Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.
Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Kommentarer
![]() |
Diller litt ute på terrassen. Jaggu varmt i sola.
|
Postet 06-04-25 kl 15:55 av star
![]() |
![]() |
Jeg tok meg i nakkeskinnet etter noen sløve dager og kom meg på en finfin fjelltur. Det hadde tørket passe opp så jeg slapp gjørmebading. Om en liten stund inntar sønn med kjæreste og firbeint huset. Vi skal grille hjemmelagde burgere og litt attåt. Håper det er lunt nok til at vi kan spise i solveggen.
|
Postet 06-04-25 kl 15:57 av Fintdethei!
![]() |
![]() |
Ahhhh jeg er fortsatt helt på felgen, og sovner hver gang jeg setter meg et mykt sted eller legger meg ned. Heldigvis ringer jobbtelefonen støtt og stadig sånn at jeg ikke får sovet lenge da.
![]() Hodet er fullt av burde-burde, men kroppen er full av orker ikke-orker ikke, og kroppen har vunnet så langt, hvertfall. |
Postet 06-04-25 kl 16:29 av Maverick
![]() |
![]() |
Lytt til kroppen og ikke toppen har jeg lært på den harde måten.
|
Postet 06-04-25 kl 16:58 av Millen
![]() |
![]() |
Morn! Det er mandag. I kveld kommer yngste hjem på tidlig påskeferie. Han humper på et fly fra Rio de Janeiro. I går ble han 20, så nå er vi ikke tenåringsforeldre lengre.
|
Postet 07-04-25 kl 06:46 av Blånn
![]() |
![]() |
Morn! Værmeldingen forteller om nydelig forsommervær i våre trakter denne uka. Jeg får nyte så godt jeg kan, for i påsken skal jeg vandre langs havet i Portugal - i regn, ser jeg. Jaja, blir fint uansett, da.
![]() |
Postet 07-04-25 kl 08:28 av Eia
![]() |
![]() |
Allerede på teamsmøte nr. 3 denne mandagen. Jeg har rukket nøyaktig 2 små super av kaffekoppen min.
|
Postet 07-04-25 kl 09:11 av Fersken
![]() |
![]() |
Jeg har en veldig travel uke foran meg og kommer til å stupe inn i påskeferien nærmest. Men nå er nedtellingen begynt for alvor ja. Jeg er SÅ klar for ferie.
|
Postet 07-04-25 kl 10:13 av Nenne
![]() |
![]() |
God formiddag, endelig lunsjtid her på hjemmekontoret. Har lesedag med få møter. Bare robotstøvsugeren holder meg med selskap. Er ganske fornøyd med at jeg fikk vasket og beiset terrassen i helga. Nå kan våren bare komme!
|
Postet 07-04-25 kl 11:58 av tink
![]() |
![]() |
Hjemmekontor her også. Vurderer å bruke noen minutter til å flytte georgineknollene over i jord.
|
Postet 07-04-25 kl 12:45 av Pøblis
![]() |
![]() |
På kontoret i dag. Herlig vårvær ute i dag også, men nå ser det ut som om det snart er slutt for denne gang. Er meldt overskyet i morgen.
|
Postet 07-04-25 kl 13:30 av Sissel
![]() |
![]() |
Eg sit på Gardermoen og lurer på om eg kanskje sveittar rosé etter ei helg med høg tjolahoppfaktor.
![]() |
Postet 07-04-25 kl 15:56 av Syrinx
![]() |
![]() |
Gi litt varme til oss, Syrinx.
|
Postet 07-04-25 kl 17:29 av millact
![]() |
![]() |
Eg deler gjerne, men er foreløpig usikkert på om eg greidde få med noko som helst.
![]() |
Postet 07-04-25 kl 18:08 av Syrinx
![]() |
![]() |
Haha, nå kom jeg på noe fiffig.. jeg reagerer en del på pollen, og i dag nevnte jeg det for en kollega at det er jo for tidlig for bjørk. Hun sjekket pollenvarselet og det var mye salix. På vei hjemover begynte jeg å tenke over dette pollenet nå, at det var så mye syrinx-spredning. Altså, det var helt naturlig at pollenet het syrinx. Het til det slo bang ned i hodet mitt - salix
![]() Mer allergitabletter, helt tydelig :-D |
Postet 07-04-25 kl 20:59 av Fintdethei!
