 22:39 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så flink du er!
Postet 03-12-23 kl 00:48 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for fin luke. Slik har vi laget sylte også de siste årene. Har prøvd med hode et år, men det ble for mye jobb. I år blir det kjøp og ikke laget.
Postet 03-12-23 kl 07:52 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Strutsen sin avatar
Wow!
Postet 03-12-23 kl 07:54 av Strutsen Strutsen er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Fin og nyttig luke!
Jeg har laget "lettvintsylte" sammen med min mor noen ganger, og det er så godt!
Postet 04-12-23 kl 07:24 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no