Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

GPS-merking av demente?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-09, 15:34   #1
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: GPS-merking av demente?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dette kan ikke sammenlignes med det at vi har en dings på allværsjakka vår. Du har sannsynligvis ikke registrert akkurat din brikke noe sted. Det er ingen som sitter og følger med hvor du befinner deg når du går med jakka og dingsen i jakka har ingen som helst effekt hvis ikke det er snakk om skredsøk eller lignende. Til og med da vites det ikke sikkert at det er DIN jakke det er snakk om. Merking av demente vil kreve et overvåkningsapparat. Hvis ikke vil det kke ha noen mening. Det må være knyttet opp mot identitet og ikke bare være en anonym brille i en jakke. Skal de ha noen effekt må en slik sender også monteres så sikkert på den demente at det er snakk om regelrett "merking" av personen. Det vil ha lite effekt å legge senderen i et klesplagg.

Det du sier ang jakka stemmer selvfølgelig. Blir jo ikke det samme. Og har jo ikke reigstret mitt navn noe sted liksom.
Men noe av samme opplegge kunne kanskje vært brukt, kombinert med en sentral på jakkene til evt pasienter.
Ser iallfall bare positivt på det OM det blir brukt rett og under kontrollerte forhold. Og som jeg skrev over, ikke som en "barnevakt" av demente. KUN som en sikkerhet for dem selv og de pårørende.
Kunne jo iallfall vært testet synes jeg.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 15:41   #2
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Det skulle ikke vært nødvendig,men slik helsevesenet fungerer i dag bør det kanskje være et alternativ?
Det er vansklig å få tilstrekklig med avlasting for de pårørende,så man kan ikke forvente at de har full oversikt og engasjement i tilegg til jobb og sitt eget liv.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 15:42   #3
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

:kremt: Har du erfaring med demente på tur? En av mennene på farmors avdeling på sykehjemmet kunne man merket alle jakkene til, men det hadde ikke hatt noe særlig effekt. Mannen stakk kun av når han hadde kledd av seg og var naken. Man kan liksom ikke basere sikkerhetstiltak på at den demente tar på seg jakka si. Noen demente har ritualer som gjør at sannsynligheten er stor for at et bestemt klesplagg blir tatt på, men dette gjelder absolutt ikke alle.

Nei nei, absolutt ikke. Jeg har bare vært med å lete etter en i fjord sommer.
Sett hvor tøft det er for de pårørende å lete og ikke vite.

Ser selvfølgelig problemstillingen med at dem kan kle av seg, man kan jo ikke sette databrikke i nakken på dem liksom. Må jo bli i sko/jakke el som personen benytter når den forlater de trygge rammene.

Som på nyhetene, paret der som kona hadde tatt gps på sin mann, om noen iallfall kunne brukt det, så ser jeg ikke probelmet liksom. De kunne jo fått tilbude, og kanskje ville noen likte selv?
Sier ikke at det nødvenigvis er det rette å gjøre, men tror i mange situasjoner det kan bringe med seg fordeler.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.