Vis enkelt innlegg
Gammel 16-11-06, 10:03   #1
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Alderen regnet jeg meg frem til fra signaturen.

Ja, det kunne jo jeg også gjort. Men selv da ville jeg ikke visst om de andre barna var like gamle.

Så lenge pute også er godkjent utstyr så syns jeg det er ok for korte turer, en sjelden gang (ja, jeg vet at ulykker kan skje "når som helst" men det handler om totalt risikobilde her). Vi bruker pute når Storebrors venner er med hjem fra barnehagen, for eksempel, og syns det er ok at han sitter på med andre som har samme.

Der er jeg enig med deg. Pute er langtifra optimal sikring, og jeg ville aldri brukt bare pute til mine barn til vanlig. Men dersom barnehagen hadde brukt det til kortere turer av og til, er det ikke noe å reagere på, syns jeg. Vi har også en pute eller to i bakhånd for å bruke når flere barn sitter på, men vi tar oss vanligvis bryet med å flytte over beltestolene om de skal sitte på med besteforeldrene.

Ellers er jeg enig i akkurat det med busser. Jeg er mer redd for bussulykker, egentlig. Unger som flyr veggimellom, store velt, store krefter. Huff. Men jeg har ikke statistisk materiale som underbygger hverken det ene eller det andre. Det er vel uansett vanskelig å skaffe tallmateriale nok til å underbygge noen ting som helst, fordi det gudsjelov "knapt" skjer lenger at små barn blir drept i bil- eller bussulykker!

Sikring i buss, eller mangel på sådan, er et stort paradoks syns jeg. Nå er det allikevel slik at det er tryggere å sitte i buss enn i bil. Det skjer få bussulykker sammenliknet med bilulykker, og som regel er de ikke like fatale. Men det er helt klart barna bør sikres i buss også. Jeg liker ikke å tenke på at ungene mine sitter i buss uten å være forsvarlig sikret. Kan man minimere risikoen, skal man gjøre det, mener jeg.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat