Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort eller ikke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-08, 10:06   #81
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Abort eller ikke

Jeg er, og har alltid vært, for selvbestemt abort.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:18   #82
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er bare liv hvis man VIL ha barnet. Ellers er det bare et problem.

OK, så et ønsket barn er et levende vesen. Et uønsket barn er et abstrakt begrep?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:22   #83
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Der er eg heilt totalt og ufatteleg ueinig med deg. Ein kan ikkje situasjonsdefinere eit liv.

Her må jeg si meg enig med Alfa. Det er hverken mer eller mindre liv avhengig av hvorfor det er påbegynt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:31   #84
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er bare liv hvis man VIL ha barnet. Ellers er det bare et problem. Å kalle andre kvinner for mordere og sette seg over deres valg (som ofte er svært rasjonelle og smarte valg) er svært arrogant.

Jeg melder meg inn i morderklubben, og er ellers helt enig med Mim i diskusjonen. Det var lenge siden sist jeg kunne si det, forresten.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:33   #85
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

OK, så et ønsket barn er et levende vesen. Et uønsket barn er et abstrakt begrep?

Ja, faktisk. Om det er en selvforsvarsmekanisme eller ikke er vel opp til hver enkel kvinne som vurderer det, men for meg var det faktisk slik når jeg var i denne situasjonen.

Gammel 26-08-08, 10:36   #86
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg melder meg inn i morderklubben, og er ellers helt enig med Mim i diskusjonen. Det var lenge siden sist jeg kunne si det, forresten.

Jeg også. Jeg syns ikke det er drap når det er snakk om noe som ikke har nådd levedyktighet by far engang. Da kan man jo overføre begrepet til omtrent alt i naturen.

Rent personlig syns har mine grenser for når jeg syns det er OK å ta abort strammet seg inn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:36   #87
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ja, faktisk. Om det er en selvforsvarsmekanisme eller ikke er vel opp til hver enkel kvinne som vurderer det, men for meg var det faktisk slik når jeg var i denne situasjonen.

Det Olympia sa. Å abstrahere er et verktøy for å minske skam og skyld hos jentene.

Gammel 26-08-08, 10:36   #88
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er for abort. Men enig at det burde vært lovpålagt med en samtale hos psykolog først.

Jeg må si at dersom jeg skulle blitt gravid nå, så tror jeg at det hadde blitt abort. Skriver tror..for det endelig valget kan ikke taes før man er i situasjonen. Nå er det ingen fare for at jeg blir gravid, så alt dette blir helt teoretisk.

Det er veldig sneversynt og ikke kunne "se" andres situasjon. Vi er alle forskjellige og det må vi alle huske på!

Mord har ingenting i en slik diskusjon å gjøre!

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:36   #89
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Er dere forresten klar over at dere som bruker spiral aborterer stadig vekk? Egget rekker å bli befruktet. Er det i såfall et påbegynt liv?

Jeg er veldig for selvbestemt abort, og ja jeg støtter Mim sin definisjon. Det er jo selvsagt et liv, men et liv som ikke skulle ha vært til, og som blir avsluttet lenge før det får begynt.

Gammel 26-08-08, 10:46   #90
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ikke endret mitt standpunkt, verken ift loven eller for min egen del. Tvert imot har det å få ønskede barn gjort meg mer overbevist om at ikke alle svangerskap bør fullføres.

Som flere andre her har jeg en provosert abort bak meg. Ble uplanlagt gravid på et tidspunkt da jeg hadde det vanskelig av mange grunner, og med en mann som ikke egnet seg som far på noen som helst måte. Jeg var ikke i tvil om valget og har heller ikke vært det seinere, selv om jeg sørget over aborten på et vis.

Vissheten om at valget var riktig ble bare styrket da jeg ble uplanlagt gravid igjen, noen år eldre, mye klokere og tryggere og i et forhold som kunne ta imot et overraskende barn. Den gangen var jeg sjokkert, forvirret og usikker, men katastrofefølelsen fra første gang meldte seg aldri. Å få barnet var både mulig og ønskelig, og på et vis føltes graviditeten som en gave jeg ikke ante at jeg ønsket meg.

Gammel 26-08-08, 10:47   #91
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg er selv for selvbestemt abort fram til uke 12 og ja til nød lengre en det også vist omstendighetene er slik.

Hadde jeg blitt gravid nå så er det ikke tvil om hva jeg hadde gjort pga. livsituasjonen, det ville vært totalt katastrofe for meg. Så abort hadde jeg ikke grublet over engang, bare gjort det.

Ja man skal ta ansvar, man velger sine egne valg. Eller man kan leve i sølibat, men det kan skje uhell. Prevensjon kan svikte og har sviktet mange. Er man da i en situasjon hvor det faktisk ville fått katasrofale følger i den livsituasjonen man er i, skal man uansett velge det livet som knapt er begynt. Fram til uke 12 er det noen celler, et lite hjerte som slår ja, men det har ikke utviklet seg mer en det.

Gammel 26-08-08, 10:49   #92
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Fram til uke 12 er det noen celler, et lite hjerte som slår ja, men det har ikke utviklet seg mer en det.

Det blir litt feil, i uke 10-11 ser det omtrent ut som et lite menneske. Men rundt uke 6-7-8 og tidligere har du nok helt riktig definisjon ja.

Gammel 26-08-08, 10:50   #93
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En ønsket graviditet er et postensielt barn, en uønsket graviditet er et potensielt problem.

Merkelig ting å si. Høres ut som om du har rasjonalisert veldig opp i fohold til å rettferdiggjøre eget valg, og det er jo forsåvidt greit for meg. Jeg skjønner jo hvorfor.
Men per definisjon så er jo et foster, et foster. Det er neppe noen forskjell på de som er ønsket og de som er uønsket.

Gammel 26-08-08, 10:52   #94
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Men per definisjon så er jo et foster, et foster. Det er neppe noen forskjell på de som er ønsket og de som er uønsket.

Det kalles vel strengt tatt ikke foster på det stadiet, men embryo.

Gammel 26-08-08, 10:53   #95
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Jeg har ikke endret mitt standpunkt, verken ift loven eller for min egen del. Tvert imot har det å få ønskede barn gjort meg mer overbevist om at ikke alle svangerskap bør fullføres.

Nettopp sånn har jeg det og.

Jeg har også en abort langt bak meg og mener fortsatt det var rett avgjørelse. Jeg rådførte meg faktisk meg en katolsk nonne (skulle tro de var skikkelig anti-abort!); som hjalp meg i beslutningen.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:53   #96
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Det kalles vel strengt tatt ikke foster på det stadiet, men embryo.

Det er et embryo fram til og med uke 8.

Gammel 26-08-08, 10:54   #97
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det blir litt feil, i uke 10-11 ser det omtrent ut som et lite menneske. Men rundt uke 6-7-8 og tidligere har du nok helt riktig definisjon ja.

Men det er jo fortsatt ikke et menneske. Det er ikke forenelig med liv og har ikke utviklet seg ferdig. Det er formet som ja, men på langt nær ikke ferdig. Har vært på ul i manger forskjellig uker også i uke 12. Det er en bitteliten kropp med fingre som såvidt har begynt å formes, men jeg ser ikke på det å ta abort i uke 7 eller 12 som noe forskjell.

Gammel 26-08-08, 10:59   #98
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men dette er DINE følelser for dine ønskede barn. Du kan ikke overføre dine følelser for dine ønskede barn til en regel som skal omfatte dem som er uønsket og uplanlagt gravid. Det er irrelevant. Det er moralistisk. Det er uempatisk. Det er fantasiløst.

Ja, ja ikke sant.. Hadde du ikke redigert bort halve innlegget mitt så hadde det også stått at jeg er for selvbestemt abort. La det ikke være noen tvil om det, og det er nettopp fordi jeg har stor empati med dem som blir uplanlagt gravide i livssituasjoner hvor det er umulig å føde frem barnet.
Det forhindrer ikke at jeg synes dette er et tema som det er helt relevant å problematisere rundt.

Når det gjelder mine egne følelser som jeg beskrev i innlegget ovenfor var de trukket frem for å beskrive min indre prosess, ikke for å overføre dem til andre.

Gammel 26-08-08, 11:00   #99
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Det er en bitteliten kropp med fingre som såvidt har begynt å formes, men jeg ser ikke på det å ta abort i uke 7 eller 12 som noe forskjell.

Dette blir alltid vanskelig. Da det for ikke lenge siden ble diskutert om abortgrensen skulle heves til 16 uker, var argumentet fra medisinsk hold at det per definisjon (medisinsk sett) ikke er så stor forskjell på 12. og 16. uke i svangerskapet. Likevel føles det veldig anderledes. Det er veldig mye følelser involvert her.

En liten digresjon, jeg har tre sppontanaborter bak meg, og har aldri følt at jeg har mistet et liv. Jeg har mistet en graviditet. Det er slik jeg har opplevd det, men jeg registrerer jo at mange i samme situasjon ha et veldig følelsesladd forhold til barnet det ikke ble noe av, som et reelt tap.

Gammel 26-08-08, 11:00   #100
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Merkelig ting å si. Høres ut som om du har rasjonalisert veldig opp i fohold til å rettferdiggjøre eget valg, og det er jo forsåvidt greit for meg. Jeg skjønner jo hvorfor.

Jeg vil egentlig ha meg frabedt at det høres ut som at jeg har min mening om abort (nå sier jeg min ettersom Mim og jeg har tydeligvis samme oppfatning om denne saken og har vært i samme situasjon) kun fordi jeg faktisk har tatt en abort og fordi jeg må på en eller annen måte forsvare/rettferdiggjøre denne.

Jeg trenger faktisk ikke det. Dette er også et spørsmål om livssyn, og der kan det være meget store forskjeller kvinner imellom. Jeg personlig tenker ikke på barn som barn når jeg er under ti uker på vei. Jeg sliter til og med med ordet foster. Ja, det er selvsagt et liv, men jeg føler meg ikke som morder hvis jeg velger å fjerne det.

UTEN SAMMENLIGNING FORØVRIG:
Det er også en meget stor forskjell mellom å skyte en katt og å tråkke på en maur eller slå i hjel en flue. Det er ulike definisjoner og vi har ulike grenser/terskler for hva vi mener er forsvarlig å gjøre.

Jeg føler ikke at jeg må forsvare at jeg har tatt abort. Jeg synes det var det eneste rette å gjøre, og for meg hadde det vært vanskeligere å forstå at noen i min situasjon (17 år, under utdanning, overhodet ikke moden for å få barn) IKKE hadde tatt abort.

Det kan også ha med å gjøre at jeg synes det er veldig betenkelig å alltid referere til solskinnshistorier av ymse slag, der kvinner plutselig fikk livet snudd på hodet med en gang de bestemte seg for å bære barnet frem, og på nærmest spirituell måte har fått renset opp i sitt gamle, dårligere liv (der det ikke var plass for barn). Jeg er tydeligvis kynisk og rasjonell nok til å se all de tilfeller der det egentlig hadde vært best å la være å få barnet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.