Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Hurra for kalendistene!

Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Hurra for kalendistene!

Postet 25-11-25 kl 21:09 av Kalenderpiken
Oppdatert 27-11-25 kl 14:00 av Kalenderpiken

Det blir kalender i år også! Takket være disse nydelige menneskene:

1: Pøblis
2: Syrinx
3: Nenne
4: ingling
5: -ea-
6: amylin
7: Timar
8: him
9: tink
10: Fjols
11: Tjorven
12: Maverick
13: Magica
14: Blånn
15: Fersken
16: celebelen
17: Tallulah
18: Malama
19: Tangerine
20: Inagh
21: Skilpadda
22: Eia
23: Toffskij
24: Heilo

Vi gjør det som i fjor, tenker jeg, det fungerte bra, og da er det tradisjon. Til dere som er nye eller vil ha litt inspirasjon: Se gjerne på tidligere års adventskalendere! Det er bare å bla seg tilbake i denne bloggen.

Gjennomføring:
Det aller enkleste er hvis du kan skrive luken din ferdig i din egen blogg (du kan lagre den som kladd). Da er det lett å se hvordan den blir, og så kan du bare kopiere all teksten med formatering og sende den til Kalenderpiken på PM.

Det er veldig flott hvis du kan sende luken et par dager før den skal postes. (Hvis den ikke har kommet inn senest kl. 19 kvelden før, blir det postet en forhåndsplanlagt pausefisk i stedet, så forumet skal være sikret en luke hver morgen i adventen.)

Bilder:
Hvis du vil legge bilder i teksten og ikke har noe sted du kan legge dem og lenke til:

1. Last opp bildet som vedlegg i kladd-bloggposten din
2. Lagre kladden
3. Klikk på vedlegget i posten, så du får opp bildet i stort
4. Høyreklikk på bildet og kopier bildeadressen
5. Gå tilbake til kladden, åpne den for redigering
6a. Klikk på bildeikonet, lim inn adressen du kopierte
eller
6b. Skriv [img], lim inn adressen du kopierte, skriv [/img]

Hvis det fortsatt ikke funker: Send en mail til Skilpadda med bildene som vedlegg. (Send PM og be om adressen hvis du ikke har den. ) Da er det ekstra viktig at det er litt tid til å fikse (noen ganger er selv Skilpadda opptatt!), så ikke vent til siste liten.

(Og: Skulle noe komme i veien, så du ikke får laget luken din - bare si fra så fort som mulig! Vi klarer nok å fikse noe. )

Kommentarer totalt 25

Kommentarer

Gammel
Tjorven sin avatar
Takk for luke! Jeg er klar for leveranse.

MEN; jeg er litt "dum i data" (egentlig er jeg ikke det, for jeg er den som alltid fikser alt som er feil på jobb ... enda jeg nå er en godt voksen dame). Hvordan går jeg frem for å "kopiere all teksten med formateringen"? Det har jeg forsøkt meg på før, fått beskjed om at jeg gjør noe feil og derfor måttet sende alt på e-post til kalenderpiken.
Postet 26-11-25 kl 09:38 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Hurra for FP-kalenderen!
Postet 26-11-25 kl 10:03 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 26-11-25 kl 10:39 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Å, hallo. Her er det berre å hive seg rundt! Dette blir kjekt!
Postet 26-11-25 kl 10:43 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Tjorven, når du har blogginnlegget åpent for redigering, så er alle kodene synlige. F.eks. (fra mitt kalenderinnlegg om Gävlebukken for et år eller to siden), med en URL og en kursivtagg:

Sitat:
Men hovedgrunnen til at den har blitt så populær i sosiale medier (som for eksempel på [url="https://www.tumblr.com/tagged/gavle%20goat"]Tumblr[/url]) er ikke at den er så stor og fin, men at den så ofte [i]brenner opp[/i] i løpet av adventen.
Så da kan du kopiere hele teksten fra redigeringsvinduet ditt og få med alle kodene for formatering, lenker og så videre - og så kan du sende den på PM her på FP, så er du sikker på at alle kodene og lenkene kommer med. (Hvis du kopierer og limer inn i et epostprogram, hender det at det programmet finner ut at det skal formatere teksten din så den ser fin ut der, og da forsvinner de kodene som virker på FP.)
Postet 26-11-25 kl 10:56 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
:bretter opp ermene: Nå har jeg altså to uker på å komme opp med årets innlegg.
Postet 26-11-25 kl 11:07 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Skilpadda. Da skjønner jeg. Det skal jeg få til.
Postet 26-11-25 kl 11:15 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Nenne: Er det lov til å ønske seg kalenderbidrag?

