Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.
Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Kommentarer
|
|
Stor klem til liten og stor Appelsin.
Vi har syk hund og skal til veterinæren igjen i dag. Det er rett og slett ganske kjipt. |
Postet 23-01-26 kl 09:11 av Blondie
|
|
|
Takk for klemmer!
Han tar det med fatning og vi fikk en god prat om videre plan og skrinlegging av tanker som "eg kastar jo vekk alle pengene dine". Men synes han hadde fortjent å få den tilliten fra andre enn meg - jeg ville ikke hatt noen problemer med å la ham kjøre avgårde med bilen min nå, for han kan jo kjøre bil, til og med i det trafikk-virvaret vi bor 4 minutter unna. |
Postet 23-01-26 kl 09:17 av Appelsin
|
|
|
Appelsin og Blondie.På vei til jobb. Blir kort dag. |
Postet 23-01-26 kl 09:18 av star
|
|
|
Huff, skikkelig leit, Appelsin.
![]() Her har vi hatt en liten nevø på overnatting, og nå akkurat sendt han ut døra til skolen. Klar for en helg med lydighetskurs med den 4-beinte ![]() |
Postet 23-01-26 kl 09:21 av Mex
|
|
|
Endelig fredag. Guttene er ute på vift, så jeg håper på en rolig jentekveld med lillesøster i kveld. Når jeg bare kommer meg gjennom arbeidsdagen.
|
Postet 23-01-26 kl 11:11 av tink
|
|
|
Så langt går det overraskende greit å komme gjennom arbeidsdagen her, tror det skyldes hjemmekontoret i går. Jeg burde kanskje høre om jeg kan ha mer hjemmekontor, når det har så tydelig effekt på arbeidsevnen påfølgende arbeidsdag
![]() Blir fint med helg i alle fall - rolig aften med yngste, kafetur i morgen + tenker to lange løpeturer på fjellet i kulden ![]() |
Postet 23-01-26 kl 11:44 av Appelsin
|
|
|
på Blondie. |
Postet 23-01-26 kl 11:52 av Millen
|
|
|
Hjemme i sofaen. Fikk vært litt effektiv på jobb så er ganske ajour med det som er startet. Så har jeg en ventebunke da.
|
Postet 23-01-26 kl 15:19 av star
|
|
|
Ikke verdens mest produktive dag i dag, men noe har jeg da fått gjort og nå er det helg hvert øyeblikk!
![]() |
Postet 23-01-26 kl 16:31 av Nenne
|
|
|
Hjemmekontor her i dag. Og det var helt nødvendig for jeg måtte få avgårde en rapport idag og trengte arbeidsro. Jeg har byttet kåk med eksen i helga så nå har jeg byhelg med sosialisering, konsert og kaffedrikking. Strålende opplegg. Veldig glad for at vi bare kan gjøre det slik.
|
Postet 23-01-26 kl 17:14 av vixen
|
|
|
God lørdag, folket! Det ser ut til å bli en nydelig fin og kald en. Kaffe i mummikopp med vintermotiv må til i dag. Jeg sitter og lurer på om jeg skal ta med brodder i sekken og ta en lengre tur, eller en kortere i dag og lengre tur i morgen. Det er de store beslutninger vi snakker om her, altså. Men først, internett, kaffe, litt frokost og kanskje litt strikketøy (må plukke opp masker til en kant, og det er litt kjedelig...)
|
Postet 24-01-26 kl 10:17 av Fintdethei!
|
|
|
17-åringen er på hyttetur; guttehytte og jentehytte. Jeg skal møte en venninne til lunsj i byen.
|
Postet 24-01-26 kl 10:25 av millact
|
|
|
Det snør! Jeg er på vei til jobb. Vi skal endelig få satt opp de nye iPadene.
|
Postet 24-01-26 kl 10:58 av Blånn
|
|
|
Juhu fra de vest-Telemarkske skoger. Her er det lett snø, og frossent vann (rørene inn, frostvakten har ikke gjort jobben sin). Det betyr å spa seg ned til utedo, men ellers greier vi oss med snøsmelting og kannevann.
Snart ut for å se om vi skal tråkke jomfruspor, eller om skuterne har laget underlag. Fjellski smøres med blått, og fellene ligger lett tilgjengelig. |
Postet 24-01-26 kl 11:17 av Eia
|
|
|
Kaldere og det daler hvite fjon fra himmelen.
