Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort eller ikke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-08, 11:00   #101
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Det kalles vel strengt tatt ikke foster på det stadiet, men embryo.

Beklager, min feil. Jeg mente selvsagt forskjell på et planlagt embryo og et ikke planlagt embryo.

Gammel 26-08-08, 11:08   #102
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg er for selvbestemt abort og har alltid vært det.

Som andre her mener jeg det er opp til hver enkelt kvinne å bestemme hvorvidt de ønsker å beholde barnet eller ikke. Og jeg synes at livet til de som faktisk er levedyktige utenfor magen i mange tilfeller er viktigere enn det potensielle livet til fosteret inni magen. Så hvis kvinnen mener det er best for henne selv og evt. andre rundt henne at fosteret fjernes, så er det hennes valg. Jeg tror aldri det er et enkelt valg å ta abort, uansett. Men det er et valg hver kvinne må kunne ta selv på basis av sitt eget livssyn og sin egen livssituasjon.

Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 11:10   #103
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og bare for å understreke det; jeg er virkelig ikke ute etter å ta noen her som har utført en provosert abort. Jeg reflekterer høyt sammen med dere rundt min egne tanker om temaet og beklager om noen føler seg angrepet.

Gammel 26-08-08, 11:31   #104
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg mener ikke noe om ditt personlige valg, altså, bare så det er helt klart. Jeg må bare kommentere ordbruken. Å anse abort som drap, mener jeg er et tegn på at abortmotstanderne har fått kjøre på med propagandaen sin. Det er IKKE drap, det er å stanse en mulighet for at noe kan bli et barn. Å påstå det er drap er å påstå at jeg og en mengde kvinner er mordere. Er ikke det litt drøyt?

Som jeg nevnte tidligere: Det ER subjektivt når man definerer at det er et "liv". Jeg kan like lite dytte på deg min definisjon som du kan dytte på meg din.

Men subjektivt eller ikke, å situasjonsdefinere det (10 uker gammelt og ønsket = liv, 10 uker gammelt og uønsket = ikke liv) er jo fullstendig absurd!

Gammel 26-08-08, 14:00   #105
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare liv hvis man VIL ha barnet. Ellers er det bare et problem. Å kalle andre kvinner for mordere og sette seg over deres valg (som ofte er svært rasjonelle og smarte valg) er svært arrogant.

Det eneste jeg synes er vanskelig i disse for-og-mot-abort-diskusjonene, er at jeg liker menneskene jeg diskuterer med. Jeg liker f.eks. deg veldig godt, synes du er ei knakande festlig og oppegående dame, men jeg respekterer overhode ikke valget du tok. Jeg respekterer heller ikke måten du omtaler liv på.

Jeg har vært i utallige mot-FRP-diskusjoner også, og jeg respekterer ikke menneskesynet FRP-ere og KRF-ere deler. De diskriminerer, de ser ned på og de ønsker at enkelte grupper skal ha det bedre enn andre. På samme er det noe som skurrer med ditt menneskesyn. Barnet i magen er enten et liv, et problem eller en katastrofe. Vi kan alle stoppe opp med det vi gjør på og ta en titt på disse små menneskene som løper rundt bena våre. Hva gir noen rett til å nekte disse barna livet?

Du taler veldig kvinnens sak, og det er jo vel og bra, men jeg tror og mener at man kan sette disse uønskede problembarna til verden og at alle kan komme godt ut av det. Det krever et hjelpesystem som fungerer og fanger opp disse kvinnene, og det krever mye av kvinnen (og den evt. partneren), men jeg tror ikke det er umulig. Langt der ifra.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:05   #106
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare liv hvis man VIL ha barnet. Ellers er det bare et problem.

Den ble over-the-top for meg også, Mim.

Det er veldig greit å kunne argumentere kynisk for å rettferdiggjøre egne valg, (ikke sånn å forstå at valgene man tar nødvendigvis er dårlige), men å sette det så til de grader på spissen blir mer ansvarsfraskrivelse i mine øyne.

...og ikke minst ganske sært å lese for de av oss som har såkalte "uønskede barn". Bare et problem? I think not.

Jeg er fullstendig med på respekt for andres valg, men det gjelder begge veier.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:08   #107
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner Skremmern godt, selv om jeg er uenig med henne i denne saken. Jeg synes ikke man skal påpresses en forpliktelse om å skulle respektere andres valg dersom man synes disse andre velger noe man selv synes er forkastelig. (At man i større eller mindre grad er nødt til å finne seg i at de velger slik, og at man kanskje til og med kan respektere deres rett til å foreta forkastelige valg, er nå så.)

