Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 10:55   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hjemme, selvsagt.

Ja, for foreldre flest jo positive til å få tildelt oppgaver fra skolen. Det kan være vanskelig nok å få noen til å bake lussekatter (Hvorfor i huleste heiteste er det ingen som protesterer mot Lucia forresten?) da nekter jeg å tro at de smilende ville tatt imot læreplanen i RLE og gått hjem og undervist barna sine. (I et pensum som går over 10 år!) Noen kunne nok klart det, de fleste ikke.)

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Skjønte jeg ikke helt. Hva mener du med ubevisst her?

Hvis det blir så mye bråk av skolegudstjenesten, hvorfor ikke bare kutte den ut? Det finnes da plenty koselige, julete måter å avslutte på, som i alle høyeste grad tar vare på vår kulturarv, hvis det er det man er opptatt av?

Ellers kan jeg ikke skjønne at en gudstjeneste skulle være den beste måten å informere om kristendommen til ikke-troende? Et skreddesydd undervisningsopplegg må da være en mye mer effektivt å formidle kunnskap om religionen? Hvis det er målet, og ikke forkynning.

Jeg mener at en del ikke har tatt bevisst stilling til hva det vil si å være ateist, men har blitt det fordi de har et anstrengt forhold til kristendommen.
Gudstjenesten er en tradisjon i Norge, spesielt rundt høytidene. Derfor bør barna (de som vil det) få lov til å ta del i den.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.