Jeg har vært på butikken og er nå slakt i sofaen. |
Postet 24-01-26 kl 14:43 av star
|
|
|
Nye fire timer tilbrakt i en ishall mens jeg har observert en gjeng unger dryle pucker så hardt de kan i retning min lille baby. Jeg har en eksamen å skrive, og derfor også en del pensum å skvise inn i hjernen, så jeg panikkleser mellom slagene. ![]() |
Postet 24-01-26 kl 18:02 av Maverick
|
|
|
Appelsin: Vurdert å la han køyre opp i Førde?
|
Postet 24-01-26 kl 21:20 av Bergensis
|
|
|
Han tenkte på Førde i vinterferien, men jeg jobber hele den uken og vet ikke helt hvordan det er med bil til oppkjøring?
![]() Kunne satt ham på en buss til besteforeldrene.. |
Postet 25-01-26 kl 11:32 av Appelsin
|
|
|
Snart klar for å komme oss ut døra. Kaka er klar og man har dollet seg litt mer enn vanlig.
|
Postet 25-01-26 kl 13:25 av star
|
|
|
God ettermiddag! Jeg er i Ekeberghallen. Vi har marsj-seminar. Spilling og gåing samtidig er krevende.
![]() |
Postet 25-01-26 kl 14:45 av Blånn
|
|
|
Koselig feiring og med flere enn jeg trodde.
Nå er det slakt i sofaen. |
Postet 25-01-26 kl 17:17 av star
|
|
|
Det ble en fin lørdag med lett snødryss, minus 7 og blåføre. Nå er vi hjemme igjen, yngste har holdt huset skapelig i helgen, og det skal bli godt med en lang varm dusj og rester fra gårsdagens nyydelige finnbiff.
![]() |
Postet 25-01-26 kl 18:06 av Eia
|
|
|
Ny uke igjen, litt kaldere nå. Det er veldig pent med snø på trær og jorder. Trening i ettermiddag, ellers lite på tapetet.
|
Postet 26-01-26 kl 09:48 av Blondie
|
|
|
Kaldt ute i dag ja. Men husket å forvarme bilen før jeg dro og og mens jeg var hos legen. Kjapp handletur på vei hjem.
|
Postet 26-01-26 kl 10:44 av star
|
|
|
Frossen mandag, jeg har hjemmekontor og fyr i ovnen, men måtte finne frem mitt nye dun-skjørt, først nå kjenner jeg at kulden slipper litt. Lurer på om jeg brygger på noe feber-aktig. Noen hektiske uker i vente nå, med norgesmesterskap for korpset helgen etter neste, toppdivisjonen og myyye øving venter. Pluss selve helgen da. Spennende, utmattende og nerveslitende. Men velger jo det selv da.
![]() |
Postet 26-01-26 kl 11:17 av Addison
|
|
|
Og der gikk det plutselig opp for meg at måneden snart er over. I fjor varte januar i noe som føltes som omtrentlig 147 dager eller noe. I år har dagene bare føket forbi, og jeg har ikke rukket å kjenne på at det er januar. Jeg har noen jeg trener med en gang i uka, og jeg føler at jeg ser dem annenhver dag; omtrentlig.
Jeg velger å tolke det som noe positivt. At dagene fyker forbi betyr kanskje at jeg fyller dem med noe. (Ikke at det er helt klart for meg hva det er.) |
Postet 27-01-26 kl 10:31 av Tjorven
|
|
|
Mens jeg føler det har vært januar i fire måneder. Gleder meg til februar, for da er det snart mars!
|
Postet 27-01-26 kl 10:35 av Blondie
|
|
|
Jeg synes også at januar pleier å være uendelig lang, men i år har det gått litt lettere. Kanskje fordi vi ikke egentlig startet før 5. januar på et vis?
Jeg har hatt en prat med en investeringsrådgiver og latt meg informere om IPS. Det var nyttig. |
Postet 27-01-26 kl 11:22 av Nenne
|
|
|
Det må nok ha sammenheng med at vi først startet opp 5. januar, ja, Nenne.
For min del er dette en spesiell måned - min 289. og siste i denne jobben. 24 år og én måned ble det. Fredag er siste dag, og jeg har allerede flere avspaseringstimer enn det gjenstår arbeidstimer denne uka. |
Postet 27-01-26 kl 12:39 av Bluen
|
|
|
Kom deg hjem fra jobb nå, Bluen. Det er jo ikke som om de kommer til å takke deg på noe vis for at du ofrer deg.
