Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Ville det? Det er jo ikke et skremmekurs, men jeg synes det er ganske opplagt at man skal kreve noe av de som søker. Eller er du imot at det stilles krav til samfunnsborgere?
Jeg vet at spørsmålet ikke var stilet til meg, men jeg svarer likevel.
For meg er det eneste nødvendige kravet til samfunnsborgere at de følger landets lover og regler. Hvorfor er det så viktig at innvandrere må vite hvorfor nordmenn går på ski? Ja, det gjør det muligens lettere å leve i landet, men det er det jammen mye annet som gjør også. Det blir litt av et kurs hvis man skal informere om alt det "kan være nyttig" å vite...
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Og kommer man til Norge som voksen (oftest uten det nettverket av eldre/mer erfarne slektninger og venner som de fleste som er født norske har til en viss grad), og gjerne skal rett ut i arbeidsliv (og "foreldreliv"), har man vel enda mer bruk for å lære disse tingene så raskt som mulig.
Jeg kom til Frankrike i en alder av 29 år. Jeg har arbeidet her siden to måneder etter at jeg kom, jeg betaler skatt og har født og oppdrar barnet mitt her. Og jeg har ikke hatt så mye som et minutts opplæring i regi av det offentlige – det går faktisk helt fint med meg likevel. 
|