Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-09, 13:21   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Hvordan vet man det??

Hvordan vet hvem hva? Hvordan jeg vet hva polack betyr på engelsk, eller hvordan jeg vet at mange fra Polen kan tysk, eller mente du bare det siste avsnittet mitt?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Og skal man begynne å tenke på hva norske ord betyr på tysk og engelsk, eller andre språk …? Da er det mange som får problemer med hva som kan sies eller ikke sies.

Jada, for all del. Men når ordet uttales akkurat likt og betyr nesten det samme (både det norske og det engelske/tyske ordet betyr jo "person fra Polen"), så synes jeg faktisk det er relevant. Jeg synes det ligner på begrunnelsen som for hvorfor "neger" er uakseptabelt - historikken til ordet kommer i større grad fra engelsk, og i Norge er det langt flere, tror jeg, som oppfatter ordet som nøytralt enn det ville være i USA. (Og lignende begrunnelser brukes for å råde engelsktalende til å ikke omtale samer som "lapps", fordi "lapp" er et norsk ord som har blitt brukt nedlatende om samer, selv om ordet i og for seg er nøytralt på engelsk.)