Sv: GPS-merking av demente?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Dette kan ikke sammenlignes med det at vi har en dings på allværsjakka vår. Du har sannsynligvis ikke registrert akkurat din brikke noe sted. Det er ingen som sitter og følger med hvor du befinner deg når du går med jakka og dingsen i jakka har ingen som helst effekt hvis ikke det er snakk om skredsøk eller lignende. Til og med da vites det ikke sikkert at det er DIN jakke det er snakk om. Merking av demente vil kreve et overvåkningsapparat. Hvis ikke vil det kke ha noen mening. Det må være knyttet opp mot identitet og ikke bare være en anonym brille i en jakke. Skal de ha noen effekt må en slik sender også monteres så sikkert på den demente at det er snakk om regelrett "merking" av personen. Det vil ha lite effekt å legge senderen i et klesplagg.
Det du sier ang jakka stemmer selvfølgelig. Blir jo ikke det samme. Og har jo ikke reigstret mitt navn noe sted liksom. 
Men noe av samme opplegge kunne kanskje vært brukt, kombinert med en sentral på jakkene til evt pasienter.
Ser iallfall bare positivt på det OM det blir brukt rett og under kontrollerte forhold. Og som jeg skrev over, ikke som en "barnevakt" av demente. KUN som en sikkerhet for dem selv og de pårørende.
Kunne jo iallfall vært testet synes jeg.
|