Sv: Abort eller ikke
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Det er bare liv hvis man VIL ha barnet. Ellers er det bare et problem. Å kalle andre kvinner for mordere og sette seg over deres valg (som ofte er svært rasjonelle og smarte valg) er svært arrogant.
Det eneste jeg synes er vanskelig i disse for-og-mot-abort-diskusjonene, er at jeg liker menneskene jeg diskuterer med. Jeg liker f.eks. deg veldig godt, synes du er ei knakande festlig og oppegående dame, men jeg respekterer overhode ikke valget du tok. Jeg respekterer heller ikke måten du omtaler liv på.
Jeg har vært i utallige mot-FRP-diskusjoner også, og jeg respekterer ikke menneskesynet FRP-ere og KRF-ere deler. De diskriminerer, de ser ned på og de ønsker at enkelte grupper skal ha det bedre enn andre. På samme er det noe som skurrer med ditt menneskesyn. Barnet i magen er enten et liv, et problem eller en katastrofe. Vi kan alle stoppe opp med det vi gjør på og ta en titt på disse små menneskene som løper rundt bena våre. Hva gir noen rett til å nekte disse barna livet?
Du taler veldig kvinnens sak, og det er jo vel og bra, men jeg tror og mener at man kan sette disse uønskede problembarna til verden og at alle kan komme godt ut av det. Det krever et hjelpesystem som fungerer og fanger opp disse kvinnene, og det krever mye av kvinnen (og den evt. partneren), men jeg tror ikke det er umulig. Langt der ifra.
|