Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-09, 11:37   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

En del av de barnesangene vi lærte som små (i hvert fall jeg), har vel blitt litt politisk ukorrekte i dagens flerkulturelle Norge. Jeg bor i en av Oslo's veldig flerkulturelle bydeler, og en del sanger passer kanskje ikke så bra her.

(..)

Skal man droppe disse sangene for å la være å støte folk som har utenlandsk opprinnelse, eller skal vi være stolte over sangene vi har bært med oss i mange år og så må de bare tåle det?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Så du tror at det kun er folk av utenlandsk opprinnelse som f.eks blir støtt av negerbegrepet? De og vi. Ja, ja.

Den var fæl ja. Passer ikke inn i vår bydel, det er helt sikkert.

Og du fortsetter i samme løp. Det du skriver opplever jeg som en slags øyentjenergreie. Litt sånn som små barn holder på, så lenge mamma eller pappa ikke ser at jeg gjør noe galt, så er det ok! Rasisme er ok så lenge de man sparker i mot ikke hører det? Negersanger passer ikke i din bydel, men er helt greit på bygda kanskje? Jeg er ikke mørkhudet, og jeg blir støtt av rasisme. Så vidt meg bekjent er det heller ikke veldig mange i Norge som passer inn i det utdaterte negerbegrepet.

Gammel 15-03-09, 11:55   #2
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og du fortsetter i samme løp. Det du skriver opplever jeg som en slags øyentjenergreie. Litt sånn som små barn holder på, så lenge mamma eller pappa ikke ser at jeg gjør noe galt, så er det ok! Rasisme er ok så lenge de man sparker i mot ikke hører det? Negersanger passer ikke i din bydel, men er helt greit på bygda kanskje? Jeg er ikke mørkhudet, og jeg blir støtt av rasisme. Så vidt meg bekjent er det heller ikke veldig mange i Norge som passer inn i det utdaterte negerbegrepet.

Hva du vil med dette, og hva du prøver å si her er jeg ikke helt sikker på. Men så er det mye med deg jeg ikke forståre.

Gammel 15-03-09, 12:13   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva du vil med dette, og hva du prøver å si her er jeg ikke helt sikker på. Men så er det mye med deg jeg ikke forståre.

Hm, jeg forklarer meg åpenbart dårlig, hva er det du ikke skjønner? Jeg reagerer på at du skriver at en rasistisk sang ikke passer inn i din bydel (hvor jeg tipper det er en del med innvandrerbakgrunn?). Hvorfor rasistiske sanger ikke passer inn i flerkulturelle Norge. Jeg synes ikke de passer inn noe sted. Det er ikke slik at rasisme er ok så lenge de som ikke rammes lytter. Og mørkhudede er ikke nødvendigvis bare de som reagerer, vi er mange som ikke er mørkhudet som lar oss støte av rasisme.

Sist redigert av Irma : 15-03-09 kl 13:43.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 12:32   #4
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hm, jeg forklarer meg åpenbart dårlig, hva er det du ikke skjønner? Jeg reagerer på at du skriver at en rasistisk sang ikke passer inn i din bydel (hvor jeg tipper det er en del med innvandrer bakgrunn?). Hvorfor rasistiske sanger ikke passer inn i flerkulturelle Norge. Jeg synes ikke de passer inn noe sted. Det er ikke slik at rasisme er ok så lenge de som ikke rammes lytter. Og mørkhudede er ikke nødvendigvis bare de som reagerer, vi er mange som ikke er mørkhudet som lar oss støte av rasisme.

Selvsagt passer den ikke inn noen steder, og jeg skrev at det var en fæl sang, så du ikke det?

Gammel 15-03-09, 12:41   #5
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Jeg er oppvokst med svenske barnesanger, og det var ganske populært å true med ris eller bank i sangene hvis man ikke sov - och karbohydrater som belønning :

Majas vaggvisa för dockan (tekst og musikk Felix Körling):
Nu ska dockan sova snäll och rar och inte skrika på det viset.
Sotarn kommer då och dockan tar, och pappa kommer fram med riset.
Sov, mitt lilla barn, nu är det kväll.
Dröm om tomtar och om jättar.
Och om du sovit riktigt snäll, får du jordgubbssylt och plättar.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 12:42   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Selvsagt passer den ikke inn noen steder, og jeg skrev at det var en fæl sang, så du ikke det?

Da bør du slutte å stille spørsmål ved om slike sanger passer inn i flerkulturelle Norge (og legge til utsagn som oppfattes som "Må vi gi slipp på vår kulturarv for å tekkes innvandrerene som har kommet til landet. ) eller i din bydel.

Gammel 15-03-09, 17:29   #7
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Da bør du slutte å stille spørsmål ved om slike sanger passer inn i flerkulturelle Norge (og legge til utsagn som oppfattes som "Må vi gi slipp på vår kulturarv for å tekkes innvandrerene som har kommet til landet. ) eller i din bydel.

Dette begynner å ligne på en tåpelig heksejakt. Kan jeg vente at du vil følge etter meg inn i hver diskusjon for å finne et eller annet du kan kritisere ved meg? Kanskje du i stedet for å "Uleste innlegg" går inn på meg og sjekker "alle innlegg skrevet av tito"? Det ser ut til at du har et ganske kjedelig liv.

Jeg kan love det at jeg ikke kommer til å synke ned til ditt nivå, og kommer ikke til å bite på agnet og gå inn i diskusjoner med deg uten belegg. Hva enn motivasjonen din er, så preller alt av meg.

Gammel 15-03-09, 17:32   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette begynner å ligne på en tåpelig heksejakt. Kan jeg vente at du vil følge etter meg inn i hver diskusjon for å finne et eller annet du kan kritisere ved meg? Kanskje du i stedet for å "Uleste innlegg" går inn på meg og sjekker "alle innlegg skrevet av tito"? Det ser ut til at du har et ganske kjedelig liv.

Jøss! Kanskje du heller skulle diskutere det hun faktisk sier, i stedet for å ty til stygge utsagn? Jeg reagerte på samme måten som Irma når det gjelder påstandene hun sist quotet.

Gammel 15-03-09, 17:46   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg kan love det at jeg ikke kommer til å synke ned til ditt nivå, og kommer ikke til å bite på agnet og gå inn i diskusjoner med deg uten belegg. Hva enn motivasjonen din er, så preller alt av meg.

Nå synes jeg du er skikkelig ufin og virkelig urimelig. Jeg stiller deg noen spørsmål, og du går til angrep framfor å svare.

Gammel 15-03-09, 18:02   #10
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

I alle dager. Den eneste grunnen til at jeg ikke har skrevet noenlunde det samme som Irma, er at hun skrev det så bra at ikke det var nødvendig å tilføye noe mer. Hva med å forsøke å begripe det hun prøver å si i stedet for å komme med slike tåpelige angrep?

Gammel 15-03-09, 23:22   #11
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Hm, jeg forklarer meg åpenbart dårlig, hva er det du ikke skjønner? Jeg reagerer på at du skriver at en rasistisk sang ikke passer inn i din bydel (hvor jeg tipper det er en del med innvandrerbakgrunn?). Hvorfor rasistiske sanger ikke passer inn i flerkulturelle Norge. Jeg synes ikke de passer inn noe sted. Det er ikke slik at rasisme er ok så lenge de som ikke rammes lytter. Og mørkhudede er ikke nødvendigvis bare de som reagerer, vi er mange som ikke er mørkhudet som lar oss støte av rasisme.

Rasistiske sanger passer ikke inn noen steder. Jeg har heller aldri sagt at rasistiske sanger ikke passer inn kun i min bydel.

Litt av problemet, er at noen av disse barnesangene havner i en gråsone. Jeg har aldri sagt at Haba Haba er rasistisk, som er en sang jeg synger for mine barn. Den sangen jeg kommenterte var fæl, var en annen sang.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Den verste jeg har hørt om, jeg kan ikke sangen, og heller ikke melodien, bare to verselinjer:
Stakkars barn i negerland
kjenner ei sinn frelser sann

Jeg tviler på at hverken Egner eller Lillebjørn Nilsen hadde noen rasistiske tanker når de brukte ordet neger i barnesangene sine. Det har heller aldri jeg hatt når jeg har sunget Haba Haba hjemme. Bruk av ordet neger er omstridt og har vært et hett diskusjonstema i en del år.

Sitat:

En undersøkelse i 2007 viste at 60 % av Norges befolkning mener neger er et uproblematisk og nøytralt ord som det er greit å bruke. Språkrådsdirektør Sylfest Lomheim mente undersøkelsen bekreftet det Språkrådet hele tiden har ment: utenfor Oslo «oppfatter folk dette som et helt nøytralt ord som er veldig naturlig for folk å si»

Men selv om Norsk Språkråd har uttalt at: «neger er et nøytralt ord på norsk», så kan det være enkelte innvandrere som blir støtt av dette ordet. Det er derfor jeg har trukket inn min bydel som et eksempel på et område hvor man bør være ekstra forsiktige før man bruker slike ord. For noen innvandrere kan ordet være greit å bruke, men for andre er det kanskje ikke det. Martin Luther King syntes f.eks. det var helt ok å bruke ordet negro, og brukte det selv, mens Malcolm X mislikte ordet sterkt.

Det jeg ønsket med denne diskusjonen, var å høre deres meninger om dette temaet. Som sagt tidligere, har jeg aldri sagt at jeg synes Haba Haba er rasistisk. Rasistiske sanger hører ikke hjemme noen steder.

så bør du slutte å henvise til at det flerkulturelle Norge og din bydel er årsaken til at de ikke bør synges.

Jeg har aldri sagt dette som en grunn, men jeg har nevnt min bydel som et eksempel på steder der man kanskje bør være mer påpasselig med å bruke enkelte ord, som ikke er allmenn vedtatt som rasistiske, men som likevel kan være støtende for noen.

Sitat:

I 2001 anbefalte Språkrådet følgende: «Neger har vært normalordet på norsk for folk med svart eller mørkebrun hudfarge, og for mange er det fremdeles nøytralt. Men i det siste har det gått frem av pressen at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikke liker å bli kalt neger, mens andre mener at det er greit, så det er delte meninger om dette blant de det gjelder. Likevel er det grunn til å være varsom. Språkrådet må anbefale folk å tenke seg om før de benytter slike sensitive ord.»

Gammel 16-03-09, 15:29   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men selv om Norsk Språkråd har uttalt at: «neger er et nøytralt ord på norsk», så kan det være enkelte innvandrere som blir støtt av dette ordet. Det er derfor jeg har trukket inn min bydel som et eksempel på et område hvor man bør være ekstra forsiktige før man bruker slike ord. For noen innvandrere kan ordet være greit å bruke, men for andre er det kanskje ikke det. Martin Luther King syntes f.eks. det var helt ok å bruke ordet negro, og brukte det selv, mens Malcolm X mislikte ordet sterkt.
(...)
Jeg har aldri sagt dette som en grunn, men jeg har nevnt min bydel som et eksempel på steder der man kanskje bør være mer påpasselig med å bruke enkelte ord, som ikke er allmenn vedtatt som rasistiske, men som likevel kan være støtende for noen.

Det er da vel liten tvil om at "neger" blir sett som et så belastet ord at det ikke passer seg å bruke det hverken i din bydel eller ellers. Jeg er så hvit som det går an å bli, men jeg grøsser hver gang jeg hører noen bruke "neger". Tror du virkelig at det bare er "enkelte innvandrere" som blir støtt av det?

Jeg bytter forøvrig ut "en liten negergutt" med "en bitteliten gutt".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.