Vis enkelt innlegg
Gammel 16-09-08, 13:58   #42
Flo
Aktiv

Flo sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Flo er litt kul
Standard

Sv: Youghurt i barnehagen?

Her får de en yoghurt nesten hver dag, av og til hjemme og av og til på skolen/i barnehagen. Eldste tåler ikke gluten så yoghurt er et velkomment alternativ i matpakka. Så lenge man er klar over at yoghurtene bidrar med endel sukker og tar det med i totalregnskapet så har ikke jeg et stort problem med det. Vi serverer alltid yoghurten med havregryn, og det blir jo et greit tilskudd av næring ut av det, spesielt til to litt småspiste barn! Men i barnehagen vår sukker de ansatte litt over at noen barn har med seg to yoghurter, og kun det, som matpakke. Hver dag. Er enig i at det høres både mye og ensformig ut.

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Både fra skolen og barnehagen hører jeg ofte f.eks. X får Nugatti på brødskiven. Da svarer jeg ofte at vi ikke er foreldrene til X. At vår familie og X sin familie har forskjellige regler, og slik er det bare. Det gjelder jo ikke bare mat, forskjellige familier har forskjellige regler, og jeg forklarer ungene hvorfor de ikke får det eller det. Fungerer iallefall enda...

Samme her! Vi fikk også høre veldig mye om andre som hadde nugatti på nistematen i en periode. Svarte som deg at forskjellige familier har forskjellige regler, og at hos oss kom de aldri til å få sjokopålegg i nista. Det ble godtatt, det, uten store problemer. Samme når de i skolemelk-ordningen hadde valg mellom kakaomelk og lettmelk. Selvsagt syntes 1. klassingen vår at det hørtes fristende ut med sjokolademelk hver dag, og han visste om noen som skulle få det. Men det ble overraskende fort godtatt at det ikke var et alternativ for han. Ungene kan nok misunne andre som stadig spiser søt og "godt", men de aksepterer at ulike familier gjør ting ulikt. (Og uten at jeg sier det til guttene mine nå, så vet jeg at når de blir eldre så vil de nok se at det kanskje ikke er de med nugattien og sjokomelken som var de heldige) Lenge leve moralen, he he!

Flo er ikke aktiv   Svar med sitat