Sv: Når leger misforstår totalt dette med variert kosthold
Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.
Han har jo en Bipolar lidelse. Så jeg tenker som så at han ikke helt har hatt kontroll selv på dette. Man kan jo bli avhengig av slike piller og dermed er det spesielt vanskelig å slutte, uten hjelp. Og når man har en psykisk lidelse så vil jeg tro det er vanskeligere å forstå konsekvenser og hva som er best for helsa. Tenker ikke at alle er sånn, men noen.
Nei, jeg vet ikke. Men jeg synes uansett det er uforsvarlig at leger skriver ut så mye piller. Det skal ikke være sånn.
Å ha psykiske lidelser er ikke synonymt med å ikke evne å se konsekvenser av for eksempel medikamentbruk. Men for det første er denne type medikamenter svært vanedannende, slik at mange vil utvikle avhengighet etter en viss tid. Og så er det kanskje også tilfelle at en del med psykiske problemer, som sliter med en indre smerte som er vanskelig å håndtere, opplever at døsigheten - bieffekten av preparatet - som positiv i større grad enn andre. Selv om det ikke betyr at de ikke har ser eller har forutsetninger for å se konsekvensene av det.
|