|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Ja, for å komme trekkende med mine store gutter igjen - de er flinke til hver sine ting som jeg ikke hadde tenkt på å sette på lista. En er flink i fotball, to av dem til å spille gitar, en til å spille tennis osv. Selvfølgelig er det noen basic-ting alle bør ha med seg, men folk er jo ganske forskjellige også. Bilmekking kommer aldri til å bli noe stort tema her i huset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?
Om turbo fortsetter å ha lite interesse for data som til nå, ikke vil han prøve ikke spille eller noe. *rar unge når pappaen er datamann og mora var nerd før når hun var yngre
![]() |
#43 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Jeg har ikke tenkt så mye på ferdigheter og at det reflekterer på meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Mine to er forskjellige og har hver sine sterke sider. De har alltid vært med på det vi har foretatt oss og vi har alltid tatt oss tid til å la dem prøve selv. Noen liste har vi ikke.
![]() |
#45 |
Peppy!
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Noe jeg synes er viktig er å lære gutten å håndtere verden. At han kan sette seg i en bil hvor som helst og klare å manøvrere seg frem dit han skal, at en flyplass i Kuala Lumpur ikke byr på større problemer enn flyplassen på Sola. At han klarer å kommunisere med mennesker hvor han nå enn skulle befinne seg, til tross for at han ikke kan språket. Osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Tankefull
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Økonomi står høyt på listen.
![]() |
#47 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Vi har ingen slik liste, selv om vi har en tolvåring i hus. Jeg prøver å lære dem økonomisk sans, empati og evnen til å kunne bruke av sine egne evner og ressurser. Om de ikke kan vaske klær når de er tolv eller seile som voksne har jeg stor tro på at de har ferdigheter innabords som de har store behov for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Personlig pessimist
|
Dette var akkurat det jeg ser på som mitt spesielle ansvar.
![]() |
![]() |
#49 |
flisespikker
|
Det er vel ikke det at det "reflekterer på deg" som er poenget her. Det går mer på hvilke ferdigheter vi mener ungene bør ha før de flytter hjemmefra/blir voksne, og så eventuelt i hvilken grad vi ser det som vår oppgave å lære dem det. (Mye av det de trenger antar jeg jo at de lærer andre steder eller "av seg selv", men det vil jo likevel være greit å følge med på at de faktisk får det med seg.)
![]() |
#50 |
Pauset
Jeg står ved mitt svar jeg, fordi jeg tror det handler mye om at vi føler vi er gode foreldre om barna gjør eller kan ditt eller datt. Jeg har ikke noen liste over ting jeg mener barnet mitt MÅ kunne. Selvsagt ønsker jeg hun skal ha en del ferdigheter og fungere relativt normalt. Jeg er opptatt av å gi henne muligheter til å få grunnferdigheter på mange måter allerede, men hvilke idretter hun velger seg anser jeg som hennes valg og ikke noe jeg er opptatt av at hun skal kunne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
flisespikker
|
Jeg synes det er litt urimelig å formulere det slik. Det høres ut som om vi synes at f.eks. ungene bør lære seg å lage mat eller skifte tennplugger for at vi skal føle oss som gode foreldre, og ikke for deres egen del. Ville du formulert det på samme måte om noen sa at de synes det er viktig at barna får sunn mat eller blir trygge og glade?
![]() |
#52 |
Pauset
For meg handler det om to forskjellige ting når en snakker om å være "trygg og glad" og ha en ferdighet som handler om prestasjoner. Jeg er "glad i deg" dersom du mestrer a eller, liker b synes jeg ikke om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Vel Maz, jeg lover på tro og ære at jeg kommer til å være glad i barna mine selv om de ikke lærer seg engelsk innen første klasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
flisespikker
|
Jeg skjønte ikke den siste setningen her. Mener du at vi som snakker om at det finnes praktiske ferdigheter barna bør lære seg kommer til å slutte å være glad i barna våre dersom de ikke tilegner seg dem?
![]() |
#55 |
Mother of Dragons
|
Tja, om jeg føler meg som en god forelder om sønnen min kan noe? Ikke sånn at jeg kan skryte "se, så flink sønn jeg har", men heller det at for meg personlig så har jeg alltid vært glad for at jeg kan masse forskjellige ting. Jeg har mange venner som ikke kan så mye forskjellig som meg og som er minst like lykkelige, så jeg tror ikke det er et absolutt krav. Men jeg antar at livet blir lettere for sønnen min om han kan forskjellige ting, og dersom han er lik meg så synes han ikke det er en belastning å lære noe heller. Så om jeg klarer å lære bort ting på en lystbetont måte så kan jeg ikke se det som en vond ting heller, dette at han lærer seg en del ting.
![]() |
#56 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
OK, nå forstår jeg. Seiling er ganske enkelt din rørospols.
Det sære er at dette lærer de om i samfunnsfag på videregående (alle utdanningsprogram), men det er de færreste som klarer å se at dette er noe de kan få nytte av når de flytter for seg sjøl.
![]() |
#57 |
Vaklende
|
![]() Sv: Spinoff: Hva skal barnet ditt kunne?Det var da fælt som dagens FP-tråder pirker borti alt jeg grubler på for tiden. Jeg har tenk en del på hva jeg personlig kan lære sønnen min i det siste. Det er tildels deprimerende, for mens "alle andre" ser ut til å ha noen spesielle ferdigheter (seiling, "handy-het", fisking, elektriker light-kunnskaper osv) så kommer jeg ikke på noen spesielt nyttige ferdgiheter som jeg har. Da tenker jeg utover det generelle altså. Det nærmeste er kanskje gleden over å lese, noe jeg føler meg trygg på at er videreformidlet allerede. Likevel synes jeg ikke det er spesielt nyttig eller noe som hjelper ham å "dra damer". |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Pauset
:Puster lettet ut:
Jeg er helt med på det, og jeg lever delvis etter dette selv, når det handler om å være på tilbuds siden. Jeg har til og med sørget for å delta på aktiviteter der jeg selv er svak, for å bryte mønstere som at "i vår familie er vi ikke, kan vi ikke osv". |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|