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Postet 07-04-25 kl 21:55 av Syrinx
![]() |
![]() |
Jeg har en mage som er helt på bærtur. Det er litt slitsomt, for jeg ser helt frisk ut, før jeg helt plutselig MÅÅÅÅ på do. Og da haster det.
Jeg vet hva det kommer av, og det er ikke smittsomt. Så jeg er på jobb på grunn av et par møter med eksterne hvor vi har bedt om fysisk oppmøte. Da blir det teit om jeg ikke møter selv, så får de heller leve med at jeg kanskje forsvinner. I går snakket jeg med datteren min. Hun har nå reist i Vietnam i to uker, og hun har det så fint. Hun trives godt med den gjengen hun reiser med, og har fått en dansk bestevenn. Og maten er bare passe sterk, så hun liker maten. Jeg får daglige snapper, men det var godt å prate med henne også. ![]() |
Postet 08-04-25 kl 08:10 av Tjorven
![]() |
![]() |
Det minner meg om at det bare er tre måneder til minstedatteren min drar avgårde, hun har allerede møtt ønsker (krav?) om ganske jevnlige oppdateringer. Kompromisset hennes er at hun gjør det første halvår, frem til hun fyller 18.
![]() |
Postet 08-04-25 kl 08:52 av Blondie
![]() |
![]() |
Snuppa er litt reaktiv på informasjonen, men hun har lært seg å svare på snapper som jeg sender. Mine er jo ikke så spennende, men hun sender bilder av sin utsikt tilbake igjen. Jeg tenker at det får holde.
Da jeg var 16 år reiste jeg år på utveksling til Ungarn. Jeg skrev jevnlige brev, og så ringte jeg hjem en gang i måneden på noteringsoverføring. Det var alt de hørte fra meg. Jeg skjønner jo at det må ha vært litt rart. |
Postet 08-04-25 kl 09:06 av Tjorven
![]() |
![]() |
Nydelig blå himmel. Jeg er kje og kvalm.
|
Postet 08-04-25 kl 09:21 av star
![]() |
![]() |
Her er det skikkelig vårstemning. Jeg koser meg (tror dog det er meldt dårlig vær i påsken?)
|
Postet 08-04-25 kl 10:44 av him
![]() |
![]() |
I dag hadde jeg ikke noe lyst til å dra på jobb. I går kjøpte jeg helt vidunderlig garn i en grønnfarge som bare strålte av vår og varme. Og satte i gang med en genser med et helt fantastisk mønster. Så nå vil jeg egentlig bare sitte hjemme og strikke.
https://www.garntopia.no/collections...6-vibrant-saga https://leknit.com/shop/vita-sweater-norsk-720p.html Men jeg er på jobb og har en treningsdate i ettermiddag. Heldigvis er det avtalt at knerten skal ha middag klar når jeg kommer hjem, så det blir tid til strikking i kveld. Og det er fotball på tv samtidig, og det er den perfekte kombo. I dag kjenner jeg virkelig at glasset er halvfullt. Det er en godfølelse. |
Postet 09-04-25 kl 08:11 av Tjorven
![]() |
![]() |
Jeg har blitt forkjøla!
![]() Bill.mrk. Flytur og pilgrimsvandring i regn fra fredag. |
Postet 09-04-25 kl 09:09 av Eia
![]() |
![]() |
Lurer på om vi var på siste kamp for sesongen i går. Hadde vært koseligere om det hadde blitt kommende lørdag, men men.
Jeg teller hardt ned til påskeferie. |
Postet 09-04-25 kl 10:42 av star
![]() |
![]() |
Jeg var på noe som viste seg å bli et mini FP treff på konsert i Universitetets aula i går kveld. Det var utrolig hyggelig. Hjalp godt at konserten var bra i tillegg.
|
Postet 09-04-25 kl 11:58 av Pamina
![]() |
![]() |
Så nydelig med halvfullt glass, Tjorven!
Og kjipt med forkjølelse, Eia, håper den er av det lette slaget! Jeg har på meg min første egenstrikka genser i dag, og selv om den er av det betraktelig enklere slaget enn det Tjorven strikker, så er jeg jammen ganske stolt av den likevel. |
Postet 09-04-25 kl 12:04 av Pingis
![]() |
![]() |
Så nydelig Tjorven.
