Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-06, 11:18   #76
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Jeg satt og leste i en annen tråd vedr. temaet gudstjeneste i skolen. Da kommer jeg over dette svaret ditt til noen andre, jfr. jfr. http://www.foreldreportalen.no/forum...4&postcount=73 :

Da svarer du egentlig selv på spørsmålet hvorfor det kan være stigmatiserende.

Det der er et utrolig dårlig eksempel, siden du ikke gidder å ta med mitt innlegg senere i tråden der jeg skriver at det var ment humoristisk, og at det selvfølgelig ikke ble oppfattet slik, med en uteglemt smily på slutten hadde det kanskje blitt annerledes. I denne sammenhengen føler jeg at ordet stigmatiserende blir en smule misbrukt, verden er nå sånn at alle ikke kan være like og gjøre det samme i enhver sammenheng, da er det vel også stigmatiserende for en muslim som bruker burka på skolen at ikke alle andre gjør det også. Skal man da kreve at alle bruker det fordi det er 5 stk på skolen som gjør det? (dårlig eksempel, HIM har sikkert noe bedre...)
Det virker også som det blir overdrevet i enkelte innlegg her, hvor stor forkynnelsen og påvirkningen i forhold til kristendommen og læren om jesus fødsel er. Skolen har det et stort mangfold av forskjellige lærere med ulik bakgrunn, jeg vil tro at ikke 90% av lærerne er kristne og prøver å prakke på den kristne teorien om julen som den eneste og sanne sannhet. I forhold til at barn spør og graver om jesus og julen, 17 mai osv er vel like naturlig som at spørsmålene om hvordan barn blir til og om død og hvor sjelen blir av dukker opp. Barn er noen undrende vesen, og det blir litt rart for min del å skulle holde de unna temaer som jeg ikke ønsker de skal undre over...at de ikke forstår sammenhengen er jo også helt naturlig, det kommer etterhvert med forklaringer fra oss voksne og med modning og alder. Jeg har nå eldstemann på 4,5 år som graver og spør om døden og hvor sjelen blir av. Dette har de pratet om i barnehagen, barna seg i mellom og med oss voksne i familien. Skal jeg be barnehagen holde seg helt unna temaet fordi jeg ikke ønsker at han skal undre over feil versjon inntil han er stor nok til å forstå litt mer av temaet?

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 30-12-06 kl 11:26.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat