|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Abort eller ikkeJeeez, for noen lange setninger det blei!
![]() |
#142 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Abort eller ikkeJeg kan lett sette meg inn i Skremmerns syn på abort og respektere det. Jeg er grunnleggende uenig, og jeg håper inderlig at hennes abortsyn aldri blir grunnlaget for vår abortlovgiving, men jeg skjønner godt hvorfor hun mener som hun gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
flisespikker
|
![]() Sv: Abort eller ikke
Jeg synes godt man kan ha en prinsipiell mening selv om man ikke er i stand til å streke opp nøyaktig alle grensetilfeller. Jeg er f.eks. mot drap, men mener at det er akseptabelt å forsvare seg selv eller andre mot livsfare, også hvis dette betyr at man ender opp med å ta livet av en eventuell angriper. Det betyr ikke at jeg kan lage et kvantitativt mål på hvor truet man skal føle seg og hvor sannsynlig det må være at noen kommer til å bli drept før det skal være lov til å bruke dødelig makt (eller hva nå "lethal force" bør oversettes med). Jeg synes det Skremmern sier kommer litt i samme kategori.
![]() |
#144 |
Off the map.
|
![]() Sv: Abort eller ikkeegentlig er jeg litt sjokkert. Det virker som om 'brorparten' her inne er i mot selvbestemt abort. Trodde vi var kommet lenger enn det her til lands nå.
![]() |
#145 |
Textrovert
|
Høh? Brorparten? Skremmern er mot selvbestemt abort, så mange andre er det vel ikke?
![]() |
#146 |
Ekvilist
|
Nå har jeg ikke lest denne tråden på en stund, men hvem er "brorparten"? Når du kommer med "trodde vi hadde kommet lenger", så blir jeg litt nysgjerrig på hvem de mange som er i mot selvbestemt abort er. Jeg har fått med meg Skremmern, og jeg har fått med meg at mange sier at de selv ikke kunne tenke seg å ta abort. Det er stor forskjell mellom å si at en selv ikke ville tatt abort, og det å være i mot selvbestemt abort.
![]() |
#147 |
frakoblet
|
Her stoppet det litt for meg. Hva med barnet som vokser opp uønsket? Bør et barn være straff for sin mors (og fars) skjødesløshet?
![]() |
#148 |
Off the map.
|
![]() Sv: Abort eller ikkeDet er mulig det bare er skremmern som sa det direkte, men fikk følelsen av at flere egentlig ønsket bort muligheten for abort. Mulig jeg har misforstått, igrunnen ikke noe som er bedre enn det.
![]() |
#149 |
Off the map.
|
Tror det var det som var Teofelias poeng - at det var denne argumentasjonen hun ikke kunne forstå.
![]() |
#150 |
frakoblet
|
Åh.
![]() |
#151 |
Helt vanlig
|
Jeg har ikke registret noen som har argumentert for dette synet her, men det er mulig du refererer til andre.
![]() |
#152 |
Helt vanlig
|
Det virket på meg som om du leser litt og gjetter resten her. Det er ingen andre enn Skremmern som sier at hun er mot abort, men det må jo være rom for å kunne problematisere temaet selv om det er følsomt.
![]() |
#153 |
Bedreviter
|
Det er ikke mange som forfekter dette synet her, men på Et Annet Forum var det stadig folk som hevdet ting i den retningen. Jeg har også hørt slike utsagt fra flere kilder IRL.
Da leser vi innleggene veldig ulikt; jeg oppfatter det slik at langt de fleste er for selvbestemt abort, uavhengig av om de selv kunne tenke seg å utføre en abort eller ikke.
Nemlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
er grønn og fin.
|
Jeg må nesten få signere denne.
![]() |
#155 |
WF: BNBE
![]() Sv: Abort eller ikkeJeg er og har alltid vært for selvbestemt abort. Men da jeg ble uplanlagt gravid oppdaget jeg at abort aldri var et alternativ for meg der og da. Det overrasket meg litt, og på den måten har kan man kanskje si at synet mitt har endret seg. Men det betyr ikke at andre kan ha grunner til å ta abort.
![]() |
#156 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Abort eller ikke
Hva? Du sammenligner ikke det å bruke prevensjon med å hoppe av i svingen? Hopper man av i svingen bør man overhodet ikke være overrasket om man blir gravid, og man kan absolutt ikke si at man beskyttet seg mot graviditet slik, for det har aldri vært noe i nærheten av en god eller sikker prevensjonsmetode. Det er da vitterlig ingen som tror det?
![]() |
#157 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Re: Sv: Abort eller ikke
Enig. Det er jo helt hårreisende å velge "hoppe av i svingen" når man er livredd for å bli gravid.
![]() |
#158 |
Epikur
|
Så enkelt er det ikke. Faktiask er det litt naivt. Det handler om klasse, geografi, økonomi, ressurser og forutsetninger. Ikke noe særlig stress om man har en stabil familiebakgrunn, familie som kan stille opp, klare forventninger om at man skal kunne få det til, bosted ikke langt fra skole osv. Mange har det ikke slik, og ser faktisk ingen mulighet til å kombinere alenemortilværelsen med høyere utdanning. Hvis man er helt avhengig av å jobbe ved siden av studiene fordi man ikke kan få økonomisk hjelp ved siden av, men så umuliggjøres det av at man faktisk har et barn man skal ta seg av? Hvis man må flytte langt unna hjemstedet for å gå på skole, og dermed mister mulighet til avlasting og barnevakt? Hvis man kommer fra en familie der få har utdanning, og man trenger mye tid til å mestre studiene?
![]() |
#159 |
Dukkar plutseleg opp ...
Men ærlig talt, Mim. Eg har jo aldri sagt at dei er easy peasy for alle. Eg vil ha meg fråbedt merkelappen som naiv fordi eg har tru på at kvinner og menn faktisk kan klare både å ha omsorg for barn OG skaffe seg ei utdanning. Dei fleste har gode moglegheiter til å studere med barn i livet sitt. Du driv til stadigheit og dreg fram denne åleinemora utan sosialt nettverk, økonomi og familie, men det fins då utallige andre situasjonar også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Epikur
|
Tror du virkelig det? Jeg har til gode å møte noen som har sett på dette som et enkelt og greit valg. Jeg synes det virker som om de aller fleste som velger abort, velger det av svært fornuftige årsaker, fordi alternativet ville gjort livet deres vanskelig eller umulig. Jeg synes de fleste som i en vanskelig situasjon velger abort, fremstår som mer rasjonelle og klartenkte, har høyere krav til hvordan et barn skal ha det, enn dem som bare får barn i en rotete situasjon uten noe å tilby ungen.
![]() |
|
|