Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-06, 10:03   #1
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Alderen regnet jeg meg frem til fra signaturen.

Ja, det kunne jo jeg også gjort. Men selv da ville jeg ikke visst om de andre barna var like gamle.

Så lenge pute også er godkjent utstyr så syns jeg det er ok for korte turer, en sjelden gang (ja, jeg vet at ulykker kan skje "når som helst" men det handler om totalt risikobilde her). Vi bruker pute når Storebrors venner er med hjem fra barnehagen, for eksempel, og syns det er ok at han sitter på med andre som har samme.

Der er jeg enig med deg. Pute er langtifra optimal sikring, og jeg ville aldri brukt bare pute til mine barn til vanlig. Men dersom barnehagen hadde brukt det til kortere turer av og til, er det ikke noe å reagere på, syns jeg. Vi har også en pute eller to i bakhånd for å bruke når flere barn sitter på, men vi tar oss vanligvis bryet med å flytte over beltestolene om de skal sitte på med besteforeldrene.

Ellers er jeg enig i akkurat det med busser. Jeg er mer redd for bussulykker, egentlig. Unger som flyr veggimellom, store velt, store krefter. Huff. Men jeg har ikke statistisk materiale som underbygger hverken det ene eller det andre. Det er vel uansett vanskelig å skaffe tallmateriale nok til å underbygge noen ting som helst, fordi det gudsjelov "knapt" skjer lenger at små barn blir drept i bil- eller bussulykker!

Sikring i buss, eller mangel på sådan, er et stort paradoks syns jeg. Nå er det allikevel slik at det er tryggere å sitte i buss enn i bil. Det skjer få bussulykker sammenliknet med bilulykker, og som regel er de ikke like fatale. Men det er helt klart barna bør sikres i buss også. Jeg liker ikke å tenke på at ungene mine sitter i buss uten å være forsvarlig sikret. Kan man minimere risikoen, skal man gjøre det, mener jeg.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:10   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Men dersom barnehagen hadde brukt det til kortere turer av og til, er det ikke noe å reagere på, syns jeg.

Det er jeg helt enig i, men da må barnehagen sørge for at de som bruker pute er gamle nok / tunge nok til det. Hadde det vært mitt barn, så hadde jeg i alle fall ønsket å vite om turer der han kom til å sitte på pute. For jeg ser for meg at han ville ålet seg ut, prøvd å ta av seg beltet, sittet helt feil mht. armer osv., så det hadde vært nødvendig for meg å informere de ansatte i bhg om at han måtte overvåkes kontinuerlig, slik at han ikke satt feil på puten.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:18   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er jeg helt enig i, men da må barnehagen sørge for at de som bruker pute er gamle nok / tunge nok til det. Hadde det vært mitt barn, så hadde jeg i alle fall ønsket å vite om turer der han kom til å sitte på pute. For jeg ser for meg at han ville ålet seg ut, prøvd å ta av seg beltet, sittet helt feil mht. armer osv., så det hadde vært nødvendig for meg å informere de ansatte i bhg om at han måtte overvåkes kontinuerlig, slik at han ikke satt feil på puten.

Jepp. Barnehagen burde først forsikret seg om at barna faktisk er over 15 kilo, og informert på forhånd om at de drar på biltur og bruker pute på barna. Og eventuelt bedt de som ikke syns pute er bra nok ta med bilstol selv. Selv kjører vi med ungene bakovervendt til de er ca 4,5 år, så det føles egentlig helt feil for meg at i barnehagen kunne de satt dem på en pute! Jeg hadde antakelig godtatt pute for helt korte turer, men jeg ville ha følt at jeg gikk på akkord med meg selv.

Gammel 16-11-06, 10:25   #4
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn hadde ofte bilturer med barnehagen! Men det var planlagte turer, og foreldrene ble bedt om å sette igjen bilsetene slik at de kunne brukes! Barnehagen hadde noen liggende, men dessverre ikke til alle barna. Når mine barn er ferdige med sine seter etterhvert, kommer jeg til å levere dem til en barnehage, slik at de kan brukes der! Jeg har tidligere gitt barnevogner, regntøy og vinterdresser til barnehager, da det alltid er bruk for lånetøy og ekstra vogner!
Takknemligheten fra barnehagen er mer verdifull enn pengene jeg kunne fått ved salg!

