Sv: Abort eller ikke
Jeg kan lett sette meg inn i Skremmerns syn på abort og respektere det. Jeg er grunnleggende uenig, og jeg håper inderlig at hennes abortsyn aldri blir grunnlaget for vår abortlovgiving, men jeg skjønner godt hvorfor hun mener som hun gjør.
Hvis man mener at et foster er et menneske på lik linje med det nyfødte barnet og har samme krav på beskyttelse, så er det klart man mener at abort er drap. Og hvis man mener at abort er drap, så er det klart man ikke kan godta abort om moren ble aldri så mye voldtatt. Man ville ikke ha godtatt at en mor drepte sitt nyfødte barn, selv om barnet ble unnfanget som følge av en voldtekt, og for noen som mener at et foster et et fullverdig menneske, så sier det seg selv at man heller ikke kan drepe barnet før det er født.
Jeg deler ikke dette synet overhodet, men jeg skjønner logikken i det. Det er et syn som vil ha svært mange grusomme konsekvenser, men det er logisk like fullt.
Jeg har faktisk langt større problemer med å skjønne synet til de som mener at det er greit å ta abort bare man har oppført seg skikkelig. Hvis prevensjonen sviktet, er abort helt akseptabelt, men hvis man ikke gadd bry seg med prevensjon, bør man ta barnet som straff for sin idioti. Eller de som mener at én abort er helt greit, mens det bør være en øvre grense for hvor mange aborter hver kvinne kan få gjennomføre fritt.
|