Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Er da denne kristendomshistorien viktig for landet vårt i det aspekt at den faktisk handler om kristendommen i landet vårt, altså ren historie, eller er det opplæring i eventyrboken om personer som utfører illusjoner som å gå på vannet, å dele en fisk i ørti biter som er det som er relevant for vår samfunnsforståelse og dermed å kunne fullt ut forstå bakgrunnen for Norge og hvorfor vi er som vi er i dag? Og hvorfor, i så fall, er det viktig at femåringene starter med slik historieopplæring, fremfor at de venter noen få år til de er med modne og kan ha forståelse for slike samfunnsperspektiver på en noe annerledes måte enn en femåring har forutsetninger for?
Vi er vel litt for enige til at dette blir spesielt interessant for andre å lese.
Men ja, jeg skiller på kristendomshistorie og kristen forkynnelse. Og jeg synes ikke at forkynnelse rettet mot barn er en Fin Ting.
__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
|