Jeg mistet masse timer ved nyttår i år, men jeg fikk i hvert fall tydelig beskjed om at det ble lagt merke til og uttrykt takknemlighet for at jeg stod på. |
Postet 27-01-26 kl 12:48 av Tjorven
|
|
|
Det er bra, Tjorven! Men ikke bra at timer strykes.
Jeg driver nok med en siste krampetrekning for å gjøre det veldig klart hva de mister. Nå har 70 % av den gjenværende staben vært borte i fem dager for å intervjue våre etterfølgere i jobbene. Dermed sitter to sparkede medarbeidere igjen og passer mail og telefon alene, uten å ha fått noen slags beskjed på forhånd. |
Postet 27-01-26 kl 13:16 av Bluen
Oppdatert 27-01-26 kl 13:25 av Bluen |
|
|
Forsvant timene dine ved nyttår, Tjorven? Kan det være lov da?
|
Postet 27-01-26 kl 13:20 av Nenne
|
|
|
Her strykes alt over 40.
|
Postet 27-01-26 kl 13:53 av star
|
|
|
Det er helt vilt, Bluen.
![]() |
Postet 27-01-26 kl 14:10 av nolo
|
|
|
Jeg har sluppet fri fra heftig kurs i vitenskapsteori. Fint å være ferdig med tunge forelesninger, men nå må jeg bale med mine egne tanker og teorier - ikke bare barnemat det heller.
![]() |
Postet 27-01-26 kl 14:25 av tink
|
|
|
Da har jeg klart å si feil i telefonen for første gang. Bare fordi jeg så navnet til en tidligere kollega. Flira heldigvis i andre enden når jeg innså feilen.
|
Postet 27-01-26 kl 14:56 av star
|
|
|
Hos oss for man "bare" flytte over 50 avspaseringstimer til påfølgende år. En gang i november får man en melding om at du og din nærmeste sjef må legge en plan for hvordan timene skulle brukes opp. Men oppgavene og leveringsfristene var der, og det var ikke sjangs i havet til å få det til å gå opp. Tvert imot opparbeidet jeg meg flere timer hver eneste dag. Så jeg ble sendt ut døra til lunsj den 18. desember med beskjed om å ikke komme tilbake før til neste år. Men allikevel var det 70 timer som ble "strøket".
Jeg kommer til å være langt strengere i år. I fjor var planen at jeg skulle ta mye fri på høsten etter en svært kort sommerferie, men så ble jeg kastet inn i et prosjekt som fort ble veldig stort. I år vet jeg mer om hva jeg har å forholde meg til ... tror jeg. Det har jo kommet overraskelser før. |
Postet 27-01-26 kl 15:54 av Tjorven
|
|
|
Da tenker jeg at du heller bør avtale å bruke overtid med din leder, Tjorven, om du ser at her er det behov for en ekstra innsats i en eller flere perioder. Da slipper du i alle fall å jobbe gratis som jo det er hva man gjør når man må stryke så mange fleksitimer ved nyttår.
|
Postet 27-01-26 kl 17:20 av Fersken
|
|
|
Så lett er det nok ikke Fersken. Overtid sitter ekstremt langt inne i det offentlige. Selv arbeid som må gjøres utenfor arbeidstid blir som oftest definert som plusstid.
Vi kan også overføre 50 timer to ganger i året. Og til sommeren to år på rad mistet jeg ca 30 timer. det blir krevende i vårhalvåret, når det er mange fridager, men arbeidsoppgavene og møtehyppigheten er den samme. Og det er vanskelig å starte sommerferie tidlig nok til å kunne avspasere når kuttet skjer 1. juli. Om høsten pleier jeg ikke å ha problemer. Færre fridager og stort sett godt mulig å avspasere i juleferien. I fjor var hele høstferien og så godt som hele juleferien avspasering og da endte jeg opp med å overføre 8 feriedager. |
Postet 27-01-26 kl 17:51 av Blå
|
|
|
Jeg vet, jobber i offentlig sektor selv.
![]() |
Postet 28-01-26 kl 01:18 av Fersken
|
|
|
Jeg jobber ikke gratis for stat og kommune. Prøver å ha det i bakhodet hele året rundt, så jeg slipper stryking av timer. Vi kan ha Max 45 t to ganger i året.
|
Postet 28-01-26 kl 09:23 av Pelle
|
|
|
Av alle ting jeg har kranglet med ledelsen om (som tillitsvalgt og ansatt) så er de faktisk veldig flinke til å se på plusstid og passe på at det blir brukt eller overført. For tiden har jeg en arbeidshverdag hvor jeg ikke får skrive timer på den måten, men holder på å komme til enighet med meg selv om at det er sånn det må være. Arbeidsplassen er sånn semi-offentlig. Privat, men med offentlige midler.
I dag er det oppkjøring for mellomste. Jeg tror det skal gå fint, men det er jo alltids litt spenning knyttet til om det klaffer. |
Postet 28-01-26 kl 09:43 av tink
|
|
|
Lykke til med mellomste sin oppkjøring, tink!
Jeg trenger en ettermiddag uten trening, uten kjæreste, men med peis og strikketøy, tror jeg :luksusproblem: ![]() |
Postet 28-01-26 kl 10:17 av Appelsin
|
|
|
Det er surt å miste timer ja
Vi har også en regel om at fleksitid over 40 timer strykes ved årsskiftet. Nå er det veldig lenge siden jeg har hatt overtidsbetalt, så ikke et problem for meg lengre, men jeg passer alltid på å følge opp for de i teamet mitt. I ditt tilfelle burde det vel gått an å få til en eller annen unntaksbehandling Tjorven? Eller er ikke det mulig i det offentlige?Her er det forresten steinkaldt (det er det vel overalt ). Det var litt av et sjokk å komme hjem etter en uke i varmere strøk. Godt jeg har et stort utvalg av varme klær - utfordringen er å holde seg varm på fingre og tær. |
Postet 28-01-26 kl 10:19 av løve70
|
|
|
Men kke så kaldt her, bare minus seks i dag. Det er kaldt nok for hunden, som tripper avgårde for å gjøre det mest nødvendige. Planen er egentlig å gå en tur i dag, mulig jeg må la den firbeinte være hjemme.
|
Postet 28-01-26 kl 10:49 av Blondie
|
|
|
Her skal det bli +8 og sol i dag, og snøklokker, krokus og påskeliljer har sprunget ut. Men det er Sør-England, da.
![]() |
Postet 28-01-26 kl 10:53 av Toffskij
|
|
|
Jeg er ikke den typen folk som er laget for vinter i Norge. Jeg skulle veldig gjerne hatt 8 grader og krokus i Sør-England. På den annen side; vi nordmenn har jo lært å kle oss, så jeg tror de fryser mer i England enn vi gjør her.
Jeg sitter og gleder meg til helgen. Da er det endelig syhelg igjen. Vi møtes en gjeng med damer og sitter sammen hele helgen. Vi syr ganske mye og skravler enda mer. Jeg er ekstrovert, og de helgene er enorm energiboost for min del. |
Postet 28-01-26 kl 11:35 av Tjorven
|
|
|
Jeg er altfor kald og må egentlig løpe når jeg er utendørs nå, for å holde varmen. Er ikke noe galt med klærne, bare kroppen.
Gleder meg til våren, men skal ikke klage over hvor vakkert det er med vinter og sol og yey, ingen snø. |
Postet 28-01-26 kl 11:40 av Appelsin
|
|
|
På jobb, men hodet jobber treigt.
Jaja, får forhåpentligvis et par avklaringer i løpet av dagen. |
Postet 28-01-26 kl 11:58 av star
|
|
|
Apropos vær: Kan noen fortelle meg hvorfor det 5 av de 6 siste dagene har vært meldt lettskyet vær med mye sol, mens det i praksis bare snør hver j@v%& dag bortsett fra én?
(Jeg er oppriktig interessert, så hvis noen har kunnskaper om meteorologi, må de gjerne svare.) |
Postet 28-01-26 kl 13:12 av Bluen
|
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu
- Nyttårskaffe (01-01-26)
- Desemberkaffe (02-12-25)
- Novemberkaffe (04-11-25)
- Oktoberkaffe (01-10-25)
- Septemberkaffe (01-09-25)

Nå har 70 % av den gjenværende staben vært borte i fem dager for å intervjue våre etterfølgere i jobbene. 

:luksusproblem:
Vi har også en regel om at fleksitid over 40 timer strykes ved årsskiftet. Nå er det veldig lenge siden jeg har hatt overtidsbetalt, så ikke et problem for meg lengre, men jeg passer alltid på å følge opp for de i teamet mitt. I ditt tilfelle burde det vel gått an å få til en eller annen unntaksbehandling Tjorven? Eller er ikke det mulig i det offentlige?
(Jeg er oppriktig interessert, så hvis noen har kunnskaper om meteorologi, må de gjerne svare.)