Vis enkelt innlegg
Gammel 09-09-08, 15:32   #8
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: God spagettisaus

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mannen dreper meg om jeg lager spaghettisaus fra pose. Men det er jo så latterlig enkelt å lage uansett:

2 bokser tomater
1 liten boks (sånne til 2-3,- kroner) tomatpuré
Salt, litt pepper og MASSE krydderurter. Vi bruker oregano, basilikum og timian
2 hakkede hvitløksbåter
1/2 hakket løk
vann
Fløte eller rømme om man vil ha en fyldigere og mildere saus

Fres løk og hvitløk i en gryte. Ha over resten av ingrediensene og la det småkoke. Tilsett vann etterhvert som den blir tykkere. Kokes i ca. en halvtime.
Jeg pleier å steke kjøttdeig sammen med løken først og så koker jeg sausen med kjøttdeigen i. Eller jeg har brunede kjøttboller i sausen ca. 10 minutter før den er ferdig. Vil man ha sausen glattere, kjøres den i mikser (evt. stavmikser) når man har hatt tomatene i gryten.

Denne egner seg perfekt som pizzasaus også, det er den vi bruker.

Den bruker jeg også.
Nydelig til f.eks kjøttboller, og her kan jeg fortelle at kyllingkjøttboller ikke står noe tilbake for lammekjøttbollene hva angår smak.
Dessuten er de billigere.

Til båndpasta med kylling lager jeg denne her:
(OBS: Ikke slankekost! )
noen champignoner
litt brokkoli
sukkererter
3 dl matfløte
1 boks Tine Kremost med urter

Jeg koker brokkolien for seg.
Champignon blir skåret i skiver og surret i panna med en god dæsj smør.
Fløte helles over, og kremosten får smelte oppi.
Krydre med bittelitt salt og pepper - ingen grunn til å drukne denne i ekstra smak, da den er så full av godsaker fra før!
Sukkererter i biter varmes littegrann oppi det hele, og tilslutt har jeg i kokt brokkoli.
Helles over fersk båndpasta og serveres gjerne med stekte biter av kyllingfilet.
Nydelig!