Jeg har også nettopp kjøpt Saga garn fra Filcolana. To nyanser i blått for å strikke denen https://www.ravelry.com/patterns/lib...fine-sweater-2 Jeg tror at det blir kjempefint. |
Postet 09-04-25 kl 12:46 av Blå
![]() |
![]() |
Den var også utrolig fin, Blå. Men jeg er ikke så god på sånne lange trådstrekk uten mønster, så den tror jeg ikke at jeg tør å forsøke meg på.
|
Postet 09-04-25 kl 14:22 av Tjorven
![]() |
![]() |
Jeg har en helt tom dag i dag og det skal bli godt. Kanskje jeg klarer å holde meg våken til etter Dagsrevyen i kveld.
![]() |
Postet 10-04-25 kl 08:27 av Blondie
![]() |
![]() |
Jeg fikk strikket masse i går, og skikkelig koset meg. Det har bare vært knerten og meg hjemme i noen dager, og det har vært veldig trivelig. Mannen kom hjem sent i går kveld.
Bare to dager på jobb nå, og så har jeg påskeferie. Vi skal en tur til Gøteborg, og det skal bli riktig så koselig. |
Postet 10-04-25 kl 08:45 av Tjorven
![]() |
![]() |
Skal dere til Gøteborg også? Kanskje vi går på hverandre. Så hyggelig å ha fått strikketid. Det er en skikkelig fin genser i en knallfarge du holder på med.
|
Postet 10-04-25 kl 09:11 av amylin
![]() |
![]() |
Jeg må lære meg å strikke, altså, det er så mye fint!
|
Postet 10-04-25 kl 09:14 av Blondie
![]() |
![]() |
Så fine strikketøy som er underveis og i oppstart. Jeg har startet dagen i blodbanken og er fornøyd med skryt, solo, takknemlighet og et par nye glass.
Gleder meg sånn til å hente sønn på flyplassen i morgen. Får heller tåle at det blir noen jobbedager i påsken. |
Postet 10-04-25 kl 09:47 av tink
![]() |
![]() |
Morn, morn, om noen timer skal jeg reise for å besøke utenlandsstudenten i helga, det blir koselig (hun krever å bli standsmessig matet). Men først burde jeg liksom jobbe litt, da.
![]() |
Postet 10-04-25 kl 10:06 av Toffskij
![]() |
![]() |
Jeg har latt meg inspirere av Tjorven og Blå til å prøve å finne meg et skikkelig luksus-strikketøy for å muntre meg selv opp i påsken. Tror kanskje det blir denne: https://anneventzel.com/shop/13-nors...-cocoon-norsk/ Men jeg er skikkelig i tvil om hvor stor jeg skal ha den. Velger vanligvis M/L eller L i strikkeoppskrifter. Her er det bare S/M og L/XL å velge i. Den minste størrelsen ser ut til å være samme vidde omtrent som min November jakke som jeg elsker. Er det noe poeng at slike oversize-jakker alltid skal være ekstremt vide eller kan jeg nøye meg med S/M synes dere andre?
|
Postet 10-04-25 kl 10:22 av Heilo
![]() |
![]() |
Skulle ønske jeg kunne strikke.
Fått unna noen timer på et møte. Har telefonbonanza og svært lite arbeidslyst. |
Postet 10-04-25 kl 10:35 av star
![]() |
![]() |
![]() Jeg er på jobb og forsøker å ikke sovne, og lurer på om jeg har pådratt meg pollenallergi i voksen alder, eller om det "bare" er den helvetes klokkestillingen som gjør at jeg fortsatt er et levende lik. ![]() Finner ikke lommeboken min heller. :sutre: |
Postet 10-04-25 kl 10:48 av Maverick
![]() |
![]() |
Blondie: Det er mulig å lære seg å strikke. Jeg husker at Camomilla hadde et lignende utbrudd for noen år siden, og nå produserer hun fantastiske greier. Det er bare å sette i gang. PetiteKnit er veldig flink til å skrive gode oppskrifter, og hun setter forteller om vanskelighetsgraden før man starter. Mitt tips er å starte med et Sophie skjerf. Det er veldig enkelt og så er man i gang. I tillegg er de jo superpoppis, og når du har tenåringsdøtre vil de bli satt pris på. Det står garnanbefaling i oppskriften, men de kan egentlig strikkes i et hvilket som helst garn.
