Sv: "Lovlige" fordommer
Jeg er selv født og oppvokst på vestkanten og har mang en gang måtte "forklare" at ikke alle er snobbete og heter Preben. Jeg ser helt klart at endel ungdommer oppfører seg som de værste pappagutter/jenter men dette er heldigvis en minoritet.
Det som jeg reagerer på er at østkant befolkningen har flere fordommer og høylytt bemerkninger mot vestkanten enn motsatt. Shoot me if I'm wrong.
Min mann kommer fra by langs norskekysten hvor vestkanten har en tendens til å ha hyttene sine. Deres fritidssyssel i ungdomsårene var å slåss med Oslo/Bærums ungdom bare pga bostedet. Men her sitter han nå med familie og hus på vestkanten og biter i seg alle sine fordommer og ord ang. snobbete Oslo/Bærums folk. Han opplever det nesten motsatt til tider. De værste snobbene er de som ofte er nyrike og bor i "wanna be" strøkene.
Jeg syntes faktisk det til tider er slitsomt med sossebemerkninger etc.
Vi bor bare i et område vi trives i (og som jeg er oppvokst i) og har aldeles ikke bedre råd enn andre. Kanskje heller motsatt pga høyere boutgifter.
Nå må barna i seng, men jeg kommer helt sikkert med flere innspill etterhvert for dette emnet engasjerer meg en smule til tider.
|