Vis enkelt innlegg
Gammel 06-12-08, 16:33   #117
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Da tenkte jeg riktig, takk for svar.
På min dialekt (Stavanger) er det visst ikke vanlig å bruke ich-lyden, men mange bruker sj på den måten du beskriver. Helst litt eldre folk. Mamma er fæl på den der. Sjø, sjele, sjinke, s-jokolade.

Nå spurte jeg mannen min om dette og ba ham si Kjell og kino, og det hørtes helt likt ut. Han sier ich-lyden ikke er vanlig her, og det er det jeg også har skjønt.

Det er jo litt dumt at folk går rundt og tror at alle Stavangerfolk snakker feil uten at de tar hensyn til at det er dialekt.

Kjell og kino skal uttales likt, men uttaler du shell (som i bensinstasjonkjeden) og kjell også likt? For det er der du finner de to ulike lydene. Shell med sch og kjell med kj (ich?).