Samtidig digger jeg designeren. Hun er tynn som en strek og bitteliten, men hun har oppskrifter i skikkelig store størrelser som er godt tilpasset store kropper. Og hun viser frem designet sitt på store kropper også (hvis man bare trykker seg litt lenger inn på bilderullen for den enkelte oppskrift). |
Postet 10-04-25 kl 10:56 av Tjorven
![]() |
![]() |
Den var fin Heilo. Jeg ville gått for S/M om jeg var deg tror jeg.
Og Blondie: selvsagt kan du lære å strikke. Det er grunnleggende veldig enkelt og du kan strikke uten for mye mønster i begynnelsen til du blir trygg på selve teknikken. ![]() |
Postet 10-04-25 kl 11:25 av Blå
![]() |
![]() |
Heilo: Hvis den fremstår som samme størrelse som November jacket, så er den sikkert stor nok. (Jeg sitter ikledd min første versjon nå. Den er jeg skikkelig glad i.) Jeg synes det er lurt å unne seg litt luksus-strikketøy. Da jeg satt meg ned i går ble jeg glad langt inn i sjela - både av fargen og at det blir så kult.
|
Postet 10-04-25 kl 14:01 av Tjorven
![]() |
![]() |
Lekker cardigan, Heilo! Hvilken farge?
Jeg strikker sommertopp i en blanding av bomull og lin, holder meg til M i vidde og L i lengde, da jeg vet at jeg strikker litt løst og at enkelte topper kan bli litt korte. |
Postet 10-04-25 kl 14:15 av tink
![]() |
![]() |
Jeg er litt usikker på farge. Jeg tenderer ofte mot grått (jamfør dagens blogginnlegg...), men vurderer å gå for noe annet denne gangen. Tror jeg må se på garn i butikken. Har strikket prøvelapp i dag i restegarn, den ble veldig myk og deilig i en tråd alpakka følgetråd og to tråder alpakka-silke (jeg prøver å unngå mohair), men da traff jeg ikke helt på strikkefasthet. Kan kanskje gå for det garnet og den største størrelsen...
|
Postet 10-04-25 kl 17:03 av Heilo
![]() |
![]() |
Da var sesongen over. Kunne ikke gått bedre.
![]() Burde legge meg egentlig, men vurderer å starte på en serie for tredje gang. |
Postet 10-04-25 kl 22:51 av star
![]() |
![]() |
Jeg har pyntet litt med noen skralle påskekyllinger så ungdommen min skal få sett dem før hun drar videre. Bonusungdommene kommer på mandag, de har også etterlyst litt pynt. Mange ting.
![]() |
Postet 11-04-25 kl 07:42 av Blondie
![]() |
![]() |
Endte med å starte på slutten av episode 2.
På jobb og har planer om å dra tidlig. Og så kommer eldstemann hjem. Ikke at han har vært så lenge borte da. |
Postet 11-04-25 kl 08:21 av star
![]() |
![]() |
Jeg skal hente den fortapte sønn på flyplassen i dag. Det blir stas! Har handlet inn til fredagstaco, må bare jobbe litt først.
|
Postet 11-04-25 kl 08:40 av tink
![]() |
![]() |
Jeg spurte knerten om han ønsket at vi hadde påskepynt. Ansiktsuttrykket var tydelig på at han virkelig ikke kunne brydd seg mindre. (Ansiktene til tenåringer kan si veldig mye, og denne gangen hadde jeg jo spurt om en reaksjon.
![]() |
Postet 11-04-25 kl 10:53 av Tjorven
![]() |
![]() |
Jeg tror ikke at det blir noe påskepynt her heller. Men, jeg har gule tulipaner, gule løpere og har tatt inn kvister med knopper. Så vårstemning er det absolutt.
|
Postet 11-04-25 kl 11:05 av Blå
![]() |
![]() |
Ville synes vi har litt lite påskepynt på bruket, så hun var innom bruktbutikken og kjøpte litt. Jeg mistenker at hun har begynt å fylle opp "brudekisten" for å være klar til å flytte hjemmefra om noen år.
![]() |
Postet 11-04-25 kl 12:16 av celebelen
![]() |
![]() |
Jeg skal være hjemme alene i påsken, og har funnet frem påskepynt. Kjøpt gule telysog kubbelys idag.
|
Postet 11-04-25 kl 12:45 av Millen
![]() |
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu
- Juni-kaffe (01-06-25)
- Resten av mai-kaffe (18-05-25)
- 17. maikaffe (17-05-25)
- Maikaffe (02-05-25)
- Etterpåskekaffe (22-04-25)