Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stemmer du FrP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Stemmer du Fremskrittspartiet
Nei, absolutt ikke! 155 86,59%
Ja, selvfølgelig! 24 13,41%
Deltakere: 179. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-06, 08:24   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmer du FrP?

For øvrig stemmer jeg ikke FrP, og kan si med hånden på hjertet at det vil jeg ikke gjøre heller. Jeg er rivende uenige med dem i de viktigste enkeltsakene deres (billigere biler, bensin og sprit vil ikke akkurat bidra til å gjøre verden til et bedre sted, spør du meg), syns innvandringsretorikken deres er kvalm, mener at det økonomiske politikken er den reneste galemattias og at fordelingspolitikken vil skape sosial nød hinsides fatteevne dersom den blir gjennomført.

Når det er sagt så er det naivt å tro at nesten hver tredje nordmann stemmer FrP fordi de er dumme/slemme/egoistiske. Carl I har klart å skape et bilde av HANDLEKRAFT som de andre politikerne ikke har greid. Et tydelig eksempel er Mullah Krekar-saken. Det er for jævlig at asylinstuttet blir til de grader misbrukt av en kriminell terrorist som hater Norge og det vi står for, men gjerne utnytter oss når det passer ham. At han ikke kan sendes ut tross bevist fare for sikkerheten (rettskraftig dom), brudd på asylkravene (hjemreiser, blant annet) osvosv. Jeg tror folk blir forbannet når de ser at politikerne blir stående og dille maktesløse i en så rett-frem-sak. Og jeg tror hvis du spør ti på gata: "Tror du FrP hadde klart å få sendt hjem Mullah Krekar hvis de satt ved makten?" så svarer 8 av dem JA! Om de virkelig hadde klart det? Tja, når ikke Erna klarte det så vet jeg da søren. Men noe i meg sier at FrP hadde klart å skjære gjennom byråkratisølet, chartret et fly og dumpet ham hjemme hos hans egen gerilja. Og tatt bråket etterpå. Dette bildet av handlekraft tror jeg tiltrekker veldig veldig mange.

Jeg tror også "folk flest" syns at det ville vært en god ide om politiet fikk ressurser til å etterforske et par håndfuller av anmeldelsene de får, i det minste. At man bygde såpass fengselskapasitet at man ikke må slippe ut farlige varetektsfanger eller dømte skal gå i åresvis og vente på å sone. I motsetning til i sykehussektoren, der jeg tror strukturering må komme foran mer penger, tror jeg politi og rettsvesen ganske enkelt trenger flere ressurser. Og det er det ingen andre enn FrP som sier. Det er liksom litt ekkelt å snakke om å styrke politiet. (At politiet i Oslo aller helst vil ha strengere sjenkeregler er jo en annen sak.....)

Og så tror jeg folk blir veldig tiltrukket til "kutte byråkrati"-retorikken. Man har et bilde av at det finnes en masse byråkrater som har som mål i livet å gjøre livet surt for folk og ellers bare suller rundt. Det finnes en masse effektiviseringspotensiale i offentlig sektor, men å gjøre den jobben er en sinnsvakt krevende prosess som krever prosesser, handling, oppfølgning, ressurser, osv. Og jeg tror ikke FrP er det spøtt bedre kvalifisert til å få til den jobben enn andre partier, selv om det er de som maser mest om temaet.

Så jeg skal gå med på at FrP-velgere kanskje er hakket mer lettlurte enn snittet. Men det er pinadø SV-velgerne også. Selv om jeg gladelig innrømmer at jeg syns SV-erne er det på en mye mer sympatisk måte.

Gammel 22-11-06, 08:53   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For øvrig stemmer jeg ikke FrP, og kan si med hånden på hjertet at det vil jeg ikke gjøre heller. Jeg er rivende uenige med dem i de viktigste enkeltsakene deres (billigere biler, bensin og sprit vil ikke akkurat bidra til å gjøre verden til et bedre sted, spør du meg), syns innvandringsretorikken deres er kvalm, mener at det økonomiske politikken er den reneste galemattias og at fordelingspolitikken vil skape sosial nød hinsides fatteevne dersom den blir gjennomført.

Jeg mener at de som innser dette, men allikevel stemmer FrP fordi de ser at de kan tjene på det, er kyniske og slemme. De som greier å stemme FrP uten å innse dette, mener jeg oppriktig må være om ikke dumme, så i hvert fall svært kortsynte, lettlurte og henfalne til ønsketenkning. Jeg synes faktisk det aller verste er kombinasjonen av billig bensin og sprit på den ene siden, og rasering av det sosiale sikkerhetsnettet som velferdsstaten gir, på den andre. Jeg blir fysisk dårlig av at noen kan mene at billigere sprit er viktigere enn å gi folk en ny sjanse om de kommer skeivt ut. (Særlig siden folk rett som det er kommer skeivt ut nettopp ved hjelp av sprit.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 09:01   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tinetoff: Jeg er hjertens enig med deg på sak der. Det samme med politressurser: Lengre sjenketider = mer arbeid for politiet, sier jo politiet selv. Og så den "det nytter ikke hva vi gjør med miljø i Norge lell, for vi er jo så små så la oss bare få gratis bensin og kjøre og kjøre!" Nuvel.

Uansett så tror jeg det finnes et tredje alternativ her, og det er de som ser at det er mye uheldig i politikken, men er så drittlei handlingslammelse at de stemmer FrP i ren desperasjon, for at i hvert fall NOE skal "bli gjort". Litt mer kunnskapsløse enn snittet er nok denne gruppen av velgere også, siden man ikke trenger å være kjempesmart for å se at det som FrP bare skal "fikse" faktisk ikke bare er å beslutte og bevilge til (helse som eksempel).

Gammel 22-11-06, 09:09   #4
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Uansett så tror jeg det finnes et tredje alternativ her, og det er de som ser at det er mye uheldig i politikken, men er så drittlei handlingslammelse at de stemmer FrP i ren desperasjon, for at i hvert fall NOE skal "bli gjort". Litt mer kunnskapsløse enn snittet er nok denne gruppen av velgere også, siden man ikke trenger å være kjempesmart for å se at det som FrP bare skal "fikse" faktisk ikke bare er å beslutte og bevilge til (helse som eksempel).

De som stemmer FrP for at "i hvert fall NOE skal bli gjort" er mennesker som er påvirket av tabloider og debattprogrammer på tv der det skapes et intnrykk av at ingenting skjer og at regjeringen, enten den er blå eller rød/grønn, er handlingslammet og tabber seg ut gang på gang. I stedet for å forsøke å sette seg inn i hva som egentlig skjer, og hvordan det egentlig virker. Det er alltid feilene og manglene som blir trukket frem i media, ikke hva som faktisk BLIR gjort.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 09:23   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

De som stemmer FrP for at "i hvert fall NOE skal bli gjort" er mennesker som er påvirket av tabloider og debattprogrammer på tv der det skapes et intnrykk av at ingenting skjer og at regjeringen, enten den er blå eller rød/grønn, er handlingslammet og tabber seg ut gang på gang. I stedet for å forsøke å sette seg inn i hva som egentlig skjer, og hvordan det egentlig virker. Det er alltid feilene og manglene som blir trukket frem i media, ikke hva som faktisk BLIR gjort.

DET tror jeg er helt sant. Vi har en medieverden som støtter opp under enkle løsninger og enkle svar. I tillegg til at FrP er Norges desidert proffeste parti når det gjelder mediehåndtering.

Jeg kjenner en som er programleder for et riksdekkende debattprogram, og han sier at han er irritert selv over at det blir FrP som ofte kommer med i programmene. Men de er rett og slett så proffe at de av praktiske grunner kommer med: På morgenen så er informasjonsansvarlig i FrP 100% oppdatert på dagens viktigste nyhetssaker, og hvilke som kan komme opp til debatt. Han har en liste over mulige debattanter klar når kanalene ringer, og har ALLTID en tilgjengelig ressurs. De andre partiene blir like overrasket og svimete og forvirret hver gang det ringes, og syns også de liksom gjør kanalen en "tjeneste" ved å kunne stille opp.

Gammel 22-11-06, 09:19   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har med egne ører hørt Chim Kjølner i et intervju si rett ut noe sånt som: "Hvorfor bruke så mye penger på taperne som det likevel er ikke håp for? Det er bedre å bruke penger på å støtte de ressurssterke, slik at de får komme seg fram og virkelig skape noe fruktbart."

Det sa i grunn utrolig mye for meg om menneskesynet til Frp, og er så fundamentalt motsatt av det jeg mener. De ressurssterke greier seg alltids selv, så for meg er det en selvfølge at man bør bruke penger på å hjelpe de svake som virkelig trenger det. Hvis det å la de svake seile i sin egen sjø, for kun å dyrke de sterke, fremadstormende, er eneste måten å få landet til å gå framover på, så får det heller stagnere. Et slikt samfunn vil jeg ikke være en del av.

Det absurde er at utrolig mange (nei, ikke alle) av de som stemmer FrP er de som vil lide mest under deres politikk. De stemmer FrP kun fordi de vil ha billigere bensin og sprit, og er mot innvandring.

Sist redigert av My : 22-11-06 kl 09:25.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 10:25   #7
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det absurde er at utrolig mange (nei, ikke alle) av de som stemmer FrP er de som vil lide mest under deres politikk. De stemmer FrP kun fordi de vil ha billigere bensin og sprit, og er mot innvandring.

Denne kan jeg ikke annet en signere og få fram. For den synes jeg er viktig.

Gammel 22-11-06, 10:02   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får vondt i magen av FrP sitt menneskesyn. De står for omtrent alt jeg anser som riv ruskende galt her i verden.

Jeg innrømmer også glatt at jeg blir aggressiv og tildels også ser ned på mennesker som står frem som FrP-velgere.
Ikke særlig modent selvsagt, men jeg blir skremt av at så mange går på tegneserie-politikken til Hagen. :grøss:

Gammel 25-11-06, 20:39   #9
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer ikke FRP. Det kommer jeg aldri til å gjøre.

Gammel 25-11-06, 22:09   #10
aba
Energirik

Hvor: Oslo
aba er litt kul
Standard

Jepp det har jeg gjort opptil flere ganger!!

aba er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.