Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Slik jeg har oppfattet det, "forlanger" ikke den norske kirken at man skal la det kristne budskapet forkynnes i en bryllupsseremoni. Talen presten holdes i et bryllup er ikke en preken, men en tale til brudeparet, og jeg synes det er rimelig at presten da prøver å si noe som gjelder det aktuelle brudeparet. Dersom hverken brud eller brudgom er kristne, kan vel presten nekte å vie dem dersom han/hun ønsker det - det ville jeg i alle fall synes var helt greit - men å nekte å vie dem fordi de har bestemte ønsker om hvordan talen skal utformes og hva det skal legges vekt på, det ville jeg synes var ganske urimelig.
Det det var snakk om i Fadeses innlegg var et par som ikke var kristne som ba presten "om å ikke vektlegge det kristne budskapet så veldig mye i vielsen". Det er mye ved vielsen som brudeparet kan være med å utforme, det gjorde vi også og det gjør det til en ekstra fin opplevelse, men hvis man ikke er kristen og helst ikke vil ha det kristne budskapet som en del av vielsen, forstå jeg fortsatt ikke hvorfor man vil ha en religiøs handling i et "religiøst rom" som ramme for det å inngå ekteskap.
Det er dessuten en liturgi som skal følges, og slik jeg leser det, kan ikke det kristne budskapet tas ut av en vielsessermoni i kirken. Et eksempel fra liturgien (min uthevelse):
Sitat:
L: Kom nå fram til Herrens alter, så vi kan høre deres løfter til hverandre og be om Guds velsignelse over dere og over hjemmet deres. Brudeparet går fram til alterringen.
Slik jeg ser det er det nettopp det som er poenget med vielsen i kirken, å få Guds velsignelse. Hvis man ikke tar det på alvor, synes jeg det er rart at man vil gifte seg i kirken. Hvis den ene tror, kan jeg forstå at man ønsker det, men hverken bruden eller brudgommen mener noe med det, blir det hyklersk for meg.
Ellers står det:
Sitat:
Både når det gjelder medvirkning fra andre kirkesamfunn og kulturelle innslag, skal disse tilpasses vigselshandlingens gudstjenestlige karakter og ikke bryte med Den norske kirkes trosgrunnlag.