Oppfordrer ved dette å gi yttertøy og barneutstyr til barnehage når barna har vokst i fra det!

Gammel 16-11-06, 10:29   #5
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Og selv om man har med bilstol til barnehagen, er det garantert mange bilstoler som blir feilmontert. Og da er man nesten like langt. Lett skal det ikke være.

Gammel 16-11-06, 10:35   #6
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Og selv om man har med bilstol til barnehagen, er det garantert mange bilstoler som blir feilmontert. Og da er man nesten like langt. Lett skal det ikke være.

Første gang man har med bilstol kan du jo spørre om de vet hvordan den festes! Si at du vil ha bevis, fordi barnet sikkerhet er veldig viktig for deg! Hvis de innrømmer at de ikke kan det, vis dem og forlang at de gjør det etter deg! De er pliktet til å kunne stå for sikkerheten i barnehagen, og du har rett på en trygg hverdag for barnet ditt!

Gammel 16-11-06, 10:40   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Første gang man har med bilstol kan du jo spørre om de vet hvordan den festes! Si at du vil ha bevis, fordi barnet sikkerhet er veldig viktig for deg! Hvis de innrømmer at de ikke kan det, vis dem og forlang at de gjør det etter deg! De er pliktet til å kunne stå for sikkerheten i barnehagen, og du har rett på en trygg hverdag for barnet ditt!

Vet du, de der innviklede Graco-setene stoler jeg jo knapt på at jeg selv kan montere, så jeg vet jommen ikke... Kanskje det er bedre å da bruke seter som er lettere å montere?

Gammel 16-11-06, 10:55   #8
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Jeg vet fortsatt ikke om jeg hadde stolt på at barnehagepersonalet monterte stolene riktig. Som Polyanne sier, noen av bilstolene er vanskelige å montere.

Vi tar heller ikke Acta Graco'en ut av bilen. Og som deg Divine kan jeg ikke montere den. Det har min kjære gjort, og jeg har spurt utrykkelig flere ganger om han er helt sikker på at han har monterte den rett. Egentlig burde jeg ta meg bryet med å sjekke det for sikkerhets skyld, selv om jeg vet at han er nøye og jeg stoler på han.

Gammel 16-11-06, 13:58   #9
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når mine barn er ferdige med sine seter etterhvert, kommer jeg til å levere dem til en barnehage, slik at de kan brukes der!

Da skal du banne på at det kommer reaksjoner på det også... "Vet du hva? Barnehagen dro på tur med barna, i noen ELDRE bilseter som noen har gitt dem - hvem vet hva slags behandling setene har fått? Kanskje de er kollisjonsskadd? Og de ser gamle ut, sikkert mer enn seks år og da skal man jo ikke bruke slike seter, vet de virkelig ikke det!?? "

Litt på kanten det der, men kunne ikke dy meg... Bra du gir utstyr til bhg, det gjør vi også.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 13:59   #10
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva gjør dere hvis barna spontant blir invitert hjem med små bhg-venner - de har jo neppe massevis av ekstra bilstoler i bagasjerommet - sier dere nei da?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 14:07   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men hva gjør dere hvis barna spontant blir invitert hjem med små bhg-venner - de har jo neppe massevis av ekstra bilstoler i bagasjerommet - sier dere nei da?

Det hadde jeg gjort, ja, Ingen bilstol (ev. pute ved SVÆRT korte turer), ingen bilkjøring.

Gammel 16-11-06, 14:17   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har puter integrert i bilen. Så vi har alltid plass til en ekstra. Den eldste/største sitter på puten.

Hvis ikke så hadde vi nok investert i en ekstra pute å ha bak i bilen. Det har vennene det er aktuelt å besøke.

Gammel 16-11-06, 14:27   #13
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Det hadde vært greit for meg, men det skjønte du sikkert allerede. (Jeg forutsetter at de ikke bor milevis unna barnehagen sin, da.)

