Sv: Babybikini fra Ellos
Opprinnelig lagt inn av Emma, her.
Plutselig ser jeg behovet for å stå på barrikadene likevel. Jeg er så uenig med deg som jeg kan få blitt. At klær til småjenter er trange og fremhever kroppsformer, at det finnes bikinier og stringtruser til unger som knapt kan gå, det er forkastelig. Og det er de som designer, produserer og selger klærne som er ansvarlige for denne utviklingen, sammen med de som kjøper og etterspør det. At folk som Mim, og andre her i denne tråden, er kritiske til denne utviklingen er viktig og positivt. Jeg skulle ønske jeg kunne skåne datteren min mot å vokse opp i et så kropps- og utseendefokusert samfunn.
Og selv om du og jeg ikke ser noe sexy i at en femåring går i bikini, finnes det dessverre folk som gjør det. Men det viktigste er kanskje likevel at det bidrar til at jentene i tidlig alder får føle presset på å være slank, pen, og etterhvert sexy. Etter min mening skal barneklær i første rekke være praktiske og gode å gå med. Fine også, selvfølgelig, men ikke utfordrende og ettersittende.
Sånn, det var dagens utblåsning.
Jeg vil jo tro at folk som finner 5-åringer sexy, gjør dette uavhengig av om de har bikinitopp eller ikke.
Dette med utseendepress på unge jenter er trist, men jeg ser ikke koblingen til bikinoverdelen, da vil jeg heller tro at koblingen går mot at vi voksne pynter småjentene våre og tillegger hva de har på seg for mye vekt, og at vi er for kroppsbevisste selv. F.eks ved at vi slutter å gå med bikini når vi får noen kilo ekstra. På den måten så er det de vakre og slanke som "eier" den nakne kroppen, mens de andre gjemmer seg.
Tror på en avslappet holdning til alt dette, selvsikkerhet henger sammen med mye, og for jenter tror faktisk jeg at noe av problemet er alle reglene som gjelder jenter, regler om å være sexy, ja, men også regler om å absolutt ikke være det.
|