Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn jobber gratis for én milliard per år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-09, 21:08   #1
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn jobber gratis for én milliard pr år

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Men, angående læreryrket: Jeg trodde det var sånn at man jobbet masse hele tiden gjennom skoleåret, og så ble det kompensert for med lengre ferier enn folk flest?

Jeg er ikke "gammel i tralten", men det stemmer at det er satt av timer til planlegging/etterarbeid, og det er derfor en del av ferien er avspasering, ikke ferie. Samtidig overstiger nok det totale timetallet, i hvert fall for mitt vedkommende, ganske betydelig det som er planfestet. Men jeg liker jo å pønske ut gode undervisningsopplegg og bruke tid på det. Dessuten kan jeg ikke gå så mye på rutine som de som har mer erfaring sikkert kan gjøre.

Det mer overordnete spørsmålet er vel om vi ønsker en slik utvikling, der jobben er med oss nesten overalt, og terskelen for å sette i gang med arbeidsrelaterte oppgaver blir lavere - fordi man har teknologien for hånden hele tiden. Og blir også terskelen for arbeidsgiver lavere for når han/hun kan forvente respons og tilgjengelighet?

Jeg merker i hvert fall at jeg er mer rastløs enn før, og at jeg finner det vanskeligere å være "i nuet". Men det handler vel om grensesetting og bevissthet rundt dette.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 07:58   #2
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har en typisk 8-4 jobb på kontor, det er ytterst sjelden at jeg må gjøre noe jobbrelatert på fritiden (har tilgang til hjemmekontor). Det er utrolig deilig å ikke måtte ta med seg jobben hjem.

mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 08:05   #3
Left
Passiv

Standard

Sykepleiere på sengepost slipper heldigvis det, for å ta med jobben hjem er ikke så aktuelt
Jeg har vel tatt noen kurs osv pr. elæring, men det er ingen store greier.
Men det hender jo rett som det er at man ikke får gått akkurat 15.30, og de 5-10 minuttene skriver jeg ikke opp. Ikke før det blir minst en halvtime.
Tilsammen blir nok det noen timer i året.

Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 09:00   #4
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn jobber gratis for én milliard per år

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det mer overordnete spørsmålet er vel om vi ønsker en slik utvikling, der jobben er med oss nesten overalt, og terskelen for å sette i gang med arbeidsrelaterte oppgaver blir lavere - fordi man har teknologien for hånden hele tiden. Og blir også terskelen for arbeidsgiver lavere for når han/hun kan forvente respons og tilgjengelighet?

Slik jeg ser dette er det også to-delt. På grunn av teknologien tar vi med oss jobben nesten overalt, men vi tar også med oss privatlivet inn i jobben på en helt annen måte enn før. De aller fleste har sin private mobil eller jobbmobil som også brukes privat med seg på jobben. Terskelen for å både ringe private telefoner eller besvare private telefoner er nok mye lavere nå enn hva den var den gang alle måtte innom avdelingens telefon, eller man hadde egen fasttelefon på jobben. Vi sender sms og hvor mange av oss har brukt noen minutter her inne i løpet av dagen?

Jeg jobber også mye kveldstid. Jeg har alltid gjort det, og får ikke overtidsbetalt for det. Slik er det ofte i min type jobb.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 14:32   #5
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Rabarbra er litt kul
Standard

Sv: Nordmenn jobber gratis for én milliard per år

Jeg kan/får ikke ta med meg noe papirarbeid hjem og har heller ikke tilgang til jobbmailen min hjemme, så det begrenser seg selv. Lesing av faglitteratur gjør jeg derimot mye av etter barna er lagt, men det blir liksom noe annet. Skulle vel egentlig ha hatt mer tid til lesing/oppdatering i arbeidstiden, men det tror jeg at jeg og mange med meg må se lenge etter.

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:19.