Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når er et foster/embryo et "liv"?
Ved unnfangelsen 50 37,04%
Når hjertet begynner å slå 54 40,00%
Ved 12 uker 4 2,96%
Ved 18 uker 3 2,22%
Ved ca. 22-23 uker (når det KAN reddes) 14 10,37%
Senere 0 0%
Øker gradvis til ca. 12 uker 6 4,44%
Øker gradvis til ca. 22 uker 0 0%
Det er avhengig av om det er et ønsket svangerskap eller ikke 2 1,48%
Annet 2 1,48%
Deltakere: 135. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-08, 14:03   #41
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er enig i dette, men jeg tror ikke det var det Polyanna mente å spørre om. Jeg oppfatter henne i all fall slik at når oppleves embryoet/fostret til et barn for hver enkelt.

Jeg antar at når hun skriver "liv" både i pollen og i HI, så er det det hun mener å spørre om. Hvis det var det du skriver her, ville jeg tro at hun ville spurt om når fosteret er et "barn".

Og jeg synes det er interessant at/dersom noen argumenterer med at fosteret "ikke er et liv" eller "ikke har liv" i stedet for å si at de ikke opplever det som et "barn". Jeg synes det er meningsfylt å skille mellom "liv" og "barn" i denne sammenhengen, selv om det også er klart at for mange er det utenkelig å skille for sin egen del.

Gammel 26-08-08, 14:06   #42
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg antar at når hun skriver "liv" både i pollen og i HI, så er det det hun mener å spørre om. Hvis det var det du skriver her, ville jeg tro at hun ville spurt om når fosteret er et "barn".

Ja, slik eg forstod det var det ein direkte spinoff frå uttalelsar i den andre abort-tråden om at eit embryo berre har liv dersom det er ønska...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:13   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det har jeg også lurt på.

Hvis abort er drap, må man nesten være mot abort ved enhver omstendighet. Et menneskeliv er ikke mindre verdt selv om det er brysomt for omgivelsene.

Er det derimot ikke drap - hva er da problemet?

Jepp. Enig. Og der er jeg.

Jeg er imot abort uansett årsak. Ja, bortsett fra de tilfellene hvor det ligger medisinske årsaker til grunn (at fosteret ikke er forenlig med liv, eller at mor dør hvis hun bærer det frem).

Et foster er et liv ved unnfangelsen, av disse grunnene finnes det prevensjonsmetoder jeg avstår fra å bruke.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:13   #44
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg endret synet på dette etter at vi mistet. For oss var det definitivt et liv som gikk tapt, og vi sørget over dette. Rasjonelt sett visste vi jo fra en tidlig UL at det var noe som var galt, utviklingen gikk ikke som den skulle. Men det var like fullt et liv, selv om det ikke var levedyktig.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:14   #45
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

For meg er det liv laga når fosteret kan reddes og har mulighet til å overleve uten for store skader.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:25   #46
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok jeg mente "liv" i betydingen "menneske" eller "med livsrett".

Gammel 26-08-08, 14:27   #47
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I så fall har nok jeg både svart og stemt feil.

Gammel 26-08-08, 14:28   #48
Crispers
Nybegynner

Crispers sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Crispers har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg mener og at det starter ved unnfangelsen .

Crispers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:29   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg skulle nok vært mer presis, men det måtte litt innspill og modning til før jeg klarte å formulere det riktig.

Gammel 26-08-08, 14:55   #50
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener også at det er selvsagt at et embryo/foster er et liv (som i "i live") fra første stund, og at ingen egentlig argumenterer mot det i semantisk forstand. Det er noe helt annet å spørre når det har en selvstendig rett til liv, som er det abortdiskusjonen handler om. For samfunnet vårt behandler et 7 uker gammelt dødt foster (f.eks. MA) under utskraping helt annerledes enn et dødfødt foster/barn i siste trimester. Et sted i mellom der skjer det noe. Jeg synes det er ekstremt vanskelig å si hva og når, særlig etter at jeg selv fikk barn.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:56   #51
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og der hadde HI til og med postet siden jeg startet det innlegget. Pokkers forstyrrende jobb.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:57   #52
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

For samfunnet vårt behandler et 7 uker gammelt dødt foster (f.eks. MA) under utskraping helt annerledes enn et dødfødt foster/barn i siste trimester. Et sted i mellom der skjer det noe.

