Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?
Opprinnelig lagt inn av Tito, her.
Hvis du leser det første av disse to innleggene, som var det jeg reagerte på, så er det ingen spørsmål der. Det er bare et utsagn hvor du ber meg om å slutte å stille spørsmål om slike sanger passer inn i flerkulturelle Norge.
Hele tråden startet med at vi har en masse barnesanger, skrevet av kjente forfattere som Egner og Lillebjørn Nilsen osv. , som kanskje ikke anses å være like politisk korrekte i dag. Jeg ønsket dermed å diskutere dette med dere, og synes det er rart å bli fortalt av deg hvilke spørsmål jeg har lov til å stille eller ikke.
Jeg prøvd å formulere et godt svar til deg her, men ga opp, for jeg tror ikke du skjønte hva Irma mente i det hele tatt.
Derfor nøyer jeg meg med å be deg ta av vrangvilje-brillene og lese innleggene hennes en gang til.
Jeg skjønte nemlig utmerket godt hva hun mente.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Og du fortsetter i samme løp. Det du skriver opplever jeg som en slags øyentjenergreie. Litt sånn som små barn holder på, så lenge mamma eller pappa ikke ser at jeg gjør noe galt, så er det ok! Rasisme er ok så lenge de man sparker i mot ikke hører det? Negersanger passer ikke i din bydel, men er helt greit på bygda kanskje? Jeg er ikke mørkhudet, og jeg blir støtt av rasisme. Så vidt meg bekjent er det heller ikke veldig mange i Norge som passer inn i det utdaterte negerbegrepet.
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Hm, jeg forklarer meg åpenbart dårlig, hva er det du ikke skjønner? Jeg reagerer på at du skriver at en rasistisk sang ikke passer inn i din bydel (hvor jeg tipper det er en del med innvandrerbakgrunn?). Hvorfor rasistiske sanger ikke passer inn i flerkulturelle Norge. Jeg synes ikke de passer inn noe sted. Det er ikke slik at rasisme er ok så lenge de som ikke rammes lytter. Og mørkhudede er ikke nødvendigvis bare de som reagerer, vi er mange som ikke er mørkhudet som lar oss støte av rasisme.