Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-09, 09:52   #41
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nei, religion er det du som dro inn. For øvrig: I rest my case.

Greit at du gir deg, men jeg er fremdeles interessert i få greie på religionen du mener står i hovedinnlegget.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 11:13   #42
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Mitt poeng lenger oppi her med linken fra VG var vel nettopp å belyse at dette ikke er akseptabelt i Liberia heller. Og at det heller ikke er innenfor Islam dette har sin opprinnelse.

Det med at kvinnen må stå til ansvar for at mannen må gi etter for sine primaldrifter er, som nevnt, utbredt i både islam og førmoderne/ikke vestlig kristen teologi. Det blir bare svada å fornekte det. Du finner helt sikkert dette i andre trosretninger også, men jeg vil anta at dogmer som gjelder 1/4 av jordens befolkning er noe mer problematiske enn lokal busk-primitivitet rundt omkring. Hijab-problematikken er jo selve kjernen i dette. Kvinnen må avseksualiseres ved at håret skjermes. Tilsvarende for nonner i kristendommen. Med den store forskjell at nonner ikke er alle kristne kvinner. Og at de fleste kvinner i den vestlige verden i dag bare ler av religiøse dogmer. Mens tildekningskravet i islam er dogmatisk for ALLE muslimske og muslimskfødte kvinner og den sosiale kontrollen beinhard for å etterfølge det (særlig i migrasjonsmiljøer i vesten der den kontrasterte annerledesheten utfordrer den religiøse identiteten) Det er ingen grunn til å bagatellisere dette, det trenger desperat å få luftet seg. Altfor lenge under teppet og alt det der....

Gammel 26-07-09, 11:27   #43
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Kvinnen må avseksualiseres ved at håret skjermes. Tilsvarende for nonner i kristendommen. Med den store forskjell at nonner ikke er alle kristne kvinner.

Nei. Da nonnedraktene oppsto, var de som vanlige klær, bare enklere i snitt og farger. Det vil si at alle voksne kvinner, nonner eller ikke, dekket til håret på den tiden.

Etter hvert utviklet hverdagsdrakten seg, men nonnedrakten forble uforandret til i forrige århundre, da mange av dem også ble modifisert og nå har hodeplagg som ikke dekker alt håret.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 11:33   #44
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei. Da nonnedraktene oppsto, var de som vanlige klær, bare enklere i snitt og farger. Det vil si at alle voksne kvinner, nonner eller ikke, dekket til håret på den tiden.

Takk for presisering. Det er nok et samfunn du, med all respekt, ikke ville levd i som kvinne. Kvinner dekket til hår i Europa langt opp i moderne tid også, og sikkert enda hos ortodokse i sørøst-Europa. Men av en eller annen merkelig grunn er ikke dette lenger et dogmatisk og flittig etterfulgt krav...

Gammel 26-07-09, 12:15   #45
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Greit at du gir deg, men jeg er fremdeles interessert i få greie på religionen du mener står i hovedinnlegget.

Nå er det vel du som har insinuert at det står noe om religion i førsteinnlegget, Fruktflua.

Gammel 26-07-09, 13:00   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

Brutus - dette handler for meg om en familie som avviser et voldtatt barn. Det er å gå en smule lenger enn tradisjonelle kvinnesynsbetraktninger.

Jeg mener forøvrig fremdeles det samme om hijaben som jeg har ment hele tiden - det er et moteplagg en del muslimske kvinner velger å bruke som oppsto på 1970 tallet og således ikke noe gammelt symbol i islam.

Jeg har mange og sterke meninger som i en viss grad sammenfaller med dine når det gjelder kvinnesyn. Men jeg vil likevel utrykke lettelse over at selv de jeg antar har et kvinnesyn som ikke er oppdatert synes det er på trynet å behandle et voldtatt barn på denne måten.

Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 13:16   #47
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg kjenner at det plager meg ikke nevneverdig.

Det plager meg, for det er åpenbart noe som har sviktet rundt en 14-åring som gjør slikt, og noen andre som burde ha stått til ansvar for at han ikke har tilegnet seg nødvendig moralsk og sosial ballast.

Gammel 26-07-09, 13:18   #48
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det plager meg, for det er åpenbart noe som har sviktet rundt en 14-åring som gjør slikt, og noen andre som burde ha stått til ansvar for at han ikke har tilegnet seg nødvendig moralsk og sosial ballast.

Det er jeg uenig i, jeg mener helt klart at 14-åringen må stå til ansvar for egne handlinger, men det er en annen diskusjon. Kommentaren min var mer enn tilståelse av at jeg ikke akkurat synes nevneverdig synd på voldtekstpersonen i denne saken.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 13:28   #49
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En fjortenåring som gjør noe så bestialsk, har mest sannsynlig opplevd sviktende voksne, og er uansett for ung til å bli sperret inne på livstid!

Gammel 26-07-09, 13:32   #50
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå er det vel du som har insinuert at det står noe om religion i førsteinnlegget, Fruktflua.

Er det?

Irma påstår at relgionen de impliserte i saken utøver står i hovedinnleget. For meg er hovedinnlegget det aller første innlegget i tråden.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 13:41   #51
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Er det?

Irma påstår at relgionen de impliserte i saken utøver står i hovedinnleget. For meg er hovedinnlegget det aller første innlegget i tråden.

Du sier

Sitat:

Jeg har bare ingen forståelse eller toleranse for sånt. Jeg greier ikke å inneha en nanobrøkdel av respekt for religioner som har slike holdninger og "regler".

