Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-06, 08:24   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmer du FrP?

For øvrig stemmer jeg ikke FrP, og kan si med hånden på hjertet at det vil jeg ikke gjøre heller. Jeg er rivende uenige med dem i de viktigste enkeltsakene deres (billigere biler, bensin og sprit vil ikke akkurat bidra til å gjøre verden til et bedre sted, spør du meg), syns innvandringsretorikken deres er kvalm, mener at det økonomiske politikken er den reneste galemattias og at fordelingspolitikken vil skape sosial nød hinsides fatteevne dersom den blir gjennomført.

Når det er sagt så er det naivt å tro at nesten hver tredje nordmann stemmer FrP fordi de er dumme/slemme/egoistiske. Carl I har klart å skape et bilde av HANDLEKRAFT som de andre politikerne ikke har greid. Et tydelig eksempel er Mullah Krekar-saken. Det er for jævlig at asylinstuttet blir til de grader misbrukt av en kriminell terrorist som hater Norge og det vi står for, men gjerne utnytter oss når det passer ham. At han ikke kan sendes ut tross bevist fare for sikkerheten (rettskraftig dom), brudd på asylkravene (hjemreiser, blant annet) osvosv. Jeg tror folk blir forbannet når de ser at politikerne blir stående og dille maktesløse i en så rett-frem-sak. Og jeg tror hvis du spør ti på gata: "Tror du FrP hadde klart å få sendt hjem Mullah Krekar hvis de satt ved makten?" så svarer 8 av dem JA! Om de virkelig hadde klart det? Tja, når ikke Erna klarte det så vet jeg da søren. Men noe i meg sier at FrP hadde klart å skjære gjennom byråkratisølet, chartret et fly og dumpet ham hjemme hos hans egen gerilja. Og tatt bråket etterpå. Dette bildet av handlekraft tror jeg tiltrekker veldig veldig mange.

Jeg tror også "folk flest" syns at det ville vært en god ide om politiet fikk ressurser til å etterforske et par håndfuller av anmeldelsene de får, i det minste. At man bygde såpass fengselskapasitet at man ikke må slippe ut farlige varetektsfanger eller dømte skal gå i åresvis og vente på å sone. I motsetning til i sykehussektoren, der jeg tror strukturering må komme foran mer penger, tror jeg politi og rettsvesen ganske enkelt trenger flere ressurser. Og det er det ingen andre enn FrP som sier. Det er liksom litt ekkelt å snakke om å styrke politiet. (At politiet i Oslo aller helst vil ha strengere sjenkeregler er jo en annen sak.....)

Og så tror jeg folk blir veldig tiltrukket til "kutte byråkrati"-retorikken. Man har et bilde av at det finnes en masse byråkrater som har som mål i livet å gjøre livet surt for folk og ellers bare suller rundt. Det finnes en masse effektiviseringspotensiale i offentlig sektor, men å gjøre den jobben er en sinnsvakt krevende prosess som krever prosesser, handling, oppfølgning, ressurser, osv. Og jeg tror ikke FrP er det spøtt bedre kvalifisert til å få til den jobben enn andre partier, selv om det er de som maser mest om temaet.

Så jeg skal gå med på at FrP-velgere kanskje er hakket mer lettlurte enn snittet. Men det er pinadø SV-velgerne også. Selv om jeg gladelig innrømmer at jeg syns SV-erne er det på en mye mer sympatisk måte.