Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Hvorfor ikke se på kirkebesøket som nettopp det du sier; et informativt besøk. (At troen blir pushet på skolebarna,er i alle fall bare tull. Er det f.eks noen her som har opplevd å få kristne barn hjem etter kirkebesøket?)
Merkelig påstand. En gudstjeneste er forkynnende, og kan dermed ikke ses på som et "informativt besøk". Og angående omvendte barn etter kirkebesøk - min eldste gikk en stund i kristent barnekor fordi det var det eneste tilbudet med kor i nærheten. I pausene oppdaget jeg at de faktisk drev med forkynnelse til de små, og min datter kom hjem og fortalte merkelige historier om gud og Jesus og presenterte disse som sannheter.
Barn er lettpåvirkelige og jeg vil ikke at mine barn skal utsettes for slik forkynnelse.
Og hvor skal barna da få undervisning om religion?
7-11? Religionsundervisning har like mye i skolen å gjøre som f.eks historie. Det ville blitt svært vanskelig å undervise i fag som norsk, engelsk, historie og samfunnskunnskap hvis man skulle kuttet ut alt som har med religion å gjøre.
Det er ikke snakk om å kutte ut alt som har med religion å gjøre, men religionsopplæringen kan foreldre fint ta seg av selv i den grad de ønsker det. Det har blitt meg fortalt at i Nederland får barna fri fra skolen et gitt antall timer som er tiltenkt religionsopplæring, slik at foreldrene selv velger hva slags informasjon barna skal få.
Ja, for foreldre flest jo så positive til å få tildelt oppgaver fra skolen. Det kan være vanskelig nok å få noen til å bake lussekatter (Hvorfor i huleste heiteste er det ingen som protesterer mot Lucia forresten?) da nekter jeg å tro at de smilende ville tatt imot læreplanen i RLE og gått hjem og undervist barna sine. (I et pensum som går over 10 år!) Noen kunne nok klart det, de fleste ikke.).
Jeg skjønner ikke helt sammenlikningen av oppgavene lussekattbaking og religionspåvirkning. Det å bake lussekatter er noe som tar mye tid den dagen det skal gjøres, gjerne en tid mange ikke har. Religionsopplæring kan gjøres når det føles hensiktsmessig, og går gjerne inn i hverdagen til den enkelte familie.
Gudstjenesten er en tradisjon i Norge, spesielt rundt høytidene. Derfor bør barna (de som vil det) få lov til å ta del i den.
Og de barna som ikke ønsker å delta i den, skal de sitte på skolen og løse matteoppgaver?