|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenhttp://www.glomdalen.no/nyheter/article3974342.ece Sist redigert av Jessica : 06-12-08 kl 22:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glad
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenDu stiller gode spørsmål, som jeg ikke har tenkt å filosofere så mye over akkurat nå. Er imidlertid også interessert i å lese om andres erfaringer og tanker. Vil tilføye noe jeg selv har tenkt litt over siden vi fikk månedsplanen til barnehagen denne måneden. Barna skal i kirken en av dagene i desember. Jeg er humanetiker, og vet ikke helt hvordan jeg skal stille meg til dette. På en måte ønsker jeg ikke å sende min datter i gudstjeneste, på den andre side ønsker jeg at hun skal lære om kristendommen så vel som andre religioner.
![]() |
#4 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenDen dagen skolen tilbyr "gudstjenester" i synagoger, moskéer og andre former for tros- eller ikke-troshus, den dagen skal også mine barn få lov til å gå på gudstjeneste i regi av kirken. Frem til den tid har skolen ingenting med å bryte MR ved å forkynne for mine barn.
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Nei, de ville kanskje ikke nekte - men hvor mange skoler tar initiativ til slike besøk? Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig her i byen, i hvert fall. Nå har jeg bare 1,5 års fartstid som skolebarnsforelder, så grunnlaget er kanskje spinkelt, men jeg har inntrykk av at 90 % av RLE-timene ungene mine har hatt til nå har handlet om kristendommen, og de har allerede rukket to (snart tre) kirkebesøk og ingen besøk til eller fra andre trossamfunn.
![]() |
#6 |
Pauset
|
Men hvorfor er ikke andre livssynsretninger aktive selv i forhold til skolene? Jeg kan ikke tenke meg annet enn at de er velkommen til å fortelle om sin tro hvis de vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glad
|
Det handler gjerne om ressurser. I Hef for eksempel, går mesteparten av tid og penger med til å arrangere vigsel, konfirmasjon og navnefest. De 1,5 ansatte på kontoret i byen har rett og slett ikke kapasitet til å reise rundt på skoler for å informere. Flere enn 1,5 ansatte fins det ikke penger til.
![]() |
#8 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenSom Jessica sier, tror jeg landets skoledører står vidåpne også for andre trosretninger som ønsker et samarbeid. Bor man et sted der det finnes moské, synagoge osv er det vel naturlig å besøke disse? Ihvertfall er det vanlig på min skole. Ikke hvert år, da hver enkelt av "de andre" religionene ikke har en like stor plass i faget RLE som kristendommen har, og da disse bygningene ikke finnes i gangavstand fra skolen. Mitt inntrykk er at etikk og filosofi-biten veier ca 1/3 av faget, kristendommen 1/3 og andre religioner og livssyn 1/3. At kristendommen veier tyngre enn f.eks. jødedom, islam, hinduisme, buddisme osv syns jeg er helt naturlig, så lenge kristendommen er statsreligion. En del kunnskap om innholdet i bibelen er unektelig en forutsetning for å ha full forståelse for deler av vårt språk, litteratur, kulturforståelse osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenMan trenger vel ikke å være ekstrem sekularist for å mene at gudstjeneste i skolens regi er lite ønskelig?
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenI år har jeg endelig fått gehør for at det skal være et tilbud på skole for de elevene som ikke ønsker å gå på gudstjeneste siste skoledag. Holdningen til rektor har vært at de har ikke vondt av å besøke kirken. Noe som har ført til forholdsvis stort fravær siste dagen. Nå har vi endelig fått en assisterende rektor med vett i skallen og det blir et tilbud på skolen.
![]() |
#11 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenLegger til: Men så klart bør det finnes et alternativt opplegg for de barna som ikke ønsker å delta på julegudstjeneste, eller som har foreldre som ikke ønsker at de skal delta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Pauset
|
Jeg trodde skolene var pålagt det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJa, du kan jo leve i villfarelse.
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJeg er også humanetiker, og barnehagen har kirkebesøk tirsdag. Ungene mine får bestemme selv om de vil bli med. Det samme vil vi praktisere i skolealder. Jeg antar kirkebesøk vil være frivillig. Om ungene deler mitt ståsted da, vil det bli respektert. Jeg tror ikke standpunkt til dette er noe jeg trenger å styre dem inn på, men så klart vi snakker jo om ulike måter å se verden på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det trodde jeg også helt til jeg var ferdig utdannet og begynte å jobbe. Jeg har tatt det opp de siste 3-4 julene jeg ikke har vært i permisjon og har i grunnen vært sjokkert over den steile holdningen til ledelsen.
![]() |
#16 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Selvfølgelig tar de ikke skade. Det er vel ikke noe argument for at man skal gjennomføre det?
![]() |
#17 |
maler
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenEgentlig er det synd at barna ikke får tilbud om å besøke andre trossamfunn. Det er jo krydder i undervisningen også, å få en tur til steder de lærer om eller få møte mennesker som tror på det de lærer om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Absolut ateist
|
Definér alternativt opplegg.
![]() |
#20 |
maler
|
Alternativt opplegg som i et eller annet som involverer lærer og ikke sfo/fri. Hvordan fungerer dette egentlig i praksis? Vi fikk beskjed her om at de som ikke vil være med på julegudstjeneste skal skrive i meldingsboka. Nå er ikke det aktuelt for oss, men jeg er jo nysgjerrig på hva alternativet er... |
![]() |
![]() |