Sv: En ubetydelig tråd om barn i signaturer
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Tante Sofier passer veldig godt inn i Kardemommebyer, og grunnen til at f.eks. jeg sammenligner deg med henne, er måten du diskuterer på. I motsetning til i tidligere nevnt by, er det faktisk greit å synge ut når man reagerer på noe. Jeg lar ikke en setning som den Siw kom med stå uimotsagt for å være snill og grei, jeg sier heller fra på Skremmern-vis når noen f.eks. dropper all form for tegnsetting i innlegget sitt. Og det er jo faktisk en snill og grei ting å gjøre det også. Det virker som du har satt standarden for hva som er "normal folkeskikk" og "sympatisk oppførsel, og de som tenker, mener og synes noe annet, tar feil. Tante Sofie var nemlig veldig opptatt av at andre skulle være som henne selv, og det er en særdeles slitsom egenskap. Å gjøre et innlegg på et diskusjonsforum lesbart ved å bruke tegnsetting er en generell regel mye mer anvendelig i det daglige enn Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill. Og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Skremmern: Dette henger jo ikke på greip. La meg være "snill og grei" og forklare deg hvorfor:
1. Jeg synger også ut fordi jeg reagerer på noe. I dette tilfelle din oppførsel.
2. Du setter jo selv standarden for hva som er "snilt og greit" å gjøre. Du mener altså at det snilleste å gjøre er å slenge en spydig kommentar av gårde? Nåvel, deg om det.
3. Det virker jo her som om du nettopp har satt standarden for hvordan man skal formulere seg her på FP, og de som gjør det på en annen måte enn deg, må finne seg i å bli irettesatt.
4. Det blir litt morsomt når du beskriver en person som "vil at alle skal være som en selv" som slitsom. Det slår deg ikke bittelitt at du i aller høyeste grad besitter denne egenskapen selv når du finner det godt å kritisere andre som:
a) skriver annerledes enn deg selv (har mindre kjennskap til rettskriving?)
b) har andre tanker om hva som er vanlig folkeskikk enn det du selv har.
Og hva Kardemommeloven angår: Du mener altså i ramme alvor at tegnsetting/ rettskriving er god nok grunn til å sette denne egentlig helt OK "leveregelen" til side? Jeg kan være enig med deg i at det finnes tilfeller der man bør si fra, (f.eks når man føler at noen blir urettferdig behandlet, slik jeg gjorde nå) men at noen ikke klarer å kommunisere ordentlig pga manglende tegnsetting, klarer jeg godt å se på og samtidig være "snill og grei."
(Og du, i den siste setningen din mangler det opptil flere komma- eller andre tegn? Den gir i alle fall ikke helt god mening : prøver bare å være snill og grei: )

Sist redigert av rine : 20-05-09 kl 23:24.
|