Sv: Nordmenn jobber gratis for én milliard pr år
Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.
Men, angående læreryrket: Jeg trodde det var sånn at man jobbet masse hele tiden gjennom skoleåret, og så ble det kompensert for med lengre ferier enn folk flest? 
Jeg er ikke "gammel i tralten", men det stemmer at det er satt av timer til planlegging/etterarbeid, og det er derfor en del av ferien er avspasering, ikke ferie. Samtidig overstiger nok det totale timetallet, i hvert fall for mitt vedkommende, ganske betydelig det som er planfestet. Men jeg liker jo å pønske ut gode undervisningsopplegg og bruke tid på det. Dessuten kan jeg ikke gå så mye på rutine som de som har mer erfaring sikkert kan gjøre.
Det mer overordnete spørsmålet er vel om vi ønsker en slik utvikling, der jobben er med oss nesten overalt, og terskelen for å sette i gang med arbeidsrelaterte oppgaver blir lavere - fordi man har teknologien for hånden hele tiden. Og blir også terskelen for arbeidsgiver lavere for når han/hun kan forvente respons og tilgjengelighet?
Jeg merker i hvert fall at jeg er mer rastløs enn før, og at jeg finner det vanskeligere å være "i nuet". Men det handler vel om grensesetting og bevissthet rundt dette.
|