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 14:46   #14
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde tvert sagt nei. Evt. hadde jeg kommet til bhg selv ved hentetid og selv kjørt barnet mitt dit det skulle.

Jeg opplevde en gang at poden sa etter å ha vært med en kompis hjem at "mamma, det var ikke barnesete i bilen, så jeg fikk sitte i voksensete" (han var 4 år da). Jeg snakket umiddelbart med mannen (som da var i Fau) og en annen Fau representant og ba dem kjøpe inn puter til bhg. Det ble gjort så nå har bhg en pute pr avdeling til utlån i "uforutsette være-med-hjem-situasjoner"

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 15:21   #15
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sier nei da ja!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 18:21   #16
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Vi" blir ikke spontant invitert, da det skal være avtalt med barnehagen på forhånd dersom noen andre skal hente barnet (selv om det er andre foreldre).
Vi har kjøpt et billig putesete m/rygg på Obs, som vi bruker hvis vi har ekstra passasjer, eller vi setter det igjen hvis Pip skal kjøre med andre.
Og vi tar ikke med noen andre, uten at de har sete å sitte i.

Forresten tror jeg bhg har noen seter selv, så vi skulle nok "bli berget" om det skjedde noe uventet slik at vi måtte ta andre barn med hjem, da kunne vi sikkert fått låne et der.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:23   #17
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, og så må den som fester barnet i bilen vite at beltet skal gå foran kroppen ikke bak! Fikk avverget at Jentungen på 5 år ble festet på pute (helt ok), med beltet bak ryggen - lærlingen sa: Jammen, nevøen min sitter sånn.. ble så forfjamsa at det eneste jeg fikk lirt utav meg mens jeg ordna belte: men det er jo den visse død i en kollisjon jo.. huff.. )

Gammel 16-11-06, 10:34   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Ja, og så må den som fester barnet i bilen vite at beltet skal gå foran kroppen ikke bak! Fikk avverget at Jentungen på 5 år ble festet på pute (helt ok), med beltet bak ryggen - lærlingen sa: Jammen, nevøen min sitter sånn.. ble så forfjamsa at det eneste jeg fikk lirt utav meg mens jeg ordna belte: men det er jo den visse død i en kollisjon jo.. huff.. )

Beltet bak ryggen?? Den skjønte jeg ikke?

ElinM: Heldigvis er jo de stolene som skal brukes med 3-punktssele ganske lette å forholde seg til. NESTEN idiotsikre, faktisk. Bakovervendte stoler, derimot, tror jeg kan være uhensiktsmessig når ulike personer skal montere dem inn og ut, og gjøre det sjelden. Det tok meg lang tid å lære å montere vår Acta Graco. Faktisk oppdaget jeg at mannen hadde gjort det feil i lengre tider! Fremdeles må jeg frem med bruksanvisningen hver gang. :teit: Og de er jo virkelig farlige når de står feil. Men det blir jo en totalvurdering.

Gammel 16-11-06, 10:43   #19
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Det tok meg lang tid å lære å montere vår Acta Graco. Faktisk oppdaget jeg at mannen hadde gjort det feil i lengre tider! Fremdeles må jeg frem med bruksanvisningen hver gang. :teit: Og de er jo virkelig farlige når de står feil.

Vi har to Gracco-seter og de tar vi IKKE ut av bilene. Jeg innrømmer glatt at jeg ikke kan feste dem, og mannen min brukte lang tid da han monterte dem, slik de satt helt, helt riktig. Jeg vet at mange synes vi er sære når vi sier at vi ikke kan sette igjen en av de bilstolene i barnehagen eller til folk som skal passe guttungen, men for det første er det store sjanser for at de monterer feil og for det andre tar det altfor mye tid og krefter hvis stolene skal tas inn og ut av bilene våre hele tiden.

Gammel 16-11-06, 14:18   #20
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Beltet bak ryggen?? Den skjønte jeg ikke?

Istedenfor å ha beltet foran brystet og over skulderen så velger mange å ha dette beltet under armen eller bak ryggen fordi det ligger og gnager på barnets hals. Det er ikke slik utstyret skal brukes og det er livsfarlig!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.