Vis enkelt innlegg
Gammel 26-08-08, 17:25   #63
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er litt usikker på hva du egentlig mener her.
Mener du at et fullbårent barn som dør under fødselen ikke har levd, kun levd potensielt? Hvordan kan man leve potensielt? Er "historien" til barnet inne i magen kun en historie om noe potensielt? For meg høres det så rart ut å snakke om potensielt i en slik sammenheng.

Ja, det er vanskelig å finne de riktige ordene når man snakker om disse tingene. For meg er et barn som dør under fødselen dødfødt, og har følgelig ikke levd. Det har vært et foster, ja, et levende foster, men ikke et levende barn. (Huff, jeg skiller jo selvsagt ikke sånn bokstavelig mellom foster og barn irl, og ville aldri finne på å diskutere dette som reellt tilfelle), men ja - død før/under fødsel er dødfødt; dersom det lever etter fødselen er det levendefødt. Det betyr jo selvsagt ingenting for sorg etc, og selvsagt er ikke et dødfødt barn av noen mindre verdi. For meg er det tekninske definisjoner, som er viktige for meg.

Jeg arbeider innimellom med sjeldne sykdommer som er genetiske/arvelige, og i utredningsøyemed må vi grave i tidligere sykehistorie. Der er det feks viktig å skille mellom disse tingene, blant annet fordi enkelte tilstander gjør fosteret ikke-levedyktig utenfor mors liv etc.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat