|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?
Og du fortsetter i samme løp. Det du skriver opplever jeg som en slags øyentjenergreie. Litt sånn som små barn holder på, så lenge mamma eller pappa ikke ser at jeg gjør noe galt, så er det ok! Rasisme er ok så lenge de man sparker i mot ikke hører det? Negersanger passer ikke i din bydel, men er helt greit på bygda kanskje? Jeg er ikke mørkhudet, og jeg blir støtt av rasisme. Så vidt meg bekjent er det heller ikke veldig mange i Norge som passer inn i det utdaterte negerbegrepet.
![]() |
#2 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva du vil med dette, og hva du prøver å si her er jeg ikke helt sikker på. Men så er det mye med deg jeg ikke forståre.
![]() |
#3 |
Ekvilist
|
Hm, jeg forklarer meg åpenbart dårlig, hva er det du ikke skjønner? Jeg reagerer på at du skriver at en rasistisk sang ikke passer inn i din bydel (hvor jeg tipper det er en del med innvandrerbakgrunn?). Hvorfor rasistiske sanger ikke passer inn i flerkulturelle Norge. Jeg synes ikke de passer inn noe sted. Det er ikke slik at rasisme er ok så lenge de som ikke rammes lytter. Og mørkhudede er ikke nødvendigvis bare de som reagerer, vi er mange som ikke er mørkhudet som lar oss støte av rasisme.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 15-03-09 kl 13:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
I gapestokken
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?Jeg er oppvokst med svenske barnesanger, og det var ganske populært å true med ris eller bank i sangene hvis man ikke sov - och karbohydrater som belønning |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ekvilist
|
Da bør du slutte å stille spørsmål ved om slike sanger passer inn i flerkulturelle Norge (og legge til utsagn som oppfattes som "Må vi gi slipp på vår kulturarv for å tekkes innvandrerene som har kommet til landet.
![]() |
#7 |
I gapestokken
Dette begynner å ligne på en tåpelig heksejakt. Kan jeg vente at du vil følge etter meg inn i hver diskusjon for å finne et eller annet du kan kritisere ved meg? Kanskje du i stedet for å "Uleste innlegg" går inn på meg og sjekker "alle innlegg skrevet av tito"? Det ser ut til at du har et ganske kjedelig liv.
![]() |
#8 |
frakoblet
|
Jøss! Kanskje du heller skulle diskutere det hun faktisk sier, i stedet for å ty til stygge utsagn? Jeg reagerte på samme måten som Irma når det gjelder påstandene hun sist quotet.
![]() |
#9 |
Ekvilist
|
Nå synes jeg du er skikkelig ufin og virkelig urimelig. Jeg stiller deg noen spørsmål, og du går til angrep framfor å svare.
![]() |
#10 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I alle dager. Den eneste grunnen til at jeg ikke har skrevet noenlunde det samme som Irma, er at hun skrev det så bra at ikke det var nødvendig å tilføye noe mer. Hva med å forsøke å begripe det hun prøver å si i stedet for å komme med slike tåpelige angrep?
![]() |
#11 |
I gapestokken
Rasistiske sanger passer ikke inn noen steder. Jeg har heller aldri sagt at rasistiske sanger ikke passer inn kun i min bydel.
Jeg tviler på at hverken Egner eller Lillebjørn Nilsen hadde noen rasistiske tanker når de brukte ordet neger i barnesangene sine. Det har heller aldri jeg hatt når jeg har sunget Haba Haba hjemme. Bruk av ordet neger er omstridt og har vært et hett diskusjonstema i en del år.
Men selv om Norsk Språkråd har uttalt at: «neger er et nøytralt ord på norsk», så kan det være enkelte innvandrere som blir støtt av dette ordet. Det er derfor jeg har trukket inn min bydel som et eksempel på et område hvor man bør være ekstra forsiktige før man bruker slike ord. For noen innvandrere kan ordet være greit å bruke, men for andre er det kanskje ikke det. Martin Luther King syntes f.eks. det var helt ok å bruke ordet negro, og brukte det selv, mens Malcolm X mislikte ordet sterkt.
Jeg har aldri sagt dette som en grunn, men jeg har nevnt min bydel som et eksempel på steder der man kanskje bør være mer påpasselig med å bruke enkelte ord, som ikke er allmenn vedtatt som rasistiske, men som likevel kan være støtende for noen.
![]() |
#12 |
This is normal!
|
![]() |
![]() |
|
|