Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Menn HAR kleskode i islam, så det argumentet holder ikke.
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Klart menn i islam, som ER troende i ordets rette forstand, følger kleskoden på lik linje som kvinner. Akkurat som det er kvinner OG menn som ikke følger kleskodene, så er det menn og kvinner som følger de. JEG vet iallfall personlig om menn som ikke går i shorts eller trøyer som viser skuldre/brystparti, på lik linje som jeg vet om menn som ikke gjør det. Og gjelder det samme kvinner med hijab? Jeg tror det, gitt.
Jeg vet at kleskoden for menn eksisterer, og at enkelte menn følger denne. Men man trenger ikke kaste mange blikk rundt seg for å se at de fleste hijab/skautkledde kvinner er i følge med menn med antrekk som ikke skiller seg ut fra alminnelig, vestlig klesdrakt.
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
...men selv om menn er like mye fanger av internaliserte normer og gruppepress som kvinnene så blir det ikke helt det samme all den tid det er mennene som sitter med definisjonsmakten i religion, familie og rettssystem.
Viktig poeng.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Hijab er ikke kvinneundertrykkende i seg selv, altså, en kvinne er ikke nødvendigvis undertrykket fordi hun bruker hijab. Men den symboliserer kvinneundertrykkelse. Sterkt. Bakgrunnen for pålegget er like undertrykkende som bakgrunnen for at kvinnen ikke skulle tale i kristne forsamlinger.
Det er irrelevant å sammenligne med menns kleskode. Menn undertrykkes ikke i religionens navn. De piskes ikke for å ha blitt voldtatt. De pålegges ikke skylden for andres lyst. De anses ikke som slektens eiendom (som på sett og vis er det seksuell kontroll handler om - familiens eierskap til kvinnens avkom). De omskjæres ikke for å sikre dydighet.
Hijaben hører inn under dette regimet.
Jeg forsvarer kvinners rett til å velge å bruke hijab, men beklager sterkt at de ikke selv ser at de er med og dyrker en kyskhetskultur som skader og dreper og forringer livene til millioner av kvinner.
Veldig bra sagt, Polyanna. Enig på alle punkter.