Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Vel Maz, jeg lover på tro og ære at jeg kommer til å være glad i barna mine selv om de ikke lærer seg engelsk innen første klasse. .
:Puster lettet ut:
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Dette handler ikke om å "leve gjennom barna", dette handler om ferdigheter som vi(?) tror vil gjøre det lettere for barna senere i livet deres.
Jeg er helt med på det, og jeg lever delvis etter dette selv, når det handler om å være på tilbuds siden. Jeg har til og med sørget for å delta på aktiviteter der jeg selv er svak, for å bryte mønstere som at "i vår familie er vi ikke, kan vi ikke osv".
Kanskje leser jeg ordet "kunne" anderledes enn dere. For meg betyr det bedre enn gjennomsnitts ferdigheter og jeg er redd for fokuset på prestasjoner.
Å klare å leve et normalt liv, betale regninger eller få i seg næring er ikke for meg noen som jeg snakker om å "kunne" med mindre du snakker om mennesker med spesielle utfordringer. Jeg anser ikke det som spesifikke "skills".
Jeg er ikke så opptatt av at Mazungen skal ta valg eller gjøre ting jeg vil. Men jeg håper jo at hun vil beholde sin nysgjerrighet og evne til å undre seg.
Jeg tar med ungen på ski, selv om jeg selv har misslikt ski som liten, jeg tar henne med på skøyter, men det handler mer om tilbud enn at hun skal bli god. Jeg har tatt henne med og ridd, men ser jo at hun aldri blir noen hestejente selv om hun synes ridning er morro. At man burde mestre en hest i "min verden" ser jeg ikke som noe viktig poeng. Det handler om hennes verden.
|