Sv: Abort eller ikke
Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.
Jeg kjenner at jeg er veldig enig i det Olympia sier i denne debatten, til og med sammenligningen mellom veggis og antiabort, rett og slett fordi det føles naturlig for meg å sammenligne f.eks en kylling med et embryo mtp. det som sies her om bevissthet, et forhold til hva døden er og valget om å leve eller dø.
Abortsynet som kommer fram i denne tråden gjør meg uvel og kvalm. Helt ærlig. Det er helt i orden at det er en mening noen av dere har,men jeg klarer ikke å se det etiske og humane i et så ekstremt antiabortsyn. Jeg klarer heller ikke å se logisk på det fordi det opprører meg.
Her kjenner jeg at JEG blir kvalm... For meg er det helt grotesk å sette et bittelite menneske i samme kategori som en kylling. Jeg er IKKE veggis, og i mitt hode har menneskelivet en helt annen verdi enn dyr. "De" og "oss". Vi skal behandle dyr skikkelig og vi skal ta vare på artsmangfoldet, men jeg syns det er helt fair og ok å spise dem, avlive dem når de er til plage for oss, og gi dem en sprøyte når de lider (eller koster) for mye.
Et foster er ferdig genetisk kodet, med mye av personligheten lagt fast, karaktertrekk, utseendemessige trekk, alt som bare skal vokse seg ferdig.
Jeg tar meg sammen nå, og tvinger meg til å anerkjenne at hvis man legger "bevissthet" til grunn for livsverdi så er det sikkert riktig det dere sier om kyllinger. Men jeg lurer veldig på hva dere da syns om livsverdien til premature spedbarn, eller til funksjonshemmede "grønnsaker".