Du er jo en vinguru. Jeg ville satt enormt stor pris på konkrete vintips, men gjerne også annen drikke, til forskjellige typer julemat.
Postet 26-11-25 kl 11:19 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Hurra! Gleder meg til den beste julekalenderen ever!
Postet 26-11-25 kl 12:27 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Strutsen sin avatar
Postet 26-11-25 kl 13:04 av Strutsen Strutsen er ikke aktiv
Gammel
-ea- sin avatar
Takk for at du spurte om det med formatering, Tjorven.
Jeg har skrevet notater og ideer siden jeg begynte å tenke på å melde meg, så nå må jeg bare ut på en fotorunde i helga, tenker jeg.
Postet 26-11-25 kl 13:17 av -ea- -ea- er ikke aktiv
Gammel
Heilo sin avatar
Oi oi oi! Julaften! Men lang tid å planlegge på da.
Postet 26-11-25 kl 13:28 av Heilo Heilo er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Sitat:
Nenne: Er det lov til å ønske seg kalenderbidrag?

Du er jo en vinguru. Jeg ville satt enormt stor pris på konkrete vintips, men gjerne også annen drikke, til forskjellige typer julemat.
Takk for tilliten. Det hadde ikke jeg tenkt på. Jammen meg, der kan jeg mene noe!

Også jeg som hadde kastet meg rundt og laget luka mi alt!
Postet 26-11-25 kl 14:25 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
scilla sin avatar
Herlig! Takk til de som stiller
Postet 26-11-25 kl 19:24 av scilla scilla er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Hva mener du med min egen blogg? Jeg har jo ingen blogg - kan det være bare som et svar på dette innlegget og så trykke avansert og se på koden? Gleder meg til kalenderen!
Postet 26-11-25 kl 19:46 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Kalenderpiken sin avatar
Magica, det går fint, ja! Du trenger ikke engang å trykke Avansert for å se koden, men det er jo lettere for deg selv å se hele innlegget hvis du gjør det.

Eventuelt kan du bare skrive innlegget rett i PM-en til meg.
Postet 26-11-25 kl 21:38 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Tjorven sin avatar
Nenne og jeg bytter dag. Så Nenne har bidrag den 3. des og jeg leverer til den 11.
Postet 27-11-25 kl 13:10 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Kalenderpiken sin avatar
Takk for at dere sier fra! Da oppdaterer jeg i innlegget, så jeg ikke roter det til selv
Postet 27-11-25 kl 14:00 av Kalenderpiken Kalenderpiken er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Når et innlegg ligger som kladd så kan ingen andre se det eller?
Postet 27-11-25 kl 14:51 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Ganske sikker på at kladder ikke vises for moderatorer heller. Hvis du har lagret noe som kladd nå, så kan jeg i alle fall ikke se det!
Postet 27-11-25 kl 15:06 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Takk! Jeg vil jo ikke at kalenderluka skal være åpen før vi kommer til riktig dag.
Postet 27-11-25 kl 15:49 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Det er supert hvis du sender over luka så snart den er ferdig - Kalenderpiken vil veldig gjerne gjøre ting ferdig på forhånd. Den kan da legges til publisering på riktig dag og tidspunkt. (Regner ikke med at den er ferdig enda, altså! )
Postet 27-11-25 kl 16:20 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Malama sin avatar
Dette må vi klare, takk for grundig beskrivelse med koder og det hele, det har jeg absolutt glemt dersom jeg noen gang har husket det før, jeg har da vært med på dette før vet jeg.

Men jada, jeg får begynne å kladde på noe etterhvert.
Postet 28-11-25 kl 10:37 av Malama Malama er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Hoi, tidlig luke ja! Da er det bare å legge hjernen i bløt kjapt. Blir bra med kalender!
Postet 29-11-25 kl 15:14 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Postet 30-11-25 kl 09:58 av LilleT LilleT er ikke aktiv

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.