Vis enkelt innlegg
Gammel 28-07-09, 14:17   #15
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sjarmerende, beundring og overbærenhet? Hvordan i all verden har du fått det inntrykket?

Jeg er til dels enig i at man i en del miljøer har vært alt for redde for å kritisere undertrykkende elementer innenfor religiøse/kulturelle sammenhenger (og merk at jeg også skriver kulturelle fordi dette ikke bare handler om religion, men i høyeste grad om kultur). Vi sliter med en kulturimperialistisk/sosialdarwinistisk fortid som gjør at relativisme har fått prege holdninger mer enn det som positivt er, men fra det til å bruke ord som sjarmerende, beundring og overbærenhet er det LANGT.

Det som i tillegg er et lite sjarmerende trekk ved vårt samfunn er at det er lettere å kritisere noe så lenge det ikke koster oss noe.
Et av de verste regimene når det gjelder undertrykkelse av kvinner er Saudi-Arabia. Religionsfrihet finnes ikke, kvinneundertrykkingen er massiv og straffemetodene er voldsomme. Likevel er regjeringen vår og de fleste andre lands regjeringer særdeles unnvikende overfor dette landet. Når samme overgrep begås i land hvor det ikke er like mye finans på spill så kan man rope høyt, snakke om boikott. Boikott må heller ikke koste oss noe særlig. Helst skal det ikke være ubehagelig.

Jeg mener at det er viktig å holde tunga rett i munnen når man reagerer overfor undertrykkende religiøse/lovfestede/kulturelle regler/normer. Reaksjon er viktig, men man må bestemme seg for å kritisere det som virkelig er undetrykkende og ikke henge seg opp i uvesentlige detaljer.

Islam er da ingen uvesentlig detalj. Når jeg omtaler det som sjarm og beundring er det den kroniske trangen til å relativisere og se vekk når det dukker opp en fæl opplagthet.

Jeg er forøvrig helt med på avsnittet ditt om Saudi-Arabia. Ingen tvil. Men da må du også huske på at de kappes med Iran om ha det statsstyret som ligger nærmest opp til profetens hellige ønsker. Saudi-Arabia oppfattes som arrogante drittsekker i den muslimske verden. Men er samtidig hjertet i det muslimske kulturområdet. Det skjeggete lakengærninger verden over vil innføre under navnet sharia, det er i praksis det lovverket som utøves i Saudi-Arabia pr. dags dato.

Sist redigert av Brutus_ : 28-07-09 kl 14:40.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat