Sv: Er barnehage skadelig for små barn?
Opprinnelig lagt inn av løve70, her.
Det virker som om den godeste Tveitereid aldri har satt sin fot i en barnehage, eller så har han vært max uheldig de gangene han har gjort det.
Jeg hørte et intervju med denne Tveitereid - joda, han hadde vært noen dager på en småbarnsavdeling.
Uten at jeg vet, men her gjetter jeg... Disse noen dagene Tveitereid kan ha tilbragt på småbarnsavdelingen, hva om de var i begynnelsen av august? Som småbarnspedagog, med rundt 10 års erfaring blant 1 og 2 åringene i barnehage, vet jeg at de første ukene i august ofte er preget av et tilsynelatende kaos og gråt. Det er nemlig da vi har innkjøring. X antall etåringer som aldri har vært borte fra mammas trygge favn før skal begynne i barnehage. Selvsagt er dette en traumatisk ting, og selvsagt blir det mye gråt i denne tiden.
Like selvsagt er det at dersom det er personale som har peiling på hva de gjør, som har erfaring med småbarn og innkjøring, så vet de å ta vare på barna nettopp i denne sårbare perioden. Det er mye byssing, bæring, trøsting og mer byssing i noen uker framover. Et barnehageliv er noe som må læres. En etåring forstår ikke intuitivt at mamma kommer tilbake når hun plutselig er borte. En etåring forstår ikke av seg selv at disse voksne menneskene og alle de andre skumle barna er mennesker som en kan bli kjent med, og faktisk glad i... Dette er noe som kommer over tid, med mye trygghet, omsorg, varme - og faktisk latter og glede.
Barn er ulike - de er faktisk så ulike som voksne mennesker er, tro det eller ei. Noen barn er trygge fra første time. De spretter inn i rommet, tar det i eie og utforsker sin nye hverdag. Andre barn trenger dager, uker, jeg har truffet barn som har trengt måneder... Og jeg har truffet noen få barn som ikke har klart barnehagelivet, det har blitt for tøft, og valget ble da tatt, til barnets beste, å ta det ut fra barnehagen.
En god barnehagedag er avhengig av flere faktorer. Det er avhengig av trygge, gode voksne - helst med pedagogisk utdannelse av noe slag, men også med mye erfaring. Småbarna er avhengige av et stabilt, forutsigbart personale. Stadig utskiftning av de voksne er med på å lage usikkerhet, uro i forhold til rutiner og dermed potensielt stress. Skal hverdagen til småbarna bli bra i barnehagen, er dette også avhengig av voksne mennesker som forstår disse barna, som vet hvordan en etåring reagerer i forhold til en femåring, hvordan kroppen deres "virker," hvordan de kommuniserer. Den voksne må kunne lese småbarna og tolke dem - og spille sammen med dem på deres premisser.
En god barnehagehverdag avhenger også av foreldresamarbeid. Et godt foreldresamarbeid er alfa og omega. Det må være en dialog mellom foreldre og de ansatte i barnehagen - en løpende dialog om barna og deres behov på godt og på vondt.
Selvsagt kan barnehage være skadelig for små barn. Selvsagt kan barnehage føre til stress og traumer. Dette er barnehager som fungerer dårlig, har dårlig ledelse, få, og lite utdannet voksne etc etc.
Like selvsagt mener jeg - dog ut fra egen erfaring - at en barnehage kan være et godt sted å tilbringe noen timer om dagen. Jeg ser etåringene stå og hoppe av glede over å se vennene sine. Jeg ser dem smile og le og vinke ha-det til mamma i vinduet. Jeg ser dem spise, sove, leke, tumle og løpe. Jeg ser dem til og med krangle, sloss, slå seg og gråte. Som barnehageansatt ser jeg hele barnet gjennom dagen. Det er utrolig mye kos, glede, varme og omsorg - det er derfor jeg holder ut år etter år i en jobb som innebærer det fulle og totale ansvar for det mest verdifulle i verden - ditt barn.