Jeg husker at legen sa til sykepleierne at "ja, her ser dere selve aborten" da jeg mistet i uke 12. Jeg syntes det var en veldig trist betegnelse på barnet mitt, men skjønte selvsagt at de så klinisk på det.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 15:02   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det er vel ganske mange damer her inne som bruker spiral? Vel, det betyr at det unnfanges barn hele tiden, som da spiralen sørger for ikke har livets rett etter en dag eller to.

Det er en av grunnene til at jeg ikke vil ha spiral. Jeg er ikke imot spiral altså, men jeg makter ikke å bruke det selv pga. dette.

Jeg fatter ikke at noen man mene det ikke er et liv før det kan leve på utsiden av livmoren. Hva er definisjonen på liv da? Jeg synes Hatti sa det bra; "det er et liv når det ikke er dødt".

Gammel 26-08-08, 15:09   #54
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg fatter ikke at noen man mene det ikke er et liv før det kan leve på utsiden av livmoren. Hva er definisjonen på liv da? Jeg synes Hatti sa det bra; "det er et liv når det ikke er dødt".

Det er ikke et selvstendig liv før det kan leve på utsiden av livmoren. Det er ikke dermed sagt at det ikke har livets rett før det kan leve på utsiden av livmoren. Et liv skapes ved unnfangelsen. Jeg har aldri ment at det ikke er et liv før det kan leve på utsiden av livmoren.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 15:13   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn ja. Jeg blir bare paff når jeg leser at folk mener det ikke er et liv før det er født.

Gammel 26-08-08, 15:14   #56
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg begynner livet ved fødselen. Et levende foster betyr ikke et levende barn; fødselen er den siste kneika.

Før det er det himla vanskelig. Et potensielt liv. Ja, det starter strengt tatt ved unnfangelsen, ikke sant, men fosteret må være levedyktig og... Så allerede her begynner skjønnsvurderingene.

Så jeg velger å kalle det et potensielt liv. Og i og for seg støtter jeg dagens abortlov slik den fungerer idag - fordi alternativene begge veier (null abort, og "full abort" uten tidsfrister) er helt uakseptable. Jeg føler dagens system er en slags ikke-gylden middelvei; det beste man kunne komme frem til under forutsetningene. For perfekt blir en abortlov aldri. Til det er den for naturstridig.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 15:22   #57
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg handler det vel om overgangen fra å ha bare en framtid til å også ha en nåtid. Jo mer fosteret sanser, beveger seg, jo mer hjernen er utviklet, jo større fosteret er, jo nærmere fosteret er å kunne klare seg utenfor livmoren, jo mer er det et menneske med en nåtid. Sånn sett synes jeg at et helt nyunnfanget foster ligner mye mer på eggene og sædcellene som ligger på vent hos de potensielle foreldrene, enn det ligner på en nyfødt baby. Og det er det som gjør en abortlov à la dagens akseptabel for meg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 15:28   #58
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Når er et foster "liv"? (Spinoff med poll)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

For samfunnet vårt behandler et 7 uker gammelt dødt foster (f.eks. MA) under utskraping helt annerledes enn et dødfødt foster/barn i siste trimester.

Ikke bare i siste trimester, i 2. trimester også.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 15:58   #59
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Når hjertet begynner å slå.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 16:18   #60
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg synes diskusjonen vedrørende liv og livsrett er to ganske forskjellige. Når jeg stemte tok jeg ikke utgangspunktet i abortdiskusjonen, men hva jeg definerer som liv. Jeg ble rimelig dårlig før hjertet til barnet begynte å slå, så jeg opplevde absolutt at jeg hadde liv i kroppen. Jeg stemte for det første alternativet, selv om livet i magen strengt tatt ikke er et foster før etter tredje svangerskapsmåned. *flisespikker*

http://no.wikipedia.org/wiki/Foster

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.