Gammel 26-08-08, 14:11   #108
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Du taler veldig kvinnens sak, og det er jo vel og bra, men jeg tror og mener at man kan sette disse uønskede problembarna til verden og at alle kan komme godt ut av det. Det krever et hjelpesystem som fungerer og fanger opp disse kvinnene, og det krever mye av kvinnen (og den evt. partneren), men jeg tror ikke det er umulig. Langt der ifra.

Hvilken verden lever du i? Synes du dette er realistisk? Eller er det en ønskeverden som du egentlig vet at ikke er oppnåelig?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:22   #109
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om jeg tror alternativene til selvbestemt abort vil være fæle, så tror jeg også at vi skal være så ærlige at vi ser at det tross alt ikke vil bli en reise tilbake til 60-tallet. Alenemødre har en helt annen stilling nå (økonomisk og sosialt), barn har en helt annen stilling nå.

Følgene vil bli mer i gaten økonomisk forskjellbehandling, fordi de med god råd lett som plett vil reise til et annet land og foreta abort, mens de med dårlig råd eller mindre evne til å snu seg rundt, vil bli sittende med uønskede barn eller strikkepinner.

Gammel 26-08-08, 14:24   #110
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Følgene vil bli mer i gaten økonomisk forskjellbehandling, fordi de med god råd lett som plett vil reise til et annet land og foreta abort, mens de med dårlig råd eller mindre evne til å snu seg rundt, vil bli sittende med uønskede barn eller strikkepinner.

Og det igjen vil føre til større sosiale skiller, ved dårlig råd, mer kriminalitet, flere barnevernssaker osv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:26   #111
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jupp.

Gammel 26-08-08, 14:27   #112
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvilken verden lever du i? Synes du dette er realistisk? Eller er det en ønskeverden som du egentlig vet at ikke er oppnåelig?

Jeg lever i denne. *sjekker solsystemet*

Jeg tror ikke det er umulig å oppnå et slikt støtteapparat. Du står fritt til å mene noe annet.

Gammel 26-08-08, 14:33   #113
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det funker ikke noe annet sted, så vidt meg bekjent, så jeg kan ikke se for meg at det ville funket her. For ikke snakke om all de foreldrene som virkelig ikke er skikket til å ha barn overhodet. Jeg ser for meg ganske mange foreldreløse barn og en helt ny arbeidsdag for barnevernet.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:35   #114
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett støtteapparat, så vil det allikevel være den enkelte kvinne som må ta valget? Eller vil du tilbake til nemd, Skremmern?

Gammel 26-08-08, 14:35   #115
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg har aldri sagt at det finnes enkle løsninger. Det gjør det sjelden. Men jeg tror at samtidig med en endring i abortloven, kan det innføres nye tiltak og et bedre støtteapparat.

Gammel 26-08-08, 14:36   #116
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Uansett støtteapparat, så vil det allikevel være den enkelte kvinne som må ta valget? Eller vil du tilbake til nemd, Skremmern?

Jeg synes ikke at det er den enkelte kvinnen som skal ha valget, nei. Og jeg er selvfølgelig ikke tilhenger av ei nemd. Jeg er imot abort, uansett årsak. Ligger det medisinske årsaker til grunn, blir saken en helt annen.

Gammel 26-08-08, 14:40   #117
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imot abort, uansett årsak.

Og det er en mening jeg sliter veldig med å respektere, selv om jeg syns du er grei.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:46   #118
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det er helt i orden. Jeg har brukt mange år på å tørre å si det høyt, men jeg gjør det nå, og jeg står virkelig for det jeg mener. (Til tross for at jeg blir kalt naiv, domm som et brø, lite empatisk, kald og følelsesløs osv.)

Gammel 26-08-08, 14:49   #119
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Men det er jo fortsatt ikke et menneske. Det er ikke forenelig med liv og har ikke utviklet seg ferdig. Det er formet som ja, men på langt nær ikke ferdig. Har vært på ul i manger forskjellig uker også i uke 12. Det er en bitteliten kropp med fingre som såvidt har begynt å formes, men jeg ser ikke på det å ta abort i uke 7 eller 12 som noe forskjell.

Jaja for all del, det var bare dette jeg var litt uenig i:

Sitat:

Fram til uke 12 er det noen celler, et lite hjerte som slår ja, men det har ikke utviklet seg mer en det.

Gammel 26-08-08, 15:59   #120
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke at det er den enkelte kvinnen som skal ha valget, nei. Og jeg er selvfølgelig ikke tilhenger av ei nemd. Jeg er imot abort, uansett årsak. Ligger det medisinske årsaker til grunn, blir saken en helt annen.

Men de medisinske grunnene er det jo noen som må ta stilling til om er tilstrekkelig tungtveiende til å ta abort? Noen må sette den grensen, og hvem skal det være. Og noen må bedømme hvert tilfelle, og hvem skal det være? Selv om du er mot abort, så ser du jo at grenseoppgangene vil være veldig vanskelige?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.