, før Irma har sagt noe som helst i tråden. Her svarer du altså på førsteinnlegget og knytter det til "religioner som har slike holdninger og regler". Irma spør hvilken religion, du sier det er Irma som dro inn religion - hvilket det altså ikke var. Du sier jo selv:

Sitat:

Men grunnen til at de agerer sånn som de gjør kommer mest trolig av religiøs holdning.

Sammendrag: Du trekker inn religion - Irma spør hvilken.

Gammel 26-07-09, 17:29   #52
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er like lite forståelig som når foreldre holder skrikende unger fast for omskjæring.

Jo, men omskjæring er uvitenhet, voldtekt er jo onskapsfullt.

Ikke misforstå meg, jeg er totalt i mot begge deler.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 26-07-09 kl 17:41.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 00:11   #53
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Tja, er det? Farlig å hevde, men voldtekt som begrep er vel et uttrykk for et moderne kvinnesyn, utledet av vestlig filosofisk tenkning. Kvinner, som eiendel for mannen, og hvis ikke, fritt vilt, er den harde realiteten, historisk sett. Like mange komma, som kjipe dilemma, der.

Gammel 27-07-09, 00:17   #54
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Tja... Hvor mye uvitenhet er det med i bildet, når småjenter født og oppvokst i Norge sendes til hjemlandet for å bli omskåret når tiden er inne?

Kjønnslemlestelse er ikke bare uvitenhet - det er ondskapsfullt det med - i mine øyne.

Gammel 27-07-09, 00:28   #55
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Jeg mener forøvrig fremdeles det samme om hijaben som jeg har ment hele tiden - det er et moteplagg en del muslimske kvinner velger å bruke som oppsto på 1970 tallet og således ikke noe gammelt symbol i islam.

Tja, Islam i seg selv er vel i så måte populistisk mote da. Som reaksjon på de promiskuøse og dekadente trosretningene som hersket i dens kjerneområde før profeten så lyset og giftet seg med et pikebarn på 9 år. Og dens revival på 70-tallet, da det ble VEL mye dekadens i Teheran og Kabul.

Gammel 28-07-09, 00:55   #56
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Tja... Hvor mye uvitenhet er det med i bildet, når småjenter født og oppvokst i Norge sendes til hjemlandet for å bli omskåret når tiden er inne?

Kjønnslemlestelse er ikke bare uvitenhet - det er ondskapsfullt det med - i mine øyne.

Kunne ikke vært mer rungende enig. For en grusom forbrytelse mot barn. Jeg tror ikke det finnes straff nok.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 01:09   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi vi hadde denne holdningen til voldtatte kvinner her i landet også for ikke så lenge siden. Men dog ikke på vikingtiden. På vikingenes tid måtte en voldtektsutøver betale erstatning om han voldtok noen. Ihvertfall om det var en fri kvinne da. På den tiden kunne også kvinner få skilsmisse, de hadde eiendomsrett og de bestemte over seg selv i langt større grad enn i nyere tid.

Nuvel. Tanken bak erstatning i vikingtiden var fundert i mye av det samme som saken i Hovedinnlegget. Nemlig at en kvinnes seksualitet tilhørte familien/klanen, og at man angrep familiens ære om man angrep kvinnens seksualitet. Erstatningen var til familien som hadde blitt frarøvet noe som var deres eiendom, ikke til kvinnen som var blitt voldtatt. Det er det samme som skjer når kvinner voldtas i krig: Man angriper fienden gjennom å skade deres "eiendom". Det faktum at frie, rike vikingkvinner kunne ha en relativ sterk stilling endrer ikke på dette.

Dette er en middelaldersk holdning som fortsatt eksisterer både her og der. Det er forskjellige grunner til at samfunn ikke har gått videre fra dette. fattigdom og underutvikling er en av dem. Rigid, middelaldersk tolkning av islam en annen.

Gammel 28-07-09, 11:23   #58
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Rigid, middelaldersk tolkning av islam en annen.

Det med hvem som er offer i voldtekt og det ender med steining av kvinnen og alt det der er nok versting-klassen. Men jeg synes ikke at det er noe rigid, middelaldersk over det at muslimske kvinner må innordne seg som eiendel i hjemmet de blir giftet vekk til mot betaling. Det er et helt ordinært religiøst pålegg, som etterfølges med ærefrykt. Jeg har til og med det inntrykket at, siden de tilhører en annen religion, så er det helt akseptabelt hos vestens intellektuelle og. Som et sjarmerende særtrekk man kan studere med beundring/overbærenhet.

Unge, single, dekadente, halvnakne sommerpiker med vind i håret, derimot.....de bare ber jo om det..

Gammel 28-07-09, 12:42   #59
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Så får jeg heller forsøke å la være å tenke på at det sitter en fjortenåring i spjellet i USA som skal prøves som voksen i retten uten hensyn til alder og motta dom for flere tilfeller av frihetsberøvelse og voldtekt. Han slipper vel aldri løs mer.

Jeg forsøker å kjenne riktig godt etter, men jeg kjenner at jeg faktisk ikke har det spøtt empati for fjortenåringen.

Gammel 28-07-09, 12:45   #60
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Men grunnen til at de agerer sånn som de gjør kommer mest trolig av religiøs holdning.

En forvrengt religiøs overbevisning, kanskje hvor man bruker religionen som påskudd for sine handlinger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.