Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 10



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 10

Postet 10-12-23 kl 07:07 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 16. årgang -

10


[1 Kirsebær] [2 Svanen] [3 Palmen] [4 Tjorven] [5 Dali] [6 Stompa]
[7 Kanina] [8 Skilpadda] [9 Luftslottet] [10 Pøblis] [11 Heilo] [12 Syrinx]
[13 Toffskij] [14 Mex] [15 celebelen] [16 Eia] [17 Elise] [18 Maverick]
[19 Nenne] [20 Blånn] [21 amo] [22 Teofelia] [23 007] [24 Tallulah]

A Ceremony of Carols

Våren 1942 reiste den britiske komponisten Benjamin Britten tilbake til England på det svenske lasteskipet «Axel Johnson» etter å ha vært i USA siden krigen startet i 1939.

Da skipet la til i havnen på Nova Scotia, kjøpte Britten diktsamlingen The English Galaxy of Shorter Poems,en bok med engelske middelaldertekster, samlet av Gerald Bullet. Inspirert av diktene i boken skrev Britten på turen over Atlanteren. «A Ceremony of Carols».

«A Ceremony of Carols» er verk på 11 satser, opprinnelig skrevet for trestemt damekor og harpe. Året etter skrev Britten en versjon for blandet firstemt kor.

Britene har en lang carol-tradisjon, og mange av deres tradisjonelle Christmas Carols er både kjent og elsket verden over. Samlingen tekster Britten brukte, er ikke av de kjente, noen av dem handler ikke engang om jul eller Jesu fødsel. Likevel er verket blitt en viktig juletradisjon for svært mange.

Verket starter og slutter med en acapella-prosesjon hvor kvinnestemmene i koret synger den gregoriansk-inspirerte «Hodie christus natus est», og resten av innholdet er korsatser med harps - på hovedsaklig middelalderengelsk. Det gjennomgående temaet er det godes kamp mot det onde. Musikalsk er verket et oppkomme av vakre og svært ulike satser - vel verdt å høre på!

Denne utgaven av verket - fremført av Sankt Jacobs ungdomskör - er vel verdt å lytte til - og se!


(Kilde: youtube.com)


(Lenke hvis videoen ikke virker: https://youtu.be/-IEuxKCB6o8?si=3hkqCd7P_baExdEJ )

Onsdag 13. desember kan du se og høre verket fremført live av Bærum Bachkor i Høvik kirke - kl. 1930. Der vil du også få servert acapella-versjoner av «Det hev ei rose sprunge», «Jul, strålande jul», «Et barn er født i Betlehem» og et par andre vakre godbiter, så kom gjerne.

https://www.bachkor.no/post/julekons...m-bachkor-2023

Kommentarer totalt 11

Kommentarer

Gammel
Kanina sin avatar
Så nydelig! Britten er nok en av mine favoritter. Skulle veldig gjerne kommet på konsert, men da er jeg opptatt med eget musikkprosjekt!
Postet 10-12-23 kl 08:03 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Tusen takk for fin luke. Dette var spesielr og flott.
Postet 10-12-23 kl 10:09 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Lille meg sin avatar
Takk for et hyggelig gjensyn med Benjamin Brittens "A Ceremony of Carols". For de av dere som ikke kjenner til verket fra før, vil jeg anbefale at dere får med dere "This little babe". Det er - og blir - min favorittsang i korsammenheng.

Skulle ønske det passet å få med meg onsdagens konsert. Lykke til!
Postet 10-12-23 kl 13:20 av Lille meg Lille meg er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Nydelig musikk! Tusen takk!
Postet 10-12-23 kl 13:39 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
@Lille meg - This little babe er utrolig gøy å synge, og jeg synes den er av de beste i dette verket. Må bare huske å ta på godt med leppepomade før synging - det krever avansert og superrask diksjon - og myke lepper.
Postet 10-12-23 kl 14:07 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Nydelig!
Postet 10-12-23 kl 16:50 av LilleT LilleT er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Tusen takk for nydelig musikk!
Postet 10-12-23 kl 18:25 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Dette var vakkert!
Postet 11-12-23 kl 08:01 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar
Den er så nydelig. Jeg har sterke minner om å ha sunget den som barn.
Postet 11-12-23 kl 08:19 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Vakkert!
Postet 11-12-23 kl 09:41 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Aå vakker musikk! Tusen takk.

Og lukke til med konserten i nydelige Høvik kirke. Perfekt ramme for musikken det.
Postet 11-12-